Matematik geni søges 2...
Fra : OperationHumanShield

Dato : 13-05-02 18:21

Beklager hvis jeg har sendt 2 gange,, det er bare fordi at jeg ikke kan se
første post.
OK,,, here goes....
Det er en ikke binaer gruppe, så jeg bliver nød til at sende en oversigts
tegning til hver af
jer som vil give en hånd med... :) Det er en lille tegning på små 22 kb...
"jeg sidder ved pc'en, og er klar til at oploade.... :)) "

Det udarbejdede forslag er strækningerne DE og FG cirkelbuer, og
strækningerne CD,
EF og GH er rette linier, der tangerer cirkelbuerne. Liniestykket CD
står vinkelret på
vej 1. For de viste strækninger er følgende længder angivet:

a.. Det rette stykke CD er 117 m langt
b.. Cirkelbuen DE er 270 m lang
c.. Det rette stykke EF er 310 m langt
d.. Cirkelbuen FG er 296 m lang

a) Beregn længden af det rette stykke GH.
b) Undersøg, om mindsteafstanden på 200 meter til punkterne A og B
er overholdt.

c) Hvilken hastighedsgrænse bør der være på vejen?

På området er der to bebyggelser A og B. Bebyggelserne er markeret med
punkter. Ved udformningen af den nye vej skal følgende være opfyldt:

a.. Afstanden fra hver af de to punkter i bebyggelserne til den nye
vej skal være mindst 200 meter.
b.. Den nye vej skal støde vinkelret op til vej 1

Opgave 2. Udarbejd et nyt forslag til vejgennemføringen. Det er ikke
et krav, at kurverne på vejen følger cirkelbuer. Kurverne kan således være
grafer, eller dele af grafer for kendte matematiske funktioner. Det er
imidlertid et krav, at der ikke er knæk på kurverne eller på overgange
mellem del-kurver. I forbindelse med det udarbejdede løsningsforslag skal
der angives en anbefalet hastighedsbegrænsning for strækningen.

Jeg har arbejdet en del med oversigts planen, og har fundet en masse
vinkler, og sider som måske kan bruges. Foreløbig ser det ud som om at der
skal bruges vektor regning, men jeg er ikke helt sikker....

en hver form for hjælp vil jeg være meget taknemmelig for....

"takker og bukker for hjælpen".
Mehmet Kesen.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-05-02 00:42

OperationHumanShield wrote:

> a) Beregn længden af det rette stykke GH.
[En masse opgaver]

> [...]
> masse vinkler, og sider som måske kan bruges. Foreløbig ser det ud
> som om at der skal bruges vektor regning, men jeg er ikke helt

Prøv at spørge lidt mere specifikt.
Fortæl, hvad du har regnet, og hvad du sidder fast med
(og hvorfor). Ellers bliver det lidt for overvældende at svare på.

Opgaven er i stil med IT-forsøget på HTX,
hvor man har tre uger til at besvare en projekopgave.

Sidste års [jeg kunne ikke finde den for i år] opgave ligger på
http://us.uvm.dk/gymnasie/gymfiler/eksamensopgaver/matbhtx.html
Det er ganske interessant at se en anden type opgaver.

Det kunne være helt sjovt at anvende opgaven næste år.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Kim Hansen

Dato : 14-05-02 06:28

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:

> Opgaven er i stil med IT-forsøget på HTX,
> hvor man har tre uger til at besvare en projekopgave.

IT? Det ligner mere en matematikopgave i mine øjne, hvilke former for
IT kan man anvende ud over nummerisk analyse?

> Sidste års [jeg kunne ikke finde den for i år] opgave ligger på
> http://us.uvm.dk/gymnasie/gymfiler/eksamensopgaver/matbhtx.html
> Det er ganske interessant at se en anden type opgaver.

Jeg har pakket opgaven ud og rettet små/store bogstaver på:
http://www.oek.dk/~kim/MatematikB%20HTX%2000/

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-05-02 06:35

Kim Hansen wrote:

> IT? Det ligner mere en matematikopgave i mine øjne,

Ja - forsøg med it i matematik.

> hvilke former for IT kan man anvende ud over nummerisk analyse?

Symbolske beregeninger, for eksempel differentiaion og integration
med variable. Nå ja - og almindelige reduktion af komplicerede
udtryk.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 14-05-02 14:24

Den opgave der refereres til er eksamensopgaven i Matematik B på HTX.

Som det også er blevet nævnt er det et forsøg, hvor IT skal inddrages i
opgavens løsning. Det kan fx. være Mathcad til beregninger eller Autocad til
tegninger mv.

Jeg går selv på HTX og har fået samme opgavesæt, har dog valgt den anden
opgave, som handler om billund lufthavn.

I rækken af betingelserne for opgavens løsning står bl.a. at det er tilladt
at modtage vejledning... så det er helt ok at spørge her i gruppen.

Man skal dog forsvare sin opgave mundtligt, hvorfor man er nødt til at vide
lidt om hvad man har lavet...

/Lambert

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-05-02 21:05

Martin Lambert Pedersen wrote:
> [...]
>
> Som det også er blevet nævnt er det et forsøg, hvor IT skal inddrages
> i opgavens løsning. Det kan fx. være Mathcad til beregninger eller

Det lyder da spændende.

> Jeg går selv på HTX og har fået samme opgavesæt, har dog valgt den
> anden opgave, som handler om billund lufthavn.

Hvad synes I om at inddrage mere it i matematikundervisningen?
Er jeres projektopgaver gode som eksamensopgaver?

Fra : Martin Lambert Peder~

Dato : 14-05-02 22:54

> Det lyder da spændende.

> Hvad synes I om at inddrage mere it i matematikundervisningen?
> Er jeres projektopgaver gode som eksamensopgaver?

Jeg synes det er fint med mere IT, det er jo nogle redskaber vi skal bruge
senere.
Hvis vi fx. skal lave en arealberegning vha. integralregning er det faktisk
ikke nødvendigt at redegøre for hvordan det virker og hvorfor...
Vi kan nøjes med at lave beregningerne i mathcad og så indsætte dem i
rapporten, som skal fylde 6-12 sider...

Teorien om bl.a. integralregning bliver vi så eksamineret i mundtligt efter
at vi har forsvaret vort skriftlige projekt.

Den mundtlige prøve bliver obligatorisk, når man vælger IT-prøven.

Vores lærere er overbevist om at denne eksamensform vil blive "standard"
både på HTX og det almene gynm. inden for få år.

/Lambert