[DVD] - The Usual Suspects - Special Editi~
Fra : KNL DtP

Dato : 13-05-02 16:54

Hejsa!

Posten havde lige en pakke til mig i dag - nærmere bestemt The Usual
Suspects i en lækker Special Edition.

For et par måneder siden solgte jeg Scanbox-udgaven, da jeg hørte at der var
en remastered-guf-guf-udgave under vejs. Jeg var led og ked af både billed
og lydkvaliteten på den scandinaviske udgave, men også mangel på
extra-materiale og finish, var i det hele taget med til at trække denne
fantastisk film ned.

Derfor var glæden stor da jeg flåede folien (og de forbanedede
"sikkerhedsklistermærker" fra Future Entertainment) af, og smed filmen i
DVD-afspilleren. Flotte animerede menuer ventede forude, men hovedsagen var
jo trodsalt billed og lyd: På min R1-udgave kunne man vælge mellem
widescreen (2,35:1) eller normal (4:3). Sidstnævnet skulle lige afprøves, og
det var en sjov blanding at 'open matte' og 'pan & scan'. Nogle scener var
altså klippet og zoomet - mens andre var udviddet opad til... jeg
foretrækker dog klar det oprindelige format, som Instruktøren havde
planlangt det.

Væk var det uskarpe og udetaljerede billede, hvor mange af de mørke scener
led af ringe black level og grums. I stedet kunne jeg nyde et flot og skarpt
billede, hvor såvel farver og detaljerigdom var i top. Herligt! Scenen hvor
der ligger en "grill-kylling" på havnekajen, står bare piv-skarpt (som min
gamle fotolærer ville have udtrykt det). Lyden er endelig i Dolby Digital
5.1 - hvor min gamle Skodbox måtte nøjes med et MPEG-lydspor (tiltrods for
at der stod Dolby Surround på coveret).

Der ligger meget extra-guf på bagsiden af DVD'en (ja, desværre er det en
flipper - men trods alt er det ikke midt i filmen der skal vendes - som i de
første udgaver af Bruckheimers popcornfilm).

Som stor beundrer af The Usual Suspects kan jeg kun sige at filmen endelig
har fået den udgivelse den fortjener. Flot billede og lyd og en masse extra
+ to kommentatorspor + flotte menuer og cover gør dette til et hit til
prisen. Jeg gav knap 160 bob for filmen ved Future Entertainment, og det må
siges at være billigt. Så hvis I mangler gennemført thriller med flot, flot
skuespil (Spacy fik en Oscar) og seje replikker, så er TUS en super køb - se
den og sen den igen bagefter!!

MVH

Kristian - som skal løse mysteriet om Söse - endnu en gang
www.24h-le-mans.dk