Hvordan undgår man fiskegarn
Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 14-05-02 05:05

Hvordan undgår man at sejle ind i fritidsfiskernes garn? Er det OK at sejle
mellem 2 markeringsbøjer eller skal man sejle helt udenom områder, hvor der
er mange markeringsbøjer.

Ved udsejlingen fra f.eks Odden havn er der ca. 0,2 SM ude sat en lang
stribe af markeringsbøjer på ca. 5-7 m vand. Det er faktisk noget af en
omvej at sejle udenom, men det er vel egentlig heller ikke nødvendigt, hvis
garnene står på bunden med ca. 3-4 m vand over.

Næsten alle bøjerne på en lang stribe har 2 flag og kun enkelte har 1 flag.
Kan man gå ud fra at at en bøje med 2 flag altid er en slutmarkering eller
hur?

Fra : peter pan

Dato : 14-05-02 08:50

"Preben Kohl Lauritzen" <kohl@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
sejle
> mellem 2 markeringsbøjer eller skal man sejle helt udenom områder, hvor
SNIP en hel masse

Hej Preben

læs http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B19940030705-REGL her står
reglerne for afmærkning af garn i almindelighed.

En kort opsummering af garn er: Den vestligste ende af granet markeres med
to flag på vagen, den østligste med et flag. Bundgarn har enten ingen
radarreflektor (afhængig af afstand fra kyst mv:) eller en radarreflektor
placeret under flaget på vagen. Flydegarn (bruges vist mest i Østersøen
efter laks, hvor vi hyppigt møder dem når vi troller) har radarreflektoren
øverst i vagen.

I praksis kan du normalt sejle imellem vagerne på bundgarn på dybder nedtil
ca. 5 meter, hvis du holder god afstand til vagen (jeg går ud fra at du ikke
stikker dybere end 1-1,5 m, mindre hvis du sejler med motor). Nettene står
sjældent mere end 3-4 meter op fra bunden

God vind

Thomas

Fra : Gert

Dato : 14-05-02 19:44

> [...]
flag.
> Kan man gå ud fra at at en bøje med 2 flag altid er en slutmarkering eller

Min erfaring er at du ikke kan regne med noget som helst mht. 1 og 2 flag.
Gert.

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 16-05-02 04:27

Tak for svar!

Jeg er nok ikke blevet ret meget klogere, men nu har jeg i det mindste læst
bekendtgørelsen vedrørende markering af fiskeredskaber.

Så er der bare tilbage at ønske at alle garnfiskerne også læser
bekendtgørelsen og retter sig derefter.