Balle
Fra : Evald Adamsen

Dato : 12-05-02 21:24

Hej NG
Jeg søger fødested og andre oplysninger om ungdomsårene for Kristen Balle
født 14. Februar 1876
Lærer ved Kærhave Husmandsskole ved Ringsted
og senere forstander på St. Restrup Husmandsskole
Død i St. Restrup 7. jan 1975
( må kirkekontoret generelt oplyse om dette, hvis man henvender sig ??)

Med venlig hilsen
Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk
tlf. 98317495

Fra : Tommy Rolf Nielsen

Dato : 12-05-02 23:32

"Evald Adamsen" <adamsen@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Død i St. Restrup 7. jan 1975
> ( må kirkekontoret generelt oplyse om dette, hvis man henvender sig ??)

Nyborg den 13. maj 2002

Hej Evald

Når det er en fødsel som er så gammel som fra 1876, er kirkebogen for længst
afleveret til det lokale landsarkiv. Der kan blive vanskeligheder med at
finde oplysningen hvis sognet hvor fødslen har fundet sted ikke er kendt.
Det gælder både Hovedministerialbogen og Kontraministerialbogen. En så
gammel bog vil normalt være på et microfichekort, som man så kan aflæse med
en microficheaflæser. Kirkebøger som er ældre end 1892 er normalt
affotograferet på disse microkort for at skåne dem mod slidtage. Hvis man
har sin egen aflæser kan man købe kortene hos landsarkivet i Viborg, hvor
filmningscentret har til huse. Se evt. http://www.sa.dk

Med hensyn til en så ny dato skal man hvis man ønsker oplysninger fra det
lokale kirkekontor, skrive et almindeligt brev og anmode om at få
oplysningerne. Kirkebogsføreren, som er præsten eller degnen, er ikke
forpligtet til at give oplysningerne videre, men det plejer normalt ikke
være noget problem.

En hovedministerialbog skal afleveres når der er gået 110 år efter at den er
udskrevet til et landsarkiv, enten i Odense, Aabenraa, Viborg eller
København, medens at kontraministerialbogen skal afleveres 30 år efter at
den er udskrevet også til et landsarkiv. Derefter får den lov til at samle
støv i 20 år, da oplysninger om fødsel, dåb, konfirmation og vielser skal
være 50 år gamle inden alle må se dem. For dødsfald og begravelser er det
dog 10 år.

Med venlig hilsen
Tommy Rolf Nielsen
http://www.trnng.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 14-05-02 16:23

Hvis du ved, hvor han boede den 1. februar 1921 kan du finde ham i
folketællingen 1921, der står hans fødselsdato og fødested.
Den folketælling kan købes på mikrokort på Landsarkivet i Viborg eller ses i
original på Rigsarkivet i København.
Venlig hilsen
Bodil Madsen