Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Iso til tidl. din-norm.
Fra : Troels Juul Hansen

Dato : 12-05-02 20:39

Til gruppen,

hvordan oversætter man farvefilms iso 100, 200, 400 osv. til den nu udgåede
din-norm som findes på mit ældre, men udmærkede kamera. Det har altid stået
på 21 din, hvilket er det samme som asa 100, men nu har jeg lyst til at
prøve film med iso 200 og 400, og kameraet skal derfor kalibreres om.

Med venlig hilsen, Troels Juul Hansen

Fra : JS

Dato : 12-05-02 21:07

"Troels Juul Hansen" <skalhoej@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
> på 21 din, hvilket er det samme som asa 100, men nu har jeg lyst til at
> prøve film med iso 200 og 400, og kameraet skal derfor kalibreres om.

DIN er logarithme skala hvor 3 er lig med en fordobling i ISO :

ISO 50 = 18
ISO 100 = 21

ISO 200 = 24

ISO 400 = 27

ISO 800 = 30

osv..

mvh/JS

Fra : Rune Feldt-Rasmussen

Dato : 12-05-02 21:52

> [...]
> på 21 din, hvilket er det samme som asa 100, men nu har jeg lyst til at
> prøve film med iso 200 og 400, og kameraet skal derfor kalibreres om.

Hej Troels.
Nedenfor har jeg indsat en tabel med de informationer du efterlyser.
Som du kan se, er en ASA/ISO 200 film = 24 Din og en ASA/ISO 400 = 27 Din,
så det er det dit kamera skal stå på.
Tabellen har tal op til ISO 25000, det skulle vel række
Med venlig Hilsen
Rune

NB. Den kvikke læser vil hurtigt se at hver gang en Din værdi stiger med 3
(fra f.eks. 21 til 24), er det lig en blænde (ASA/ISO 100 til 200).
Det gælder for hele tabellen, så kan man huske remsen "twelve is twelve",
som man brugte da denne problematik startede, ja så kan man altid tælle sig
ud af det - man kan også blot springe vilkårligt ind i tabellen med en anden
værdi man kender (som f.eks Troels' ASA/ISO 100 = 21 Din).
RATING CONVERSION TABLE

ASA/ISO
Din

1
1/10

1.2
2/10

1.6
3/10

2
4/10

2.5
5/10

3
6/10

4
7/10

5
8/10

6
9/10

8
10/10

10
11/10

12
12/10

16
13/10

20
14/10

25
15/10

32
16/10

40
17/10

50
18/10

64
19/10

80
20/10

100
21/10

125
22/10

160
23/10

200
24/10

250
25/10

320
26/10

400
27/10

500
28/10

650
29/10

800
30/10

1000
31/10

1250
32/10

1600
33/10

2000
34/10

2500
35/10

3200
36/10

4000
37/10

5000
38/10

6400
39/10

8000
40/10

10000
41/10

12500
42/10

16000
43/10

20000
44/10

25000
45/10

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-02 21:53

"Troels Juul Hansen" <skalhoej@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på 21 din, hvilket er det samme som asa 100, men nu har jeg lyst til at
> prøve film med iso 200 og 400, og kameraet skal derfor kalibreres om.

Som du selv skriver svarer 21 DIN (Deutche Industrie Norm) til ISO 100 ( ISO
er det samme som den anden gamle standard ASA)
Din systemet er logaritmisk så +3 din er en fordobling af følsomheden

18 DIN = 50 ISO
21 DIN = 100 ISO
24 DIN = 200 ISO
27 DIN = 400 ISO
Og så videre, hvis du kan finde film med højere følsomhed

Hilsen Aksel

Fra : U. Pedersen

Dato : 13-05-02 10:44

On Sun, 12 May 2002 22:53:15 +0200, "Aksel"
<akselj-snabela-mail.tele.dk> wroti:

> [...]
>24 DIN = 200 ISO
>27 DIN = 400 ISO
>Og så videre, hvis du kan finde film med højere følsomhed

Og ASA stod for Amerikansk Standart ........

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Troels Juul Hansen

Dato : 13-05-02 05:50

Til venlige deltagere i nyhedsgruppen,

mit spørgsmål ang. iso til din er nu fuldstændigt 'belyst', mange tak for
hjælpen,

med venlig hilsen, Troels Juul Hansen.