Hvor kraftig bil.
Fra : FEI

Dato : 13-05-02 16:40

Hej Gruppe.
Hvor mange Kw/HK skal bilen have for at den kan trække campingvogn, eller
er det slet ikke det det kommer an på.
Vores bil er godkendt til at trække 1000 Kg. med bremser, hvor stor vogn vil
anbefale.
mvh.FEi

Fra : hansi.christiansen

Dato : 13-05-02 17:12

"FEI" skrev d. 13-05-02 16:40 dette indlæg :
> [...]
> anbefale.
> mvh.FEi
> det er ikke hestekræfter der bestemmer, hvor stor vogn du må trække.
du skriver at din vogn må trække 1000kg, og det er så det!jeg ville købe
den så stor som muligt, men da jeg ikke kender dig og din familie, og om
hvor mange i er , og om i skal til udlandet, er det svært at råde dig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Arne Keller

Dato : 13-05-02 19:32

On Mon, 13 May 2002 16:11:51 GMT, "hansi.christiansen"
<hansi.christiansen.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
>den så stor som muligt, men da jeg ikke kender dig og din familie, og om
>hvor mange i er , og om i skal til udlandet, er det svært at råde dig.

Jeg er helt enig.

Jeg har selv haft en Opel Astra Stationcar 1.6 og en CV på 1300 kg,
det var ikke hurtigt. Der skulle files meget på koblingen for at komme
igang eller bakke, men vi kom frem hver gang.

Jeg vil ikke anbefale en sådan kombination på langture men det går.
Vi har altid haft det princip at ferien starter når vi forlader
indkørslen, det har enkelte gange betydet at vi er stoppet efter
mindre end 1 times kørsel og holdt pause, formålet med vores ferie
eller weekender er at være sammen med hinanden og tage bort fra
hverdagens stress og faste gøremål.

Idag har jeg en bil som må trække 1800 kg og som har 170 Hk det er da
væsentligt mere afslappende på lange ture. Men igen bilens størrelse
er ikke afgørende for campingoplevelsen.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-05-02 19:12

FEI wrote:

> Hvor mange Kw/HK skal bilen have for at den kan trække campingvogn, eller
> er det slet ikke det det kommer an på.

Det er selvfølgelig ikke uvæsentligt, hvor mange HK du har under
motorhjelmen - men det er i lige så høj grad momentet (nm) det handler
om.

Vi har kun en 1,6'er med kun 75 heste ved 4500 o/m og et moment på 135
nm ved 3500 o/m.

Vi har ikke problemer med at trække en campingvogn med en tilladt og
faktisk totalvægt på 1000 Kg. Så længe at lastvognene, der jo kører
cirka 90 km/t, kan følges både op og ned ad bakke, så er jeg tilfreds -
men mindre motorkraft må der heller ikke være, uden at der skal arbejdes
meget med gearkassen.

I sidste ende handler det om at bruge det rette gear og den rette
hastighed i forhold til vejforholdene - i værste fald må man nøjes med
1. gearet, og så kan selv skrappe stigninger forceres, men så er det
ikke morsomt længere samtidig med at der stilles store krav til et
velfungerende kølesystem.

Med venlig hilsen,
--
Carsten Stage

http://home19.inet.tele.dk/cstage/camping/

Fra : Sune

Dato : 13-05-02 20:58

"FEI" <mail2me@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe.
> Hvor mange Kw/HK skal bilen have for at den kan trække campingvogn, eller
> er det slet ikke det det kommer an på.

Som en anden her skriver, er det væsentligste når en bil skal trække,
momentet.

Jo større moment (nm) , jo større trækkeevne og helst ikke ved alt for høje
omdrejninger.

Du kan se en udemærket sammenligningsliste på :

http://www.campingferie.dk/h21_biler/s/hvad_maa_bilen_traekke.asp

Vores egen Kia Clarus 1.8 har et moment på 152 ved 4500 omdrejninger.
Den har med 5 personer, tagboks,masser af bagage og en CV på 1350 kg.
trukket os over Alperne. Og det gik lige akkurat, uden at file på koblingen
og vi kunne sagtens følge med lastbilerne.
Dog ville vi gerne have haft lidt mere moment til kritiske situationer, så
det er lige i underkanten, hvis man har en tung vogn/cv.

Groft sagt :

Hestekræfter bruger du når du ræser for at at komme først til det næste røde
lys.
Moment bruger du når bilen skal trække.

Hvis du kun kører herhjemme, har du ikke brug for så mange trækkræfter (kun
til broerne, Geels Bakke etc.) men hvis du nærmer dig Sydtyskland (specielt
Kasselbakkerne) bliver det noget mere nødvendigt.

mvh
Sune

Fra : Dan Andersen

Dato : 13-05-02 22:19

"Sune" <hodal@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
(specielt
> Kasselbakkerne) bliver det noget mere nødvendigt.

Jeg har en MAZDA 626 1,8 og den må trække 1300 kg..
Det er i mange tilfælde muligt at få sat max. trækvægt op.. - Spørg
importøren. Det der står på reg. att. er langt fra den endegyldige sandhed.
Men husk blot reglerne for B/E kørekort kan i visse tilfælde gælde...

Fra : sten basbøll

Dato : 14-05-02 07:21

Vi har en C-C, Venezia - læsset vægt godt 600 kg og en gammel Camry 106 hk.
Ved 80 er der små 2000 rpm i 5´ og det klare det meste, men skal det gå
opad, er det bedst at holde lidt højere fart -Bare motoren kommer omkring
eller over 3000 omdrejrninger - det vil sige lidt over 110 -120 km/t i 5
gear går det bare der ud og også op af. Faktisk skal vi passe på at det ikke
går for stærkt.
I Frankrig køres der jo lovligt 130 uden mindste bøvl og vi hører vilde
rygter om mere - Og alt til normalt bensinforbrug -
Ja, men er det ikke herligt.
Er man nervøs for ikke at kunne klare det, er der altså andre mulighedder.

mvh sten

Fra : PHK

Dato : 14-05-02 08:41

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> I Frankrig køres der jo lovligt 130 uden mindste bøvl og vi hører vilde
> rygter om mere - Og alt til normalt bensinforbrug -

For det første er det ikke gratis i benzin at køre så hurtigt.

For det andet er de fleste campingvogne kun godkendt til 100 km/timen, så
jeg tvivler på at du slipper fra at køre 130 i Frankrig.

--
_
|_|

Fra : sten basbøll

Dato : 14-05-02 13:22

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:abqf37$o7o$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> For det andet er de fleste campingvogne kun godkendt til 100 km/timen, så
> jeg tvivler på at du slipper fra at køre 130 i Frankrig.

Hej -
nej selvfølgelig er det ikke gratis, og mere, jo hurtigere, men pointet
var, at bilen ikke bruger forholdsmæssigt mere end solokørt. Derfor også
den ubesværede march hastighed. Lange stigninger bruger selvfølgelig, men
spares delvist ind igen på de fleste biler når det går ned igen. De fleste
systemer lukker simpelhen også for bensinen når gaspedalen slippes, så der
ikke suges bensin ind når der motorbremses. Campingvognen har dog med sin
overflade/luftbremse en lavere max haxtighed, selv hjulpet af frit fald.
og skal så tidligere ha hjælp med lidt fod på på gas pedalen. Vi har altid
haft normalt forbrug på ferier med c-c på slæb, og jeg hører da det samme
fra andre. Var alligevel forbavset da jeg så FDM testen, men f.eks skibe der
forlænges - øger ofte hastigheden, og forbruget falder. Traileren ligger i
suget fra bilen, så den øgede rullemodstand fra dens dæk åbenbart
kompenseres af det bedre slip i luften. Formoder at små ændringer i facon og
afstand skulle kunne ses i målingerne. Men, alt i alt, går det jo fint
derudaf.

Jeg har klippet fra siden campingferie, hastigheder i europa, og viser her
et enkelt. Jeg er næsten sikker på at alle, især hvis de har bremser på
trækket, bare følger den lovlige fartgrænse som alle i strømmen. Lastbiler
siges f.eks også at køre 130 km/t hvis der ikke er begrænsninger angivet.
Man siger, at man ofte ser lokale med trailer suse afsted med 150 km/t uden
at nogen tar anstød.
Jeg siger ikke at det er rimeligt, men sådan er det vist. Går ud fra at alle
i Frankrig har bremser og støddæmpere på trækket og abs på det trækkende.
Ved ikke om der er teknisk forskel på max hastigheden for en vogn købt i
Frankrig eller hos os der har lavere fartgrænser, men jeg har ikke hørt
håndhævet andre landes begænsninger i det land man kører i. De holder sig
vist mest til egne bestemmelser. Men, ved man, at noget er uansvarligt, gør
man det selvfølgelig heller ikke..........
mvh sten

Lande

Frankrig

Autocamper max 3,5 ton
By Landevej Motorvej

Bil + Campingvogn
By Landevej Motorvej

Fra : Sune

Dato : 14-05-02 12:07

"sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
[cut]
> I Frankrig køres der jo lovligt 130 uden mindste bøvl og vi hører vilde
> rygter om mere - Og alt til normalt bensinforbrug -
> Ja, men er det ikke herligt.

Jo da, vi blev overhalet af sådan en i Sydfrankrig i sommers. Lige da han
havde overhalet os, ramte han en ubetydelig bule i vejen og anhængeren lagde
sig om på siden og blev efterfølgende smidt fra side til side indtil den var
totalt smadret. Al feriegrej lå spredt ud over motorvejen lige foran os.
Desværre kom ingen til skade, vi måtte nøjes med at se på de materielle
skader.Men vi fik en dejlig videofilm ud af det.
Jeps - det er herligt at køre stærkt.

mvh
Sune

Fra : sten basbøll

Dato : 14-05-02 13:51

> [...]
> Desværre kom ingen til skade, vi måtte nøjes med at se på de materielle
> skader.Men vi fik en dejlig videofilm ud af det.

Kan kun gi dig ret - Gør mig ondt at nogen bærer sig tosset ad. - I fik det
på video ? Udstyret skal være i orden, og f.eks håber jeg, at alle har
ordentlige dæk, eller husker at støddæmpere ruster sammen under de lange
stilkstandsperioder. og derfor slides voldsomt når der er mest brug for
dem - eller ofte har overlæs i uheldig højde. Et par soltørrede dæk gir
myrekryb og vil være farlige ved alle hastigheder. Pointet var dog som
tidligere nævnt benzin forbruget, og sikkerheden også når det blæser. Alt
andet lige, klarer man en pludselig zig-zig bedst med et lavt tyngdepunkt.
Beklager, hvis det ikke virker sådan.
mvh sten

Fra : PHK

Dato : 14-05-02 14:21

Alt
> andet lige, klarer man en pludselig zig-zig bedst med et lavt tyngdepunkt.

En hurtig zigzag med en læsset CC ved 130??

Jeg ville overveje om jeg overhovedet ville køre så stærkt (det ville jeg
ikke).

--
_
|_|

Fra : sten basbøll

Dato : 14-05-02 15:18

"PHK" <phk@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:abr2vb$381$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> En hurtig zigzag med en læsset CC ved 130??
>
> Jeg ville overveje om jeg overhovedet ville køre så stærkt (det ville jeg

Jeg vil da nødig zigge med noget som helst ved 130 . heller ikke zakke med
bilen alene, men en enkelt undvige har vi vel alle skulle op med i årenes
løb. Vores .vogn har både påløb og støddæmpere, og opfører sig eksemplarisk,
også da en lastbil kørte over for rødt og skræmte livet af alle.
Katastrofeberedskabet er i orden. og afprøvet. Jeg har da også tidligere
øvet mig i at stoppe lidt pludselig, og det burde alle med træk øve sig i.
Hvem kommer først, dig eller det bagerste. Mit træk blir hvor det skal. Også
på hullet vej, derfor støddæmperne. Undervognen og synsattesten giver en C-C
af i dag lov til at veje op til 750 kg - en god margin mod overlæs. - Hjul
og dæk tilsvarende opgraderet - Nej selvfølgelig vil ingen køre så stærk
og vi har ikke været i Frankrig, men vi har pålidelige kilder.Og de siger,
at de ikke har problemer med det. Men ingen kan gå på vandet -Går der et
dæk,eller er der pludselig noget på vejen, er den sikkert gal for alle.
held, udstyr og evner afgør resten..
Jeg ved hvad jeg vil ha det bedst med, hvis der er ugler i mosen
over and out

Fra : person

Dato : 14-05-02 15:31

> [...]
>
> "sten basbøll" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville overveje om jeg overhovedet ville køre så stærkt (det ville jeg

Helt enig !! 130km/t med CC, er vildt uforsvarligt, selv når man kører i en
forholdsvis tung vogn med rigelige kræfter og moment.
Venlig hilsen
Per Rasmussen

Fra : sten basbøll

Dato : 14-05-02 18:03

> [...]
en
> forholdsvis tung vogn med rigelige kræfter og moment.

Ok Ok -Det var noget der tændte undskyld, og i skal aldrig høre om c-c
s kvaliteter fra mig igen. Nok er nok. -
der må være bedre emner. ( men den kører nu godt ! :- )
sten

Fra : PHK

Dato : 14-05-02 19:31

> Ok Ok -Det var noget der tændte undskyld, og i skal aldrig høre om
c-c
> s kvaliteter fra mig igen.

Alt for nemme at parkere på trang plads, bidrager til et alt for lavt
benzinforbrug, og alt for hurtige at pakke ud ;)

--
_
|_|

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-05-02 17:19

"PHK" <phk@esenet.dk> wrote in message news:abrl4u$bcm$1@sunsite.dk...

> Alt for nemme at parkere på trang plads, bidrager til et alt for lavt
> benzinforbrug, og alt for hurtige at pakke ud ;)

for ikke at snakke om de fordomme ejerne åbenbart let bliver ramt af )

vh
Jan

-der selv har en lillebitte CV hægtet bag på en meget stort skrummel af en
bil - til gengæld kan jeg så se _over_ autoværnet, hvilket unægteligt
forbedrer udsigten.

Fra : sten basbøll

Dato : 16-05-02 07:23

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> -der selv har en lillebitte CV hægtet bag på en meget stort skrummel af en
> bil - til gengæld kan jeg så se _over_ autoværnet, hvilket unægteligt

Bare dejligt.......
Jeg opfattede nu bestemt ikke det sidste som fordomme, men tværtimod som
anerkendelse. Der har jo været en del inden dette. Og så er danskerne
jo åbne og indsigtsfulde.
Men generelt tror jeg ikke, at man ved så meget, præcist, om hvordan tingene
er at ha med at gøre for andre . F.eks er jeg da helt tilbøjelig til at
tro, at en moderne campingvogn er blevet meget bedre at køre med. Hvis man
oplever det utrygt, eller dyrt i bensin -og skal ha stabilisatorer osv., er
det nok kun på grund af uheldig kombination af for lille eller forkert bil -
slidte fjedre, støddæmpere, vægtfordeling, dæktryk, overlæs osv.

Jeg sidder med CaravanBogen af Kurt Boelsgaard 1´udgaven fra 1966 og smiler
over hvor lidt nyt der er sket. Hastighedsgrænsen hævedes 1 juli fra 60 til
70 km/t - Alle de gode råd er de samme - Huskelisterne ens, og der mangler
bare råd om nutidens genvordigheder med køl og varme. Enkelte, helt store
caravans har afsat plads til køleskab, og en Dantra Princes har isskab.
Selvfølgelig er der lister over biler anbefalet til træk, og også en komplet
fortegnelse over alle de flotte vogne på markedet - med billeder og tegning
af interiør.og komplette beskrivelser .
Honda tilbyder den stømkilde, De længe har ventet på - til radio, TV,
båndoptager, støvsuger, hårtørringsapparart, kogeplade, kaffemøllen, og
mange andre el-drevne nødvendigheder - Honda E er 4 takts - lydsvag og går
4-5 timer på 2 liter benzin, vægt 18.5 kg. Et praktisk el-værk til 1935
kroner
Dengang tilbød en Dansk virksomhed også, at man kunne købe deres
seriefremstillede vogn i enkeltdele, og at man kunne spare flere tusinde ved
at samle selv. Glade tider.

Men jeg er sikker på at man også dengang, humoristisk, har stukket lidt til
hinanden, når dem med CV en pustede sig over Alperne og skulle passe på ikke
at koge, mens dem med teltvogne - smilede. På pladserne var det så risikoen
for hagl som hønseæg, der bekymrede teltvognene. Og sådan er alle glade.

sten

Fra : PHK

Dato : 17-05-02 10:21

> "Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse

> Bare dejligt.......
> Jeg opfattede nu bestemt ikke det sidste som fordomme, men tværtimod som
> anerkendelse.

Jamen det var det skam også. Vi har selv en bette bil med et stort skrummel
bagefter. Men vi er blevet så magelige, efterhånden som tiden er gået, at
telte, hotelværelser og andre former for lejede værelser er yyt. Nu duer kun
campingvogn.

Desuden er det for nemt blot at koble CC´eren af bilen, hvis man har
forvildet sig ind i en blindgyde :)

Der har jo været en del inden dette. Og så er danskerne
> jo åbne og indsigtsfulde.

Dét tror jeg på :)

> Jeg sidder med CaravanBogen af Kurt Boelsgaard 1´udgaven fra 1966 og
smiler
> over hvor lidt nyt der er sket.

En anden god ide er at låne DCU`s blade så mange år tilbage, som det nu kan
lade sig gøre (30 år skulle ikke være umuligt, hvis man går på et større
bibliotek). Der er virkelig mange spøjse ting i, og man opdager hvor langt
DCU egentlig er nået *).

--
_
|_|
| er (DK - Esbjerg)
*) ikke ret langt!

Fra : Carsten Stage

Dato : 17-05-02 10:54

PHK wrote:

> ...Der er virkelig mange spøjse ting i, og man opdager hvor langt
> DCU egentlig er nået *).

> *) ikke ret langt!

LOL - men hvis man går efter DCU's /hensigter/ i følge de samme blade,
så er det en meget moderne fremadrettet forening!

Det er bare ærgerligt, at det skrevne ord ikke har større betydning...

Med venlig hilsen,

Fra : PHK

Dato : 17-05-02 11:12

"Carsten Stage" <stage@pc.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - men hvis man går efter DCU's /hensigter/ i følge de samme blade,
> så er det en meget moderne fremadrettet forening!
>
> Det er bare ærgerligt, at det skrevne ord ikke har større betydning...

Det skrevne ord har skam betydning her og nu. Først i morgen er de glemt.
Visionært set.

Man burde tage Camping og Fritid med på sommerferie for de sidste par år, så
vi kan se hvad vi er gået glip af. En skam de tilføjer en del kilo oven i de
alt for mange, der er i forvejen.

--
_
|_|

Fra : Preben Stenberg Erik~

Dato : 17-05-02 09:31

Hej
Det kommer ikke altid an på hvor meget bilen må trække. Hvis din bil
har en egenvægt på fx. 775 kg må du med normalt kørekort kun trække 50
kg mere end 775 kg altså 825 kg uanset at bilen kan trække 1000 kg.
Hvis bilen vejer 775 kg og du vil køre med 1000 kg på krogen er du
nødt til at tage et B/E kørekort. Det koster i øjeblikket i nærheden
af kr. 4.000.

Ellers er der mange faktorer, der spiller ind ved køb af campingvogn.
Bilen skal helst være en ca. 1.6 liter. En anden faktor er
drejningsmoment, det skal være så højt som muligt. Hvis
drejningsmomentet er fx. 102 er det lige i underkanten, det betyder at
bilen kommer på meget arbejde. Hvis drejningsmomentet er over 150 er
der ingen problemer.

Med venlig hilsen

Preben Stenberg Eriksen