Udskillelse af Ba-137*
Fra : Anders Abildgaard

Dato : 12-05-02 19:56

Hej -

Hvordan kan det være, at man fra en Cs-137 kilde kan udskille de henfaldne
Ba-137*-atomer ved at skylle kilden med NaCl + HCl - opløsning?

mvh
Anders
andersa@privat.dk

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 12-05-02 23:27

Anders Abildgaard :
> Hvordan kan det være, at man fra en Cs-137 kilde kan udskille de henfaldne
> Ba-137*-atomer ved at skylle kilden med NaCl + HCl - opløsning?

Bariumchlorid er letopløselig i en vandig opløsning

MEN
- det er Cæsiumchlorid i øvrigt også; men disse atomer er vel bundet i
metalstrukturen ?? Jeg er dog ikke sikker, da cæsium er meget
elektropositivt, og derfor burde reagere voldsomt med vand.

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-05-02 00:12

Regnar Simonsen wrote:

> [...]
> metalstrukturen ?? Jeg er dog ikke sikker, da cæsium er meget
> elektropositivt, og derfor burde reagere voldsomt med vand.

Spørgsmålet er hvordan »koen« (minigeneratoren med cæsiummet) ser ud
indeni. For det er da rigtigt at man kun skal eluere bariummet (ikke
cæsiummet) når man med saltsyreopløsningen »malker« kilden.

Kan cæsiummet forefindes i en kemisk forbindelse der er upåvirket af
saltsyre, men således at de dannede barium-atomer opløses?

Der er vel ikke mange nanogram Cs-137 i kilden?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)