Mere om Sverige
Fra : Poul Andersen

Dato : 13-05-02 21:18

Kære NG,

I forlængelse af alle de gode råd, der er afgivet om slægtsforskning _fra_
Sverige, vil jeg gerne omtale en anden mulighed, som jeg og min familie har
brugt med stor fornøjelse, nemlig slægtsforskning _i_ Sverige ! :

Vi har aner i Småland, og bookede os derfor ind på vandrerhjemmet i Växjø,
en hverdagsaften.
Næste formiddag besøgte vi det lokale bibliotek, der har mikrofilm og
mikrofiche af alle de kirkebøger og "husforhörslängder" vi kunne ønske os
(næsten) med tilhørende læseapparater forstås.
(Det har faktisk de fleste lidt større biblioteker i landet).
Vi brugte så hele dagen på biblioteket, og fandt masser af gode oplysninger.
Om aftenen undersøgte vi hvad vi manglede, eller havde glemt, og de
resterende oplysninger hentede vi så igen på biblioteket næste formiddag.
Der var så nogle enkelte knaster tilbage.
Der gjorde vi så det, at vi på hjemvejen kørte til det pågældende sogn
(Wirestads församling) og besøgte den lokale sognepræst (vi havde ringet i
forvejen). Han var yderst hjælpsom og imødekommende, - lod os kikke i de
kirkebøger han ikke havde afleveret til arkiverne endnu og tilbød selv at
ringe til landsarkivet i Vadstena (over 200 km længere mod nord) for at
spørge om de oplysninger vi manglede.
Qua hans job som præst, fik han disse oplysninger uden problemer, og
videregav dem til os.
Selvfølgelig kun de oplysninger, der ikke var nye eller på anden måde
"følsomme".

En meget udbytterig tur, med lutter hjælpsomme og søde svenskere, og vi gav
os naturligvis også tid til at nyde den svenske natur!

Venligst
Poul F. Andersen