|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Matematik geni søges 2... Fra : OperationHumanShield
 | 
 Dato :  13-05-02 18:21
 | 
 |  | Beklager hvis jeg har sendt 2 gange,, det er bare fordi at jeg ikke kan se
 første post.
 OK,,, here goes....
 Det er en ikke binaer gruppe, så jeg bliver nød til at sende en oversigts
 tegning til hver af
 jer som vil give en hånd med... :) Det er en lille tegning på små 22 kb...
 "jeg sidder ved pc'en, og er klar til at oploade....  :)) "
 
 Det udarbejdede forslag er strækningerne DE og FG cirkelbuer, og
 strækningerne CD,
 EF og GH er rette linier, der tangerer cirkelbuerne. Liniestykket CD
 står vinkelret på
 vej 1. For de viste strækninger er følgende længder angivet:
 
 a.. Det rette stykke CD er 117 m langt
 b.. Cirkelbuen DE er 270 m lang
 c.. Det rette stykke EF er 310 m langt
 d.. Cirkelbuen FG er 296 m lang
 
 a) Beregn længden af det rette stykke GH.
 b) Undersøg, om mindsteafstanden på 200 meter til punkterne A og B
 er overholdt.
 
 c) Hvilken hastighedsgrænse bør der være på vejen?
 
 På området er der to bebyggelser A og B. Bebyggelserne er markeret med
 punkter. Ved udformningen af den nye vej skal følgende være opfyldt:
 
 
 a.. Afstanden fra hver af de to punkter i bebyggelserne til den nye
 vej skal være mindst 200 meter.
 b.. Den nye vej skal støde vinkelret op til vej 1
 
 Opgave 2. Udarbejd et nyt forslag til vejgennemføringen. Det er ikke
 et krav, at kurverne på vejen følger cirkelbuer. Kurverne kan således være
 grafer, eller dele af grafer for kendte matematiske funktioner. Det er
 imidlertid et krav, at der ikke er knæk på kurverne eller på overgange
 mellem del-kurver. I forbindelse med det udarbejdede løsningsforslag skal
 der angives en anbefalet hastighedsbegrænsning for strækningen.
 
 Jeg har arbejdet en del med oversigts planen, og har fundet en masse
 vinkler, og sider som måske kan bruges. Foreløbig ser det ud som om at der
 skal bruges vektor regning, men jeg er ikke helt sikker....
 
 
 en hver form for hjælp vil jeg være meget taknemmelig for....
 
 "takker og bukker for hjælpen".
 Mehmet Kesen.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Jens Axel Søgaard (14-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  14-05-02 00:42
 | 
 |  | 
 
            OperationHumanShield wrote:
 >         a) Beregn længden af det rette stykke GH.
 [En masse opgaver]
 >       Jeg har arbejdet en del med oversigts planen, og har fundet en
 > masse vinkler, og sider som måske kan bruges. Foreløbig ser det ud
 > som om at der skal bruges vektor regning, men jeg er ikke helt
 > sikker....
 Prøv at spørge lidt mere specifikt.
 Fortæl, hvad du har regnet, og hvad du sidder fast med
 (og hvorfor). Ellers bliver det lidt for overvældende at svare på.
 Opgaven er i stil med IT-forsøget på HTX,
 hvor man har tre uger til at besvare en projekopgave.
 Sidste års [jeg kunne ikke finde den for i år] opgave ligger på
    http://us.uvm.dk/gymnasie/gymfiler/eksamensopgaver/matbhtx.html Det er ganske interessant at se en anden type opgaver.
 Det kunne være helt sjovt at anvende opgaven næste år.
 --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
  Kim Hansen (14-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Hansen
 | 
 Dato :  14-05-02 06:28
 | 
 |  | 
 
            "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 > Opgaven er i stil med IT-forsøget på HTX,
 > hvor man har tre uger til at besvare en projekopgave.
 IT? Det ligner mere en matematikopgave i mine øjne, hvilke former for
 IT kan man anvende ud over nummerisk analyse?
 > Sidste års [jeg kunne ikke finde den for i år] opgave ligger på
 >     http://us.uvm.dk/gymnasie/gymfiler/eksamensopgaver/matbhtx.html > Det er ganske interessant at se en anden type opgaver.
 Jeg har pakket opgaven ud og rettet små/store bogstaver på:
   http://www.oek.dk/~kim/MatematikB%20HTX%2000/ -- 
   Kim Hansen             |    |\     _,,,---,,_
   Dalslandsgade 8, A708  |    /,`.-'`'    -.  ;-;;,_
   2300 København S       |   |,4-  ) )-,_. ,\ ( `'-'
   Phone: 32 88 60 86     |  '---''(_/--'  `-'\_)
            
             |  |  | 
   Jens Axel Søgaard (14-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  14-05-02 06:35
 | 
 |  | Kim Hansen wrote:
 > "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> writes:
 >
 >> Opgaven er i stil med IT-forsøget på HTX,
 >> hvor man har tre uger til at besvare en projekopgave.
 >
 > IT? Det ligner mere en matematikopgave i mine øjne,
 
 Ja - forsøg med it i matematik.
 
 > hvilke former for IT kan man anvende ud over nummerisk analyse?
 
 Symbolske beregeninger, for eksempel differentiaion og integration
 med variable. Nå ja - og almindelige reduktion af komplicerede
 udtryk.
 
 --
 Jens Axel Søgaard
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Martin Lambert Peder~ (14-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Lambert Peder~
 | 
 Dato :  14-05-02 14:24
 | 
 |  | Den opgave der refereres til er eksamensopgaven i Matematik B på HTX.
 
 Som det også er blevet nævnt er det et forsøg, hvor IT skal inddrages i
 opgavens løsning. Det kan fx. være Mathcad til beregninger eller Autocad til
 tegninger mv.
 
 Jeg går selv på HTX og har fået samme opgavesæt, har dog valgt den anden
 opgave, som handler om billund lufthavn.
 
 I rækken af betingelserne for opgavens løsning står bl.a. at det er tilladt
 at modtage vejledning... så det er helt ok at spørge her i gruppen.
 
 Man skal dog forsvare sin opgave mundtligt, hvorfor man er nødt til at vide
 lidt om hvad man har lavet...
 
 /Lambert
 
 
 
 
 |  |  | 
     Jens Axel Søgaard (14-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Axel Søgaard
 | 
 Dato :  14-05-02 21:05
 | 
 |  | 
 
            Martin Lambert Pedersen wrote:
 > Den opgave der refereres til er eksamensopgaven i Matematik B på HTX.
 >
 > Som det også er blevet nævnt er det et forsøg, hvor IT skal inddrages
 > i opgavens løsning. Det kan fx. være Mathcad til beregninger eller
 > Autocad til tegninger mv.
 Det lyder da spændende.
 > Jeg går selv på HTX og har fået samme opgavesæt, har dog valgt den
 > anden opgave, som handler om billund lufthavn.
 Hvad synes I om at inddrage mere it i matematikundervisningen?
 Er jeres projektopgaver gode som eksamensopgaver?
 > I rækken af betingelserne for opgavens løsning står bl.a. at det er
 > tilladt at modtage vejledning... så det er helt ok at spørge her i
 > gruppen.
 >
 > Man skal dog forsvare sin opgave mundtligt, hvorfor man er nødt til
 > at vide lidt om hvad man har lavet...
   --
 Jens Axel Søgaard
            
             |  |  | 
      Martin Lambert Peder~ (14-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Martin Lambert Peder~
 | 
 Dato :  14-05-02 22:54
 | 
 |  | > > Som det også er blevet nævnt er det et forsøg, hvor IT skal inddrages
 > > i opgavens løsning. Det kan fx. være Mathcad til beregninger eller
 > > Autocad til tegninger mv.
 >
 > Det lyder da spændende.
 >
 > > Jeg går selv på HTX og har fået samme opgavesæt, har dog valgt den
 > > anden opgave, som handler om billund lufthavn.
 >
 > Hvad synes I om at inddrage mere it i matematikundervisningen?
 > Er jeres projektopgaver gode som eksamensopgaver?
 
 Jeg synes det er fint med mere IT, det er jo nogle redskaber vi skal bruge
 senere.
 Hvis vi fx. skal lave en arealberegning vha. integralregning er det faktisk
 ikke nødvendigt at redegøre for hvordan det virker og hvorfor...
 Vi kan nøjes med at lave beregningerne i mathcad og så indsætte dem i
 rapporten, som skal fylde 6-12 sider...
 
 Teorien om bl.a. integralregning bliver vi så eksamineret i mundtligt efter
 at vi har forsvaret vort skriftlige projekt.
 
 Den mundtlige prøve bliver obligatorisk, når man vælger IT-prøven.
 
 Vores lærere er overbevist om at denne eksamensform vil blive "standard"
 både på HTX og det almene gynm. inden for få år.
 
 /Lambert
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |