MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Irriternede pauser!
Fra : Lars B. Jensen

Dato : 13-05-02 19:31

Hej alle

Jeg har lige geninstalleret min Windows XP, og har fået et irriterende
problem.

Men jævne mellemrum er der pauser der stopper alt aktivitet på maskinen,
musen låser, tastaturet låser osv.

Maskinens konfiguration er:

Athlon XP 1800+ på MSI-6330 bundkort med nyeste flash.
1 Gbyte almindeling PC133 ram
GeForce 2 MX 400
3 X IDE Harddiske på normal controller
1 X IDE Harddisk på Raid controller (onboard)
Windows XP Pro (engelsk)
Logitech I-Feel mus
Onboard lydkort

Grafikkort og USB deler IRQ (5), og lydkort og netkort deler IRQ (10)

Maskinen kører glimrende, lige med undtagelse af disse pauser.

Hvad kan der være galt?

Lars B

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-05-02 20:11

On Mon, 13 May 2002 20:30:49 +0200, "Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk>
wrote:

>Grafikkort og USB deler IRQ (5), og lydkort og netkort deler IRQ (10)
>
>Maskinen kører glimrende, lige med undtagelse af disse pauser.
>
>Hvad kan der være galt?

Jeg havde et tilsvarende problem med Win2000.

Når jeg hev netkortet ud kørte det fint, så det er ikke alle enheder
der er så glade for at dele IRQ.

Jeg har dog senere geninstalleret Win2000 og nu kører det fint selvom
der er en masse ting der deler IRQ7.

--
Jens

Avoid Mistakes...Do Nothing!

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 13-05-02 20:29

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> Jeg havde et tilsvarende problem med Win2000.

Velcome to my world :)

> Når jeg hev netkortet ud kørte det fint, så det er ikke alle enheder
> der er så glade for at dele IRQ.

Problemet er bare at få lov at flytte rundt på de forskellige enheders
IRQ'er i Windows XP....

> Jeg har dog senere geninstalleret Win2000 og nu kører det fint selvom
> der er en masse ting der deler IRQ7.

Det startede efter montering af ny processor, med dertilhørende opgradering
af BIOS, så jeg tror det har noget med en BIOS-indstilling at gøre. Hvis
bare jeg vidste hvilken!

> Jens

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 13-05-02 20:39

Lars B. Jensen skrev:

> Grafikkort og USB deler IRQ (5), og lydkort og netkort deler IRQ (10)

Kører maskinen med ACPI-understøttelse? Du kan se det ved at gå ind i
Enhedshåndtering og klikke på plustegnet ud for Computer. Her skulle
der gerne stå ACPI PC.

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 13-05-02 20:44

> Kører maskinen med ACPI-understøttelse? Du kan se det ved at gå ind i
> Enhedshåndtering og klikke på plustegnet ud for Computer. Her skulle
> der gerne stå ACPI PC.

Ja, det gør den, og slå jeg det fra i BIOS, så vil Windows ikke starte op...

Lige meget hvor meget jeg roder med min BIOS, kan jeg ikke få den til at
stoppe pauserne, og det driver mig til vanvid...

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 13-05-02 21:11

Lars B. Jensen skrev:

[Kører den med ACPI?]

> Ja, det gør den, og slå jeg det fra i BIOS, så vil Windows ikke
> starte op...

Jeg har så ikke prøvet at slå det fra i BIOS.
Hovedsagen er at hvis Windows har fundet pc'en som en ACPI PC, så burde
der ikke være problemer med at nogle enheder deler IRQ da ACPI sørger
for at systemet kører med IRQ-sharing. Det plejer dog at være IRQ 9 der
bliver delt, men så vidt jeg ved så kan andre IRQ-adresser og deles på
Win2000 og WinXP, hvis systemet ellers kører IRQ-sharing.

> Lige meget hvor meget jeg roder med min BIOS, kan jeg ikke få den
> til at stoppe pauserne, og det driver mig til vanvid...

Det kan jeg godt forstå og det må da også være irriterende.

Madsen.

Fra : Lars Jensen

Dato : 14-05-02 08:25

> Lars B. Jensen skrev:
>
> [Kører den med ACPI?]

> Jeg har så ikke prøvet at slå det fra i BIOS.

En geninstallation med ACPI slået fra bliver næste forsøg.

> [...]
> bliver delt, men så vidt jeg ved så kan andre IRQ-adresser og deles på
> Win2000 og WinXP, hvis systemet ellers kører IRQ-sharing.

Det har heller ikke voldt problemer før. Det er først efter BIOS opgradering
og montering af en Athlon XP 1800+ problemet er opstået, og derfor tror jeg
stadig at det er et BIOS problem, altså en eller anden irriterende
indstilling som jeg ikke kan finde...

> Det kan jeg godt forstå og det må da også være irriterende.

Ydermere er Windows begyndt at resette så snart jeg starter noget som helst
video-afvikling, altså så snart Mediaplayer starter på med video... lyd kan
den fint...

Jeg begynder at tro at det er et strømproblem?

> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 15:50

Lars Jensen skrev:

> Ydermere er Windows begyndt at resette så snart jeg starter noget
> som helst video-afvikling, altså så snart Mediaplayer starter på
> med video... lyd kan den fint...
>
> Jeg begynder at tro at det er et strømproblem?

Det lyder sandsynligt. Det kunne også være et varmeproblem. Har du
prøvet at pille låget af kabinettet og se om det gør en forskel?

For øvrigt er det måske også en god idé at bede WinXP om at den ikke
skal genstarte ved fejl. Nogle gange er det lige hvad der skal til for
at spore sig ind på problemet. I stedet for at genstarte vil der så
sikkert komme en blå skærm med en fejlmeddelelse som måske kan afsløre
et eller andet.
Du slår automatisk genstart fra i Kontrolpanel > System > Avanceret
-> Knappen 'Indstillinger' ud for 'Start og genoprettelse' og så
fjerner du fluebenet i 'Genstart automatisk'.

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 16:57

> Det lyder sandsynligt. Det kunne også være et varmeproblem. Har du
> prøvet at pille låget af kabinettet og se om det gør en forskel?

Og det var det så ikke. Jeg har fået fat på en 400W mærkevare
strømforsyning, og problemet er det stadig men!!

Jeg har fundet årsagen til de skide pauser !!! Det er min onboard Promise
Fasttrak controler. Så snart jeg disabler den, så forsvinder fejlen.

Problemet er bare at jeg har en disk siddende på den controler, som jeg ikke
kan undvære :(

Jeg har prøvet at opdatere til nyeste windows XP driver, men jeg er meget
sikker på at den controler ikke har lyst til at dele IRQ. Jeg kan huske
problemet helt tilbage fra da jeg kørte Windows 2000 og Millenium med samme
controler. Den er _meget_ følsom med at dele IRQ'er. Problemet er bare at
ACPI ikke lader mig tildele den en anden, og ledig, IRQ.

Er der _slet_ ikke nogen mulighed for at komme til og tildele enkelte
enheder en IRQ selv?

> For øvrigt er det måske også en god idé at bede WinXP om at den ikke
> skal genstarte ved fejl. Nogle gange er det lige hvad der skal til for
> at spore sig ind på problemet.

Jeg har også fundet ud af hvad det er der får maskinen til at gå ned ved
video. En hurtig scan af harddisken viste at mplayer var beskadiget :( og så
vidt jeg ved, kan man ikke "bare" geninstallere Media Player?

>I stedet for at genstarte vil der så
> sikkert komme en blå skærm med en fejlmeddelelse som måske kan afsløre
> et eller andet.

Det vil jeg prøve at slå til...

Tak for alle dine gode fif :)

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lars B

Fra : Madsen

Dato : 14-05-02 17:48

Lars B. Jensen skrev:

> Er der _slet_ ikke nogen mulighed for at komme til og tildele enkelte
> enheder en IRQ selv?

Ikke medmindre ACPI er slået fra, så vidt jeg ved. MS har en artikel
om det her: <http://makeashorterlink.com/?W27751E5>

> [...]
> ned ved video. En hurtig scan af harddisken viste at mplayer var
> beskadiget :( og så vidt jeg ved, kan man ikke "bare"

Har du evt. prøvet at køre en 'sfc /scannow' fra en kommandoprompt?
(Du skal have din WinXP cd i drevet når du kører den).

Alternativet er at bruge MPlayer 6.4.09.1121 i stedet for den her
langsomme MPlayer 8.00.00.4477 som WinXP er født med. Jeg har
associeret alle filmformater med den gamle Mplayer i stedet, for den
kører meget hurtigere her hos mig.
Du kan starte den gamle MPlayer ved at skrive mplayer2 i Start > Kør.

Madsen.

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 14-05-02 18:24

> Lars B. Jensen skrev:

> Ikke medmindre ACPI er slået fra, så vidt jeg ved. MS har en artikel
> om det her: <http://makeashorterlink.com/?W27751E5>

Jeg har geninstalleret XP, jeg fandt et link på nettet med et fif om at
trykke F5 under installationen, og så kunne jeg vælge hvilken type pc, og
jeg valgte bare "standard pc", og så installerer den uden ACPI.

Nu deler Raid-controleren så ikke længere IRQ med noget, men dælme om ikke
den stadig laver de små irritrende pauser :)

Jeg tror lige jeg laver en ny tråd om problemet , nu da jeg ved hvad det er
der gør det!

Jeg må overveje at droppe den controler, med mindre jeg løser det på anden
vis....

> Har du evt. prøvet at køre en 'sfc /scannow' fra en kommandoprompt?
> (Du skal have din WinXP cd i drevet når du kører den).

Nej, men endnu et godt og brugbart tip, som jeg vil prøve.

> associeret alle filmformater med den gamle Mplayer i stedet, for den
> kører meget hurtigere her hos mig.
> Du kan starte den gamle MPlayer ved at skrive mplayer2 i Start > Kør.

Det bliver også lige prøvet.

Endnu engang mange tak!

> Med venlig hilsen
> Madsen.