Catalyst 2912 - fejl ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 13-05-02 06:32

Hej!

Jeg forsøger at sætte en 2912 sammen med noget andet udstyr (som jeg
ikke helt er klar over hvilket fabrikat det er) - via et krydset
kabel. Men på 2912'eren kommer følgende fejl:

00:10:41: %SPANTREE-2-RECV_1Q_NON_TRUNK:
Received 802.1Q BPDU on non trunk FastEthernet0/1 on vlan 1.
00:10:41: %SPANTREE-2-BLOCK_PORT_TYPE: Blocking FastEthernet0/1 on
vlan 1. Inconsistent port type.
00:10:41: %SPANTREE-2-BLOCK_PVID_LOCAL: Blocking FastEthernet0/1 on
vlan 1. Inconsistent local vlan.

Hvis man smider en PC direkte til det stik, som jeg ellers ville
forbinde til 2912'eren, så kører PC'en uden problemer... Jeg har lige
opgraderet firmwaren i 2912'eren til seneste version, og jeg får ikke
noget ud af det output "show tech-support" giver mig (måske fordi jeg
ikke er i stand til at tolke det)....

Nogen her, der ved hvordan problemet løses ?? Jeg har prøvet at
definere porten op som trunk, men der brokker den sig så over, at der
er mange fejl....

/Brian

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 13-05-02 06:38

Hej Brian Ipsen <spammers@nowhere.net>

> [...]
>vlan 1. Inconsistent port type.
>00:10:41: %SPANTREE-2-BLOCK_PVID_LOCAL: Blocking FastEthernet0/1 on

Switchen fortæller at den modtager dot1q trunk-pakker, som den ikke
forventer (porten er non-trunk). De to porte er inkonsistente og den
blokerer porten.

Hvis du ønsker en trunk mellem de to switche så sæt fa0/1 til trunk
(auto, desired, on) - eller slå trunk fra på den anden.

> Nogen her, der ved hvordan problemet løses ?? Jeg har prøvet at
>definere porten op som trunk, men der brokker den sig så over, at der
>er mange fejl....

Huskede du at sætte trunk encapsulation til dot1q?
Hvordan har du konfigureret trunken?
Hvilke fejl ser du?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Brian Ipsen

Dato : 14-05-02 19:34

On Mon, 13 May 2002 07:37:34 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Switchen fortæller at den modtager dot1q trunk-pakker, som den ikke
>forventer (porten er non-trunk). De to porte er inkonsistente og den
>blokerer porten.

Ok... Men hvordan kan de være, at en alm. PC ikke brokker sig, hvis
den tilsluttes forbindelsen ??

>Hvis du ønsker en trunk mellem de to switche så sæt fa0/1 til trunk
>(auto, desired, on) - eller slå trunk fra på den anden.

Jeg har ingen kontrol over den anden switch...

>Huskede du at sætte trunk encapsulation til dot1q?
>Hvordan har du konfigureret trunken?
>Hvilke fejl ser du?

Sætter jeg encapsulation til dot1q får jeg en anden fejl, hvor den
klager over nogle ting på et specifikt VLAN - jeg vil lige prøve at
grave fejl-beskeden frem i morgen og poste den her...

/Brian

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 14-05-02 20:33

Hej Brian Ipsen <spammers@nowhere.net>

>Ok... Men hvordan kan de være, at en alm. PC ikke brokker sig, hvis
>den tilsluttes forbindelsen ??

Det er svært at sige ret meget uden at kende den anden switch. Men
indicierne er 802.1Q (trunking protokol, indikerer at den anden side
trunker) og BPDU (Bridge Protocol Data Unit. Sammen med dot1q
indikerer den per-vlan spanning tree).

Under alle omstændigheder forventer din switch ikke at modtage dotq
encapsulerede pakker - og det er det den brokker sig over.

>Jeg har ingen kontrol over den anden switch...

Men du har vel kontakt til folk, der har kontrol over den?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jens Fallesen

Dato : 15-05-02 22:34

Brian Ipsen wrote:

> Ok... Men hvordan kan de være, at en alm. PC ikke brokker sig, hvis
> den tilsluttes forbindelsen ??

Hvis du sætter en almindelig pc til en port, der kører 802.1q, vil denne
blive medlem af portens native VLAN, fordi pakkerne i native VLAN ikke
tagges.

De taggede pakker fra andre VLANs (altså floodede pakker i disse VLANs)
vil bare ligne fejlpakker og vil blive frasorteret. Hvis du kan se
statistik på netkortet et eller andet sted, vil du formodentlig se et
stort antal fejlbehæftede pakker.

> Sætter jeg encapsulation til dot1q får jeg en anden fejl, hvor den
> klager over nogle ting på et specifikt VLAN - jeg vil lige prøve at
> grave fejl-beskeden frem i morgen og poste den her...

Den klager sikkert over, at den modsatte ende bruger et andet native
VLAN. Da native VLAN er untagged i 802.1q, er det ekstremt vigtigt, at
begge ender benytter samme native VLAN.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark