Diskus og blødt vand?
Fra : Steen Suder

Dato : 12-05-02 22:20

Jeg er ved at anlægge et 530L som skal huse planter en masse og diskus,
pansermaller og neon.

Navnlig diskus stiller krav til vandet så vidt jeg har fundet ud af.
Målet med diskus'ne er ikke primært at få dem til at yngle, men jeg vil
gerne give dem muligheden for det.

Hvad gør I med vand til lignende akvarier?

Hvad er nødvendigt, hvis det ikke skal være perfekt, men bare godt?
Laver I blødt vand selv?
Hvilken metode; osmose, oxalsyre, ionbytter, vand fra bryggeri,
regnvand, smeltet sne?

--
Steen Suder
http://www.suder.dk/ - Nu med ønskeseddel!

Fra : Brian Bertelsen

Dato : 13-05-02 17:01

Jeg har selv 23 discus til at gå, hvor de 11 afden er omkring 14-16 (
Coboltblå )og de andre er 4-6 cm ( Brune Discs F2 ) fælles for dem alle er
at de går i normalt vand fra vand værket
dette kan sagtens lade sig gøre bare man har en god spand pumpe. dette er
vigtig for vandes vand kemi da der danner sig nogle bakterier i filteret som
gør at de forskellige affald produkter som bla ammoniak ( NH4+) bliver om
dannet til nitrit (NO2) som igen bliver lavet om til det sidste produkt
Nitrat ( NO3 ) som er ganske harmløs i små mængder men farlig i støre
koncentrationer. dette stof kan man kun komme af med ved vand skift, der for
vil jeg nok skifte 1/6 af vandet en gang om ugen. det farligste ved discus
er over fodring da det giver en masse affalds stoffer, der for er det
vigtigt kun at give dine fisk den mængde foder som de spiser.

håber at dette kunne hjælpe dig lidt på vej med dine fisk og hvis du vil kan
du jo kikke Discus Team 2001 som høre hjemme på
http://home19.inet.tele.dk/teamdiscus/

Mvh Brian Bertelsen

Fra : Martin

Dato : 15-05-02 16:48

Spændende det med at holde discus i vandværksvand...

Årsagen (myte?) til at jeg har fravalgt discus i første omgang er det
med at de er meget sky dyr.

Jeg (og min søn) vil gerne kunne færdes almindeligt foran akvariet
uden at mine fisk slår sig til blods på dekorationerne i panisk angst
for bevægelser uden for ruden. Og hvis de i al skyhed gemmer sig bag
planterne hele tiden, kan det jo være lige meget med at betale en
formue for smukke fisk.

Eller er det blot et spørgsmål om at vænne dyrene til de pludselige
bevægelser?

Tak og hej fra

Martin
(som i den kommende tid vil kigge nærmere på Discus Teams hjemmeside
for gode tips...)

Fra : Steen Suder

Dato : 15-05-02 17:43

Martin wrote:

> [...]
> formue for smukke fisk.
>
> Eller er det blot et spørgsmål om at vænne dyrene til de pludselige

Jeg var i en dyrehandel igår hvor der gik en flok på ca. 10 ungdyr i ca.
6cm størrelse i et alm. butiksakvarie (ca. 60L?). Der er en enkelt lille
rod og en plante.
Stiller man sig hen til akvariet kan man snildt indlede en
stirrekonkurrence (men ikke vinde med hele flokken, så de er ikke
sky.
Indehaveren tog en lille klump myg og stak den ned til fiskene, der i
løbet af kort tid gjorde det af med samtlige myg... direkte fra hans
hånd.

Det synes jeg ligner tegn på ikke-sky fisk eller hvad?

<KLIP>

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 15-05-02 20:43

Hej Steen,

> [...]
> Indehaveren tog en lille klump myg og stak den ned til fiskene, der i
> løbet af kort tid gjorde det af med samtlige myg... direkte fra hans

Nej, men tingene kan hurtigt ændre sig. Hos dyrehandleren er fiskene vant
til trafik foran akvariet. Når de kommer hjem til dig, vil der alt andet
lige være væsentligt mindre trafik og det vænner fiskene sig hurtigt til -
og derfor bliver de så meget desto mere forskrækkede når der endelig sker
noget. Samtidig giver du fiskene mulighed for at gemme sig i dit akvarie -
en mulighed de ikke havde hos dyrehandleren, og som de vil udnytte hvis de
har behov for det.

Det skal ikke afskrække dig, men du bør tænke på det når du anskaffer
discus. De lærer med tiden dig at kende hvis du bruger nok tid foran
akvariet og du lærer deres stress-grænser og -tærskler at kende. Det er
meget normalt at discus gemmer sig den første tid efter en flytning, men med
omtanke og forsigtighed kommer man langt - og på den måde kan det hele
alligevel ende i lykkelig harmoni

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 13-05-02 21:28

Hej Steen,

Allerførst en kommentar til følgende:

> Målet med diskus'ne er ikke primært at få dem til at yngle, men jeg vil
> gerne give dem muligheden for det.

Det kommer ikke til at ske med succes i dét akvarie. Med pansermaller og rød
neon vil dine discus sandsynligvis ikke have en chance for at forsvare æg og
unger, så glem alt om det - og samtidig slipper du så for at bekymre dig om
pH-værdi og microsiemens.

Så længe du holder dine nitrit- og nitratværdier på ikke målbare niveauer
burde du ikke have grund til at bekymre dig om andet end at undgå at dine
discus bliver stressede (f.eks. ved for megen roden rundt i akvariet eller
alt for mange voldsomme bevægelser lige udenfor).

Som Brian skriver; sørg for en velindkørt og velfungerende spandpumpe. Selv
skifter jeg dog ca. 30% ugentligt i mit prydakvarium med tempereret vand
direkte fra hanen.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk