Bowle med slørhaler.....
Fra : Troels Christrup

Dato : 13-05-02 01:33

Hej Alle,

Det er mit første indlæg i denne gruppe, så bær over med novicespørgsmålene.
Har lige købt en bowle, grus, 2 slørhaler og 2 vandliljer, foder og
ilttabletter.......

Specielt om morgenen står slørhalerne og gisper i overfladen som om der ikke
er ilt nok i vandet.
Fik at vide at en ilttablet skulle holde i en uge, men hvorfor gisper
fiskene i overfladen.

Hvor meget spiser 2 slørhaler. Hvad sker der hvis man overfodrer dem?
Det virker som om vandet hurtigt bliver grumset, skal vandet skiftes flere
gange om ugen?
Kunne det være fordelagtigt at anskaffe en sugemalle til at holde rent,
eller ville det forværre ilt-situationen i bowlen.

Venlige hilsener

Troels

Fra : Madsen

Dato : 13-05-02 02:21

Troels Christrup skrev:

> Specielt om morgenen står slørhalerne og gisper i overfladen som
> om der ikke er ilt nok i vandet.
> Fik at vide at en ilttablet skulle holde i en uge, men hvorfor
> gisper fiskene i overfladen.

Fordi en bowle til fisk ikke har en særlig stor overflade, så får du
heller ikke så meget ilt ned den vej. Her er et ganske almindeligt
firkantet akvarium med stor overflade at foretrække, da iltoptagelsen
gennem overfladen er større. (God overfladebevægelse fremmer den
proces.)

Din bowle svarer lidt til at hælde en fisk i en flaske med vand.
Fisken dør ret hurtigt da iltoptagelsen igennem den lille overflade
i halsen af flasken er minimal. Samtidig stiller du så nogle planter
ned i flasken, som godt nok forsyner fisken med ilt gennem dagtimerne
hvor solen skinner, men om natten bruger planterne af ilten.
Den eneste måde fisken så kan få ilt på, er at gå op til overfladen.
Det er sikkert det du oplever om morgenen i bowlen.

> Det virker som om vandet hurtigt bliver grumset, skal vandet
> skiftes flere gange om ugen?

Jo mindre en beholder med vand du har, jo sartere er den mod
overfodring og andre ubehageligheder. Foder der synker til bunds
uden at blive spist går i forrådnelse f.eks. så hyppige vandskift er
nødvendige. Det er det for øvrigt også i større akvarier, men den
største fejl mange begår er at starte med et for lille akvarium, for
her er der overhovedet ikke plads til fejl. Det er en evig kamp mod
naturens love for at holde nogle stakkels fisk kunstigt i live med
ilt-tabletter og hvad ved jeg. Det er efter min mening dyrplageri.

> Kunne det være fordelagtigt at anskaffe en sugemalle til at holde
> rent, eller ville det forværre ilt-situationen i bowlen.

Flere fisk forbruger mere ilt.
Du burde efter min mening droppe den bowle og købe et rigtigt akvarium
til dine fisk.

Madsen.

Fra : J@N

Dato : 13-05-02 08:14

"Troels Christrup" <tp@omk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
novicespørgsmålene.
> Har lige købt en bowle, grus, 2 slørhaler og 2 vandliljer, foder og

Der er i øjeblikket ved at blive udarbejdet et cirkulære omkring privates
dyrehold, jeg ved ikke om det er vedtaget endnu, se her hvad der står om
fiskehold:

Fisk (Pisces)

Ved sammensætning af forskellige fiskearter og individer skal der tages
hensyn til deres eventuelle stimeadfærd samt deres fordragelighed over for
hinanden, så aggressivitet og stress undgås. Udprægede stimefisk skal holdes
i en gruppe med fisk af samme art. Aggressive arter skal holdes, så de ikke
stresser eller skader hinanden.

Konstruktion af akvarier
Akvarier med fisk skal være forsynet med dækglas, netlåg eller lignende
eller med høje kanter over vandoverfladen, såfremt det er nødvendigt at
forhindre fiskene i at springe ud. Mindst en side i et akvarium skal være
blændet for indkik, med mindre akvariets indretning giver fiskene en
tilsvarende beskyttelse.

Pladskrav
Vandets volumen, overflade og dybde skal være tilpasset fiskenes art,
størrelse, antal og levevis. Volumen må ikke være mindre end 40 liter, med
mindre fiskene er særligt tilpasset vand i så små volumener. Fisk med en
længde på op til 5 cm skal minimum have 1 liter vand pr. fisk, og fisk med
en længde, op til 10 cm skal minimum have 4 liter vand pr. fisk. Fisk, der
er kraftige i forhold til deres længde, skal have et større vandvolumen.
Fisk må ikke holdes i skålformede akvarier f.eks. guldfiskebowler.

Indretning
Akvarier skal være indrettet og have et bundlag, der svarer til, hvad der
findes i fiskenes naturlige miljø. Fisk, der i naturen søger beskyttelse
mellem genstande eller i bunden, skal have mulighed for at skjule sig i
akvariet. Skjulesteder kan bestå af teglrør, potteskår, stengrotter eller
lignenede, eller for fisk, der garver sig ned en blød bund, som det er
muligt at garve i.

Vandkvalitet
Vandets beskaffenhed såsom pH-værdi, saltindhold m.m. skal være sådan, at
fiskene ikke lider skade. Pludselige forandringer i vandets beskaffenhed
skal undgås, med mindre fiskearten er tilpasset sådanne forandringer. Fisk
skal holdes i vand, der ikke indeholder stoffer, som er skadelige eller
giftige for dem. Vandet skal renses eller helt eller delvis udskiftes inden
indholdet af affaldsprodukter og overskudsfoder kommer på niveauer, der er
skadelige for fiskene. Iltning , kuldioxydafgang og temperaturudligning i
vandet bør fremmes ved hjælp af luftpumpe, luftsten eller cirkulationspumpe.

Vandtemperatur
Vandtemperaturen skal være tilpasset fiskearternes behov. Vandet skal
opvarmes med termostatstyrede varmelegemer, hvis akvarierne er anbragt ved
temperaturer, der er lavere end fiskearterne har behov for.

Fra : René Krogh

Dato : 14-05-02 22:03

J@N wrote in message ...

>Der er i øjeblikket ved at blive udarbejdet et cirkulære omkring privates
>dyrehold, jeg ved ikke om det er vedtaget endnu, se her hvad der står om
>fiskehold:

Det kan man da kun hilse velkommen. Dog synes jeg dog det er lidt for
detaljeret, og hvis man tager tingene bogstaveligt, er der mange dygtige /
professionelle akvarister der nu må opgive dele af deres hobby. Se
nedenstående kommentarer til cirkulæret.

> [...]
holdes
>i en gruppe med fisk af samme art. Aggressive arter skal holdes, så de ikke

Bliver det nu ulovligt at holde Tropheus, da det næsten er umuligt at undgå
stress / skader på de svageste individer i flokken. ?

> [...]
>forhindre fiskene i at springe ud. Mindst en side i et akvarium skal være
>blændet for indkik, med mindre akvariets indretning giver fiskene en

Herligt så slipper vi af med bovlerne.

> [...]
>er kraftige i forhold til deres længde, skal have et større vandvolumen.
>Fisk må ikke holdes i skålformede akvarier f.eks. guldfiskebowler.

Her synes jeg at cirkulæret er tager alt for let på pladskravet, og hvis den
nye akvarist tager dette som gennerelle retningslinier, kunne man frygte at
han ville placere 10 stk. 10 cm store cichlider i et 40 liters akvarie,
eller 40 tetraer i selvsamme akvarie. (stakkels fisk).

> [...]
>akvariet. Skjulesteder kan bestå af teglrør, potteskår, stengrotter eller
>lignenede, eller for fisk, der garver sig ned en blød bund, som det er

Ups, der røg opdrættet af discus fisk, der mig bekendt helst skal opdrættes
i et akvarie uden bundlag.

> [...]
>skadelige for fiskene. Iltning , kuldioxydafgang og temperaturudligning i
>vandet bør fremmes ved hjælp af luftpumpe, luftsten eller

Delvis i orden, vil dog sætte spørgsmålstegn ved om vandet i danmark er helt
uden skadelige stoffer, og man derfor er hensat til at benytte kildevand
købt i supermarkedet.

> [...]
>opvarmes med termostatstyrede varmelegemer, hvis akvarierne er anbragt ved
>temperaturer, der er lavere end fiskearterne har behov for.

Og hvad så hvis fiskene kræver koldere vand end stuetemperaturen, men ellers
ok.

Blot et lille surt opstød om et cirkulære der ikke synes at være ordentlig
gennemtænk.

mvh
René

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-05-02 09:22

René Krogh <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abrtu4$7c6$1@sunsite.dk...
> [...]
> professionelle akvarister der nu må opgive dele af deres hobby. Se
> nedenstående kommentarer til cirkulæret.

--------- cut ------------

Vi er ikke er sekund ueninge om det!
Plus det fakta at det stort set bliver umuligt at købe en akvarie fisk i
hele landet!
For efter de der specifikationer, bliver det totalt umuligt for en
akvariebutik at købe fisk ind,
alle butikker vil komme til at overtræde de krav.

Igen et eksempel på at papirnussere, ikke har megen føling med
virkelighedens verden.

Jeg har snakket med en af de større importører her i landet, og han vil
meget gerne vide hvor
det udkast kommer fra, for han har søgt på nettet, men kunne ikke finde
noget om akvariefisk,
men tilgæld om alt muligt andet.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 16-05-02 08:37

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --------- cut ------------
>
> Vi er ikke er sekund ueninge om det!
> Plus det fakta at det stort set bliver umuligt at købe en akvarie fisk i

Hvad mener du egentlig her?

> For efter de der specifikationer, bliver det totalt umuligt for en
> akvariebutik at købe fisk ind,
> alle butikker vil komme til at overtræde de krav.

Hvilke krav kan butik ikke overholde? Bowle?

> Igen et eksempel på at papirnussere, ikke har megen føling med
> virkelighedens verden.

Hvis det er en papirnusser der har skrevet anvisningerne, synes jeg han/hun
er sluppet ret godt fra det.

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 16-05-02 12:31

J@N <itjf@nospam.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:abvjtq$mo8$1@sunsite.dk...
> [...]

> Hvilke krav kan butik ikke overholde? Bowle?

> Hvis det er en papirnusser der har skrevet anvisningerne, synes jeg

Find du en akvariebutik der kan overholde de krav til maximal antal fisk
per liter!
Var det ikke 1 cm fisk pr. liter? Det vil så betyde at der i et 100
liters akvarie,
kun vil kunne være 50 små 2 cm gyppier eller lign. Hvad med Mollenesia?
De er som regel meget større når de bliver importeret, det vil det blive
endnu mere tåbeligt.

Det kan da meget vel være at du et eller andet sted på bøh landet kan
finde en butik der ikke har mere end
2 -3 fisk i hvert akvarie, men det er ikke standarden.
Sådan et sted som Credo-fisk vil også blive hårdt ramt, de laver
tusindvis af gyppier og lign, hvis hver fisk
minimium skal have 1L vand, så er vel ikke engang nordsøcenterters
akvarier store nok!

Hvis du synes de er sluppet godt fra det, kan det kun være fordi de måske
selv er med til at skrive det!!

Carsten.

PS: Det har stadig ikke været muligt at få at vide hvor du har sakset det
fra!

Fra : J@N

Dato : 16-05-02 20:05

> [...]
> kun vil kunne være 50 små 2 cm gyppier eller lign. Hvad med Mollenesia?
> De er som regel meget større når de bliver importeret, det vil det

Interessant, du synes her kravene er for skrappe, et andet indlæg (René
Krogh) synes de er for slappe:

Så passer det vel meget godt at mødes på halvvejen, det kan ikke være helt
hen i vejret.

> Det kan da meget vel være at du et eller andet sted på bøh landet kan
> finde en butik der ikke har mere end 2 -3 fisk i hvert akvarie, men
> det er ikke standarden.

Stærk argumentation.

> Sådan et sted som Credo-fisk vil også blive hårdt ramt, de laver
> tusindvis af gyppier og lign, hvis hver fisk
> minimium skal have 1L vand, så er vel ikke engang nordsøcenterters
> akvarier store nok!

Hvis du læste mit første indlæg en ekstra gang, vil du opdage at
overskriften lød:

men det ville da være en god ide, hvis grossister/butikker også kunne give
fiskene minimum af acceptable forhold.

> Hvis du synes de er sluppet godt fra det, kan det kun være fordi de
måske
> selv er med til at skrive det!!

Forstår ikke hvad du mener??!!

Jan

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 16-05-02 19:45

Hej

Jeg bliver lige nødt til at blande mig lidt.

Hvor er det taget fra???? - det synes jeg kunne være meget spændende at få
af vide.
- og er der mere (det er kun et uddrag så vidt jeg kan forstå)?

Mvh Jeppe

Fra : J@N

Dato : 18-05-02 08:44

"Jeppe Madsen" <_Jeppe@pharmaceuter.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg bliver lige nødt til at blande mig lidt.
>
> Hvor er det taget fra???? - det synes jeg kunne være meget spændende at få
> af vide.

Som en del af regeringens handlingsplan for bedre dyrevelfærd "Dyrs
velfærd - vores ansvar" er der nedsat en gruppe, der skal udarbejde et
cirkulære, der skal bidrage til at dyr for bedre vilkår. Det bliver i
overskuelig fremtid offentliggjort på www.jm.dk under nyheder.

> - og er der mere (det er kun et uddrag så vidt jeg kan forstå)?

Det er den fulde ordlyd omhandlende fisk.

Jan

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 18-05-02 11:40

Tak

mvh Jeppe

Fra : J@N

Dato : 15-05-02 11:12

"René Krogh" <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> professionelle akvarister der nu må opgive dele af deres hobby. Se
> nedenstående kommentarer til cirkulæret.

Hvor er det vi må opgive dele af vores hobby? Kampfisk i engangskrus?

> holdes
> >

> Bliver det nu ulovligt at holde Tropheus, da det næsten er umuligt at
undgå
> stress / skader på de svageste individer i flokken. ?

Jeg har selv haft Tropheus ad flere omgange og mener faktisk at den ikke er
særlig egnet som akvariefisk. Det er meget sjældent man ser et
tropheus-akvarie, hvor der ikke er fisk der lider overlast, tit ender man
med at have kun en fisk tilbage.
Et klassisk eksempel Jan Bøghs artikel :
http://jan.boegh.net/akvarium/Fortællinger/Bulu_Point/Bulu_Point.htm

> Herligt så slipper vi af med bovlerne.

Fuldstændig enig

> [...]
> han ville placere 10 stk. 10 cm store cichlider i et 40 liters akvarie,
> eller 40 tetraer i selvsamme akvarie. (stakkels fisk).

Ovenstående er minimumskrav, ikke noget man skal tilstræbe, det er i
ekstreme tilfælde (grossist/forhandler).

> Ups, der røg opdrættet af discus fisk, der mig bekendt helst skal
opdrættes
> i et akvarie uden bundlag.

Discus går da fint på et tyndt lag fint sand.

> [...]
helt
> uden skadelige stoffer, og man derfor er hensat til at benytte kildevand

Drikker du kun kildevand?

Jeg synes nu de fleste anvisninger lyder meget fornuftige og vil straks gøre
opmærksom på jeg ikke har nogen aktier i dem. Normalt så jamrer folk sig
hvis en akvarieforhandler sælger en bowle, nu hvor der kommer et cirkulære
med nogle anvisninger, så synes folk at de er alt for skrappe og vi må
opgive dele af vores hobby - det er svært at gøre alle tilfredse.

Jan

Fra : Madsen

Dato : 15-05-02 21:17

J@N skrev:

> [...]
> man ser et tropheus-akvarie, hvor der ikke er fisk der lider
> overlast, tit ender man med at have kun en fisk tilbage.

Pudsigt nok er det nu på tredje år at jeg har den samme flok på 10 stk.
vildtfangede Tropheus gående i et 530 ltr. Jeg er enig i at det er
nogle hårde bananer, men godt med skjulesteder så kan jeg nu altså ikke
se at de er ret meget hårdere end så mange andre cichlider, men det kan
jo selvfølgelig tænkes at jeg blot har været heldig med den flok jeg
har fået købt.

Madsen.

Fra : tonni

Dato : 13-05-02 09:34

"Troels Christrup" skrev d. 13-05-02 01:33 dette indlæg :
> guldfisk kræver meget plads for at trives, så drop bovlen eller anskaf
nogle fisk der kan gå på så lille arial. prøv med kampfisk de lever fint
ved nogle få litter. akvariehandlere kan sjældent hjælpe, da de kun
tænker i penge.
tonni

http://www.kandu.dk/

Fra : J@N

Dato : 13-05-02 10:44

"tonni" <tonni.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "Troels Christrup" skrev d. 13-05-02 01:33 dette indlæg :
>akvariehandlere kan sjældent hjælpe, da de kun tænker i penge.
> tonni

Det er vel ikke meget anderledes med akvarister...mange indlæg i
nyhedsgrupperne handler om, hvor der kan købes på nettet til laveste pris og
dermed spare penge.

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-05-02 10:32

tonni <tonni.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:YPKD8.2139$4f4.145339@news000.worldonline.dk...
> "Troels Christrup" skrev d. 13-05-02 01:33 dette indlæg :

> akvariehandlere kan sjældent hjælpe, da de kun
> tænker i penge.

Det er en sandhed med modificationer!!
Hvis du bruger sådan en er du selv skyld i dine problemmer,
med mindre men er meget naiv, kan man lyn hurtig se om han er grisk
eller en der virkeligt ved noget om tingene.

Carsten

Fra : tonni

Dato : 13-05-02 11:36

"Carsten Gall" skrev d. 13-05-02 10:32 dette indlæg :

kender du da en akvarie handler der ikke sælger bowler med guldfisk,
selvom dette er totalt uansvarligt. tros mange år som akvarist har jeg
aldrig mødt en sådanne.

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-05-02 13:32

tonni <tonni.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:lCMD8.2157$4f4.149066@news000.worldonline.dk...
> [...]

> kender du da en akvarie handler der ikke sælger bowler med guldfisk,
> selvom dette er totalt uansvarligt. tros mange år som akvarist har jeg

Nu var det ikke kun lige centretet om dette emne jeg tænkte på griskhed!
Der findes findes faktisk akvariebutikker, hvor personalet siger til
kunderne
hvis det de vil lave er hul i hovedet, men at forhindre folk i at købe
tingene kan man ikke.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 14-05-02 06:36

> [...]
> >
> kender du da en akvarie handler der ikke sælger bowler med guldfisk,
> selvom dette er totalt uansvarligt. tros mange år som akvarist har jeg

Jeg er fuldstændig enig med dig i at en bowler er total uegnet til fisk, der
er heldigvis et forbud på vej.
Der er akvarie forhandlere der ikke gør det i bowlere, men de er nok de
færreste der ikke vil bestille en hjem, her drejer sig allermest om folk
egen moral. Der er hersker tit i NG en udbredt opfattelse af at
akvarieforhandlere er skruppelløse personer der kun tænker på at score
kassen, den tror jeg ikke på, hvis det er tilfældet, har de valgt det
forkerte erhverv, mig bekendt er der ingen af dem, der har strandvejsvilla
og 2 BMW'er i indkørslen!! Det er som om at akvarieforhandlere skal være de
rene idealister, hvad med andres moral, har du f.eks. hørt om en kiosk eller
supermarked der ikke sælger cigaretter, fordi der dør 12.000 danskere om
året pga. tobaksrelaterede sygdomme, nej vel.....

Jan

PS: Og hvad kampfisk i engangskrus.

Fra : tonni

Dato : 14-05-02 07:50

"J@N" skrev d. 14-05-02 06:36 dette indlæg :
> [...]
>
> Jan
>
> PS: Og hvad kampfisk i engangskrus.
>
> foreskelle på dette mener jeg ligger i, at man som nyslået akvavist
ikke ved at en bowle og guldfisk ikke passer sammen, og at man derfor
tror på de informationen man får fra forhandleren. ang. kampfisken, så
lever den i naturen på et revir på få litter. et engangskrus er
selvfølgelig ikke tilstrækeligt, men en bowle er faktisk fint.

http://www.kandu.dk/

Fra : katja

Dato : 14-05-02 12:09

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abq421$nbr$1@sunsite.dk...
> [...]
> supermarked der ikke sælger cigaretter, fordi der dør 12.000 danskere om
> året pga. tobaksrelaterede sygdomme, nej vel.....

Jeg kan nu godt forstå de fleste akvarieforretninger har en bowle stående -
det skyldes jo.. at hvis kunden vil have en bowle, så k øber kunden en
bowle - [i en forretning der vel og mærke forhandler dem] Og så kan man som
fiskepusher ligeså godt have bowler til de kunder! - ellers har man sådan
set midstet en kunde! - En del akvarister starter jo faktisk også på
bowleplanet - og efter et halvt år.. med en masse glæde omkring det
nyanskaffede bowle"akvarium" som egentligt er dødbesværligt - så kan det jo
faktisk være.. de ønsker et ordentligt akvarium! Så det er da ikke desideret
af griskhed de sælger bowler.. det er jo fordi det er det nogle kunder vil
have! - og så må man da kunne have de ting.. ellers har man da ingen kunder
til sidst. Jeg kommer ihvertilfælde ikke i forretninger hvor jeg konstant
bliver sendt videre fordi de ikke har det jeg skal bruge! Det er da
anstrengende i længden.

Jeg sidder så selv lige og undres! - Da jeg som nystartet akvarist.. den
gang hvor man boede hos sine forældre og alting var fryd og gammen.. ville
jeg også helst have en bowle - fik dog købt et 106 liters istedet! - men
blev grebet af hobbyen og købte faktisk et af de der 6 kantede! - fordi jeg
synes det kunne være superflot med guldfisk/slørhaler!

De 6 eller måske 8 kantede - hmm det står hjemme hos mine forældre.. så kan
sgisme ikke huske det *GG* - Er de ikke ligeså uegnede som bowlerne ? -
selvom det selvfølgelig er noget lettere at monterer et lille filter osv i
sådan en ????

katja

Som vælger ikke at kommentere det med kampfiskene

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-05-02 21:08

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> wrote in message
> PS: Og hvad kampfisk i engangskrus.

Hej :)
Kampfisk i engangskrus, den vil jeg nok lige sige er lidt grov over for den
stakkels fisk - også selv om at de ikke lige behøver så meget vand (men hvem
har hørt om engangskrus der kan indeholde en liter med vand ??? - hvis man
altså ikke lige har været en tur i USA)
Nu er jeg en af dem som har temmelig mange kampfisk, og derfor også har
huset fyldt af både store, mindre og bittesmå akvarier til disse fisk. De
fisk som har minst plads går i plastakvarier på ca 2,5 - 3,5 liter. Og med
tanke på at jeg er omgivet af disse utrolig smukke fisk hver dag kan jeg jo
ikke rigtig undgå at lægge mærke til deres trivselsfaktor. Og det er faktisk
med lidt undren at jeg har lagt mærke til at de fisk med små akvarier, ser
ud til at have det en hel del bedre, end dem som har mellom 10 og 20 liter
vand at boltre sig på.
Nu er der sikkert nogen som stiller sig det spørgsmål om hvordan jeg kan
klare at få en pumpe sat ned i så små akvarier...... Det behøver jeg ikke,
for kampfisken kan ikke fordrage sterk strøm, og foretrækker helst
stillestående vand, så de kan få lov at bygge sit skumrede i fred og ro. Og
når der så lige er en lille plante eller to i deres akvarie, så ser det ud
til at deres lykke er gjort.
At der så ikke er en pumpe i akvariet gør jo så at jeg er nød til at lave
oftere vandskifte end normalt, men det er heller ikke noget problem, når man
lige lærer sig at tappe en del af vandet fra med en slangebid (vel og mærke
uden af få fisken sat fast i slangen). Det eneste de stort set bliver
misfornøjede med, er at når det friske vand kommer ned til dem, så har det
en tendens til at tage deres skumreder, så byggingen må begynde forfra. :)

For at komme tilbage til det med gladsbowlerne. Kampfiskene er nok antagelig
en af de få fiskearter som på noget vis ville kunne trives i en bowle, så
længe at den ikke står for koldt (helst stuetemperatur, eller lidt højere
temperatur) og så må der ikke være træk. Men da må alt det runde være brudt
op af at der er planter, for ellers vil der ikke gå særlig lang tid, før man
får en fisk som svømmer sig selv rundtosset.
Kampfisken har heller ikke behov for ekstra tilsætning med ilt, da de puster
i vores luft, og faktisk ville drukne, dersom de blev forhindret fra at
komme til overfladen for at få en mundfuld luft. Hvad andre fiskearter tåler
af boforhold, kan jeg af naturtlige årsager ikke udtale mig om.
Hilsen Ditte