Er Mac OS X stabilt?
Fra : Henrik Münster

Dato : 13-05-02 20:01

Der er så meget snak om, hvor stabilt OS X er. Bevares, så crasher det
ikke ret meget. Og hvis et program crasher, trækker det ikke hele
systemet med. Men jeg synes jævnligt, jeg må dræbe processer. Og det er
ikke bare programmer. Også Finder og Dock, som jeg regner for ret
centrale dele af styresystemet, kan gå i selvsving.
Jeg har tit problemer med at printe ud. Den kan ikke kommunikere med
min Epson 740. Så kan jeg slette printeren og oprette den igen, lukke
programmet og starte det igen eller måske logge ud og ind igen. Nogle
gange virker nogle af disse ting, andre gange må jeg genstarte
computeren.
Det er velkendt, at Mac OS X ikke kan huske, at man bruger A4 papir.
Bevares, det kan være en dårlig oversættelse til dansk. Men i går var
papirstørrelsen pludselig angivet i tommer i stedet for i cm, som den
plejer. Mange andre har klaget over, at forskellige indtillinger
pludselig er "glemt". Jeg er ofte ude for, at der dukker et dansk flag
op i menulinien. Så er der helt af sig selv kommet et kryds ved
amerikansk tastatur i kontrolpanelet International. Men det sker kun
nogle gange, når jeg starter computeren.
I MT-NewsWatcher kan jeg godt trykke på en URL og få åbnet browseren
de første par gange. Men har MT-NewsWatcher været tændt nogen tid,
virker det ikke. Så får jeg at vide, at jeg skal indstille helpere i
Internet Config. For mig at se er alt indstillet rigtigt, og det plejer
jo også at virke.
Alt i alt er der masser af ting, der opfører sig inkonsekvent og
nogle gange gør det ene og andre gange det andet. Det kalder jeg ikke
stabilitet. Faktisk gør det mig noget usikker. Ved mit gamle system
vidste jeg, at det frøs, hvis jeg printede ud, efter at have ringet op
til Internettet med telefon. Det var en dum bug i printerdriveren, men
den var 100% konstant. Så ved jeg i det mindste, at jeg helt sikkert kan
vide, hvad der sker. Men alle de her usikkerheder går mig altså lidt på.
Er OS X virkeligt, hvad man kan kalde stabilt?

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 13-05-02 21:45

"Henrik Münster" <muenster@mac.com> writes:

> Er OS X virkeligt, hvad man kan kalde stabilt?

Det du kalder Mac OS X er hvad nogle kalder bruger-programmer. Selve
kernen i systemet kører videre fordi den er klippestabil, men de
programmer som du opfatter som en del af systemet kan finde på at
hænge. Det er frustrerende og ødelægger brugeroplevelsen. Det er
helt klart noget, som Apple skal arbejde på at forbedre.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-05-02 22:07

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> [...]
> amerikansk tastatur i kontrolpanelet International. Men det sker kun
> nogle gange, når jeg starter computeren.

Du er skam ikke alene om dette. Min mac har yderligere en tendens til at
glemme visse system præferencer såsom markeringsfarve og
tekstudglatnings værdi. Problemet er som du selv påpeger uregelmæssigt
og derfor svært at løse.

> [...]
> vide, hvad der sker. Men alle de her usikkerheder går mig altså lidt på.
> Er OS X virkeligt, hvad man kan kalde stabilt?

Jeg er ikke så alarmeret som du over disse ting, men det tyder da også
på at du er hårere ramt end jeg når jeg læser din efterhånden mange
indlæg.

Jeg tror at Apple får løst disse problerm hen ad vejen, og mange er. Jeg
vil nødig have et system som vi lige har forladt med alle dets
besværelser som slet prefs filerne, genopbyg skrivebordet, slå den
udvidelse fra, genisntaller osv.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-02 14:17

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) wrote in

> Jeg er ikke så alarmeret som du over disse ting, men det tyder da også
> på at du er hårere ramt end jeg når jeg læser din efterhånden mange
> indlæg.

Har jeg brokket mig så meget? Jeg tror nu ikke, jeg er specielt hårdt
ramt, men jeg er måske mere følsom en mange andre. Jeg er vant til at lytte
efter en ganske svag tik-tik-tik-tik-tik-lyd fra fornavet på min cykel. Det
er tegn på, at noget er gået i lejet, og det skal ordnes, før resten af
lejet bliver ødelagt. På samme måde lægger jeg mærke til småting på
computeren. Jeg kunne f.eks. bare lade krydset ved US-tastatur blive
stående og så finde mig i dannebrogsflaget i menulinien. Det ville jo ikke
gøre nogen forskel. I stedet fjerner jeg troligt krydset i kontrolpanelet,
og jeg undrer mig, når det nogle dage senere dukker op.

> [...]
> vil nødig have et system som vi lige har forladt med alle dets
> besværelser som slet prefs filerne, genopbyg skrivebordet, slå den

Jamen, jeg er skam også glad for OS X. Sådan må I heller ikke forstå det.
Jeg er bare utryg, når der sker nogle inkonsekvente ting. Og så er det da
lidt irriterende, når printeren ikke virker. Jeg har en idé om, at det er
når jeg har aktiveret Classic, men det skal jeg have forsket lidt mere i.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-05-02 15:54

In article <Xns920E9D7946EAEmuenstermaccom@193.88.15.201>,
"Henrik Münster" <muenster@mac.com> wrote:

> Jeg har en idé om, at det er når jeg har aktiveret Classic, men det
> skal jeg have forsket lidt mere i.

Jeg har ikke interesseret mig meget for printerproblemer, da jeg ikke
selv har en netværksprinter, men jeg mner rent faktisk at der er tale om
en kendt fejl. (dvs. at Apple har en artikkle om subj. der vedgår fejlen)

Fra : David Blangstrup

Dato : 14-05-02 17:34

On 14.5.2002 16:54, in article spam-6B2B15.16540614052002@sunsite.dk,
"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Jeg har ikke interesseret mig meget for printerproblemer, da jeg ikke
> selv har en netværksprinter, men jeg mner rent faktisk at der er tale om
> en kendt fejl. (dvs. at Apple har en artikkle om subj. der vedgår fejlen)

Jeg har absolut _ingen_ problemer med min iMac 233 og Epson 740, som er
samme opsætning som Münsters. Heller ingen dokker, der grokker. Den med
flaget prøvede jeg i en tidligere udgave af X, men i den nuværende er der
ingenting i vejen. Det eneste, jeg glæder mig til bliver rettet er, at
Finder ikke husker ikon størrelse og vinduesindstilling, heller ikke hvis
man først åbner med et klik på Finder.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 23:16

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]

Bare opklarende: Er Henriks Epson en netværksprinter? Kører den i
netværk, Henrik?
Jo, det er skxxxirriterende, når noget så basalt som en printer ikke
virker.

> [...]
> ingenting i vejen. Det eneste, jeg glæder mig til bliver rettet er, at
> Finder ikke husker ikon størrelse og vinduesindstilling, heller ikke hvis

Det med flaget undrede mig, så jeg har siddet og kigget, ingen
'problemer' her, men tastaturet staver ad h. til :)
Klikker fint i Finder eller i Docken - eller i nyt-Finder-vindue,
opsætningen er altid den samme (den jeg har valgt: Kolonner, tror jeg
den hedder).

Mærkeligt, at vi kan have så forskellige oplevelser med Mac OS X

Det slog mig faktisk tidligere i aften om det ikke kunne være noget med
clockfrekvensen? Der er vist et mindstekrav til clockfrekvensen? Er den
vigtigere end RAM? (Henrik har jo skuffen fuld: 512 Mb)

Jeg spørger bare, fordi min maskine med MacOSX kun har 256Kb Ram, men
med en clockfrekvens på 550 MHz (om et år eller så er det sikkert en
antikveret frekvens? :)) og med mange programmer åbne i Classic og i
MacOS X kører det bare stabilt. Så med tildelingen af RAM i _aktive_
programmer er 256Kb vist tilstrækkeligt? Når clockfrekvensen er høj nok?

Ikke at jeg véd noget, for hvad forstand har bønder på kartoffelsalat?
Bare en strøtanke.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-02 13:40

In article <1fc76d8.1esmou1b2k8wN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Bare opklarende: Er Henriks Epson en netværksprinter? Kører den i
> netværk, Henrik?

Nej, det er en ganske almindeligt USB-printer. Og den virker heller ikke
i dag, men nu leder jeg på Apples support-sider.

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 17-05-02 12:24

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Nej, det er en ganske almindeligt USB-printer. Og den virker heller ikke
> i dag, men nu leder jeg på Apples support-sider.

Jeg kan tilføje, at jeg også har problemer med min Epson Photo 870 -
ikke fordi det skal forestille at være nogen trøst. Jeg kan konsekvent
ikke skrive ud fra Entourage, AppleWorks og i det hele taget når classic
kører i baggrunden. Alt andet kan jeg fint udskrive fra. Det er _meget_
irriterende, og indtil videre har jeg ikke kunnet finde noget support om
problemet.

Den gode ting er, at jeg ellers ingen problemer har med OS X
overhovedet!

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 15-05-02 11:02

In article <B9070921.1ABE6%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Jeg har absolut _ingen_ problemer med min iMac 233 og Epson 740, som er
> samme opsætning som Münsters.

heller ikke hvis du har classic åben? eller lige harprintet ud fra
classic?

Fra : David Blangstrup

Dato : 15-05-02 16:01

On 15.5.2002 12:01, in article spam-836E4F.12013615052002@sunsite.dk,
"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote:

> heller ikke hvis du har classic åben? eller lige harprintet ud fra
> classic?

Det ved jeg ikke, for jeg bruger Classic _meget_ sjældent, faktisk kun til
online banking, og så snart MIE kan det (forhåbentligt i denne måned), ryger
Mac OS 9 systemmappen!

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-05-02 18:20

In article <B90844D1.1ADDA%david@blangstrup.dk>,
David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Det ved jeg ikke, for jeg bruger Classic _meget_ sjældent, faktisk
> kun til online banking,

Jyske Bank skriver, at IE under OS X kan køre deres Netbank, men jeg kan
nu heller ikke få min til at virke.

> ...og så snart MIE kan det (forhåbentligt i denne måned), ryger
> Mac OS 9 systemmappen!

Du har måske også lidt pladsproblemer?

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-05-02 21:26

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Jyske Bank skriver, at IE under OS X kan køre deres Netbank, men jeg kan
> nu heller ikke få min til at virke.

De er lidt selvmodsigende på det punkt: Der står en note om at det kun
virker i "Classic mode". Hvordan man så får OS X udgaven af IE til at
køre classic ved jeg ikke.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-05-02 22:18

In article <1fcarg8.xkx1mmg6prugN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> De er lidt selvmodsigende på det punkt: Der står en note om at det kun
> virker i "Classic mode". Hvordan man så får OS X udgaven af IE til at
> køre classic ved jeg ikke.

man dobbelt klikker den (og sørger for at have en mac OS 9 systemmappe
installeret)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 17-05-02 21:02

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> man dobbelt klikker den (og sørger for at have en mac OS 9 systemmappe
> installeret)

Det virker ikke for mig

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-05-02 01:31

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Det virker ikke for mig

har du valgt en classic systemmappe i kontrolpanelet?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-05-02 06:55

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> har du valgt en classic systemmappe i kontrolpanelet?

Hvis du mener: "Vælg en startdisk til classic" i Classssic
konttrolpanelet så ja, og jeg har endda haft classic kørende i
baggrunden med suppen.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-05-02 10:13

In article <1fcdchd.jakipb1kofflqN%kajc@ofir.dk>,
kajc@ofir.dk (Kaj Christiansen) wrote:

> Hvis du mener: "Vælg en startdisk til classic" i Classssic
> konttrolpanelet så ja, og jeg har endda haft classic kørende i
> baggrunden med suppen.

ok, hvad sker der når du starter en Mac OS 9 udfgave af IE?

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-05-02 16:37

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> ok, hvad sker der når du starter en Mac OS 9 udfgave af IE?

Den viser (som sædvanlig) hvid skærm når jeg prøver at logge ind i
netbank.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-05-02 19:20

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Den viser (som sædvanlig) hvid skærm når jeg prøver at logge ind i
> netbank.

Har du slået MRJ til i Mac OS 9 versionen af IE?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 19-05-02 00:08

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Har du slået MRJ til i Mac OS 9 versionen af IE?

Ja, og versionen af IE er 5.1.4

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 20-05-02 15:41

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Ja, og versionen af IE er 5.1.4
>
> mvh.
> Kaj.

Lige en opfølgning: Jeg prøvede med en "ældre" classic version af IE:
5.0. og den virker.
Hvad er det der er opdateret, der ikke skulle være pillet ved?

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-05-02 22:29

In article <muenster-BA5CA3.21005613052002@news.tele.dk>,
> [...]

> ikke bare programmer. Også Finder og Dock, som jeg regner for ret
> centrale dele af styresystemet, kan gå i selvsving.

[snip]

> Er OS X virkeligt, hvad man kan kalde stabilt?

Dine oplevelser kunne være bedre og hos mig er det ikke så slemt. Hvis
din Finder hænger uden grund og Dock'en også bare dør, så er det ikke
til at leve med, men er det ikke ved bestemte operationer, at det sker?

I det sidste år, hvor jeg har brugt OS X som mit eneste system på Cuben,
har jeg oplevet mange mystiske ting, men lige siden 10.1.1 har der ikke
været nogen seriøse problemer. Det _er_ sket, at jeg har måttet dræbe
enkelte processer for at komme videre, men det virkeligt få gange det er
sket og det er kun for at undgå en genstart, at jeg har trukket den så
langt.

Mit store "problem" med OS X er hastigheden på Finder, som er skandaløs
i listview. Hvis man sorterer en mappe med mange hundrede emner efter
type, så kan man nå at drikke eftermiddagskaffen, inden den er færdig.
Det er håbløst og scrollning i sådan et vindue er også håbløs langsom.
Det er milevildt bedre end i 10.0.x, men stadig helt uacceptabelt, da OS
9 klarer den slags uden ventetid.

Jeg ser frem til 10.2 (eller hvad en kommer til at hedde), for så vil
jeg lave "den sidste" reinstallering på min maskine. I samme omgang vil
jeg adskille systemet fra /Users, som Morten har været varm fortaler
for. Det lyder også som om, at en reinstallering til den tid ville være
god for dig...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-05-02 08:05

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> [...]

Jeg har hyppigst set at Docken er loebet loebsk, men at det skjuler
sig bag andre programmer i top. Jeg har ikke luret moensteret endnu.

Den skal bare have en kill, saa kommer der en frisk der duer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-05-02 22:34

in article muenster-BA5CA3.21005613052002@news.tele.dk, Henrik Münster at
muenster@mac.com wrote on 13/05/02 21:00:

> Det er velkendt, at Mac OS X ikke kan huske, at man bruger A4 papir.
> Bevares, det kan være en dårlig oversættelse til dansk.

Kan mit heller ikke.
Jeg kører 9.2.2/ US.

Jeg vidste ikke, papirstørrelse er en info, der ligger i OS ?

- jeg troede , det var fordi jeg bruger en HP printer.
For det var lissådan i 9.1/ DK
- med samme printer.

Men det er ikke konstant: Nogengange kan den godt huske det.

Men til gengæld er det 100% fast, at jeg skal indstille blækket til minimum.
Hver gang. Altså i hvert nyt printerjob, jeg starter. Den har ikke husket
det een eneste gang. Den står /altid/ default på medium, - som plasker
papiret til, så det bliver helt fugtigt (også, når jeg bruger 90 grams,
endda).

(Okay, det var lidt, øh, ikke OffTopic, men SpecifikDetaljeTopic. Har ellers
ikke periodiske OS-problemer).

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-05-02 14:20

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote in news:B905FE00.176F%tomcat@pc.dk:

> Jeg vidste ikke, papirstørrelse er en info, der ligger i OS ?

Det er det nok heller ikke. Men som almindelig dum bruger der bruger Mac OS
X med den medfølgende printerdriver, er jeg da nødt til at bebrejde Apple,
hvis noget med printeren ikke virker. Det virkede fint under tidligere Mac
OS, så det er noget der er kommet med Mac OS X.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-05-02 22:52

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

<snip> beskrivelsen af en masse kedelige oplevelser.

Jeg kan slet ikke genkende dine problemer (go derfor kan jeg heller ikke
hjælpe meget). Måske er Thomas i sit svar inde på noget af det rigtige?

Kan kun konstatere, at aldrig har jeg haft en Mac der er så
frysningsfri, som denne her (knock on wood). Siden nytår har jeg kun
nogle ganske få gange været nødt til at trække i nødbremsen. I det
daglige kører det bare stabilt. Men vi bruger nok heller ikke de samme
programmer (jvf. Thomas)?

Når endelig jeg logger ud eller genstarter har det nok sine forklaringer
(at jeg ikke véd, hvad jeg ellers skal gøre). I en anden tråd angående
LAN har jeg jo måttet vedgå mig denne operation :)

Det er kedelilgt, at du har sådanne uheldige oplevelser, nu da du
endelig er blevet 'overbevist' X-bruger.

Bare en tanke: installerede du X'eren på en 'ren' HD, d.v.s. renset for
alt andet (husk så den back-up, Henrik! Som du skal lære mig ved
lejlighed).

Mon partionering kunne afhjælpe problemet? Jeg overvejer selv at starte
med 'ren røv at prutte i' (læs: ren HD og partionering(er), men det
kræver jo noget tid (som er svær at finde) ...

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-05-02 13:39

In article <1fc5b5b.932h0c1o9qqakN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> Bare en tanke: installerede du X'eren på en 'ren' HD, d.v.s. renset for
> alt andet (husk så den back-up, Henrik! Som du skal lære mig ved

Nej. Mac OS X bliver jo installeret i en ny mappe ved siden af det gamle
styresystem. Jeg regnede derfor ikke med, at det var nødvendigt med en
ren harddisk. Det jeg gjorde, svarer jo til en "clean install".

Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ebbe Dalsgaard

Dato : 14-05-02 17:20

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Det er velkendt, at Mac OS X ikke kan huske, at man bruger A4 papir.
Hej Henrik!
Måske kan "A4 Paper Sizes - 10.2" hjælpe dig lidt på vej.
Jeg fandt den på Versiontracker.
Rod Yager forklarer i sin "Read Me lidt om programmet, og vil gerne
addere nye printere til sit program, som erFreeware.

Jeg synes selv, at jeg har fået det til at virke på en HP printer, med
de begrænsninger Rod beskriver.

Mvh Ebbe

--
Ebbe Dalsgaard
ebbe.dalsgaard@post.tele.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-05-02 21:55

Ebbe Dalsgaard <ebbe.dalsgaard@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> addere nye printere til sit program, som erFreeware.
>
> Jeg synes selv, at jeg har fået det til at virke på en HP printer, med

Måske er der kommet en ny version af PaperSizer, som virker på dansk OS
X, men i de tidl. versioner virkede det kun når man valgte US.

Problemet er faktisk at den indstillingsfil, som burde bevirke
automatisk A4 valg under dansk sprogvalg, ikke er korrekt sat op. I den
fil står der at default papersize = "A4", men der burde stå "iso-a4", så
virker det nemlig.

Jeg har selv været inde og lave denne lille ændring, og nu virker det
som det skal. Men det er dog noget omstændeligt, idet man kun kan få
adgang til at gemme den ændrede tekstfil, hvis man er logget på som
root.... Nå ja, og så der der lige det at filen bliver overskrevet (med
den der ikke virker), hver gang man opdaterer OS X.

Martin

P.S. Alt dette står i lidt anden ordlyd i nedenstående indlæg, hentet
her i denne NG for noget tid siden (den sti er simpelthen fantastisk!!
Lad os håbe at den næste opdatering til OS X får fjernet denne lille,
men meget irriterende og pinlige bug i DK sprogpakken):

--------------------------------------

Jeg havde det samme problem, og det irriterede mig meget. Den patch du
nævnte i et tidligere indlæg, er det ikke til engelske systemer? Dur det
på et dansk system?

Jeg rettede det simpelt ved at ændre på dette arkiv (én linie):

/System/Library/Frameworks/ApplicationServices.framework/Versions/A/Fram
eworks/PrintCore.framework/Versions/A/Resources/da.lproj/Localizable.str
ings

Det er en tekst, som kan åbnes i TextEdit. (Det er unicode, så en simpel
editor dur ikke.)

Der skal ændres:

DefaultPaperSize = "A4";

til:

DefaultPaperSize = "iso-a4";

Problemet er at gemme det ændrede arkiv, for det er ejet af 'root' og
skrivebeskyttet for alle andre. Lidt jonglering i terminalen kan gøre
det, ellers log ind som root.

Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 14-05-02 23:16

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Måske er der kommet en ny version af PaperSizer, som virker på dansk OS
> X, men i de tidl. versioner virkede det kun når man valgte US.

Tak, Martin, du forklarer faktisk et problem, jeg havde tidligere, Og
som jeg skrev om her (for tre - fire uger siden?)

> [...]
> root.... Nå ja, og så der der lige det at filen bliver overskrevet (med
> den der ikke virker), hver gang man opdaterer OS X.

Men PaperSIze er måske en midlertidig løsning, indtil Apple løser det i
en opdatering af AW (eller måske endda i OS?)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-05-02 23:55

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Men PaperSIze er måske en midlertidig løsning, indtil Apple løser det i
> en opdatering af AW (eller måske endda i OS?)

AW (jeg går ud fra at det er AppleWorks...) får sin default paper size
fra Mac OS X. Den havde jeg nemlig også problemer med før jeg tweakede
indstillingsfilen i OS X. Nu viser den A4 over hele linien - også IE.
Det eneste program, som jeg kender til (der er sikkert mange flere), som
ikke får default paper size fra OS X er Word. Her laver man blot
ændringen i pagesetup i "normal.dot" dokumentet, som ligger i Microsoft
office x /templates, og gemmer det.

Jeg ved man kunne gøre det samme med ClarisWorks (og mon ikke det virker
med AW). Det var noget med at gemme et dokument, som skulle hedde noget
helt specielt, i samme mappe som ClarisWorks, der så brugte det som
basis for alle nye dokumenter. Jeg kan bare ikke lige huske hvad de
"templates" dokumenter skulle hedde.

Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-05-02 23:32

> [...]

> automatisk A4 valg under dansk sprogvalg, ikke er korrekt sat op. I den
> fil står der at default papersize = "A4", men der burde stå "iso-a4", så

For mig virker det dog ikke i Internet Explorer. Det er forøvrigt det
eneste program til Mac OS X, som virkeligt irriterer mig. Jeg oplever
frysninger og pludselige quits. Måske på tide at skifte...

Nå ja, så er der stadig java-appletter, som ikke fungerer. Bl.a. Jyske
Bank.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-05-02 00:20

thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) writes:

> For mig virker det dog ikke i Internet Explorer. Det er forøvrigt det
> eneste program til Mac OS X, som virkeligt irriterer mig. Jeg oplever
> frysninger og pludselige quits. Måske på tide at skifte...

Kom det ikke efter at du opdaterede IE via Software Update til 5.1.4?
Inden da, virkede det fint her. Nu goer den det ogsaa.

> Nå ja, så er der stadig java-appletter, som ikke fungerer. Bl.a. Jyske
> Bank.

Hmm. Maaske skulle du saa proeve Mozilla med den seneste MRJplugin
(hed den vist). Det har virket meget fint her hos mig, men jeg vil da
rigtigt gerne vide om Jyske Netbank fungerer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-05-02 21:37

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Hmm. Maaske skulle du saa proeve Mozilla med den seneste MRJplugin
> (hed den vist). Det har virket meget fint her hos mig, men jeg vil da
> rigtigt gerne vide om Jyske Netbank fungerer.

Nej.

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 15-05-02 11:41

Henrik Münster skrev:

> Jeg er ofte ude for, at der dukker et dansk flag op i menulinien. Så er
> der helt af sig selv kommet et kryds ved amerikansk tastatur i
> kontrolpanelet International.
Jeg har samme problem på min Powerbook (Mac OS 8.5). Det sker dog kun
ved opstart og kun, når jeg har slået adgangsbegrænsning til.

Jeg har på fornemmelsen, at det er en eller anden sikring af, at der er
et tastaturlayout af en slags, så man kan komme til at skrive noget.
Ellers ville man jo risikere, at man slet ikke kunne "logge på", fordi
der ikke var noget gyldigt tastaturlayout. Og så glemmer den bare at slå
det fra efterfølgende. Bare et gæt.

Som du skriver, er det ikke det store problem, men bare lidt
småirriterende. Og ikke lige derfor, at man har købt en Mac - vi er jo
krævende!

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen