Teksttydning / Hvad betyder det?
Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 12-05-02 14:12

I dk.binaer.historie har jeg lagt et lille tekststykke fra FT-1845 Rosenborg
Kvarter I.
Du kan også hente teksten her

Er vi enige om følgende teksttydningen?
Etatsraad, R., nyder Pension.
Dir. ved Quarantainevæset og na-
turhistor. Musæum
hans Kone
hans Søn, Copist i Gtdk. og C. C. ??
hans Søn, Krigscanc. Sucr. har
Vartpenge

Hvad er Quarantainevæset ?
Hvad står 'Gtdk' og 'C.C.' mon for?
Hvad står 'Krigscanc.' og 'Sucr.' mon for?
Hvad er 'Vartpenge'?

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Hanne Christensen

Dato : 12-05-02 14:30

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3cde6a50$0$51148$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> I dk.binaer.historie har jeg lagt et lille tekststykke fra FT-1845 Rosenborg
> [...]

I Illustreret Koversationsleksikon fra 1892 har jeg fundet følgende:
Vartpenge, Ventepenge, kaldes det aarlige Beløb, en Embedsmand oppebærer, naar han paa Grund af midlertidige Forhold i den Institution, hvorved han er ansat, har maattet sættes ud af Funktion med Forbehold af hans senere Antagelse enten i samme eller en anden Embedsstilling.

venlig hilsen
Hanne

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 12-05-02 15:05

"Sv. Haakon Jensen" <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er Quarantainevæset ?
> Hilsen
> Svend Haakon
------------
I koleratider kunne man ikke frit gå i land fra skibe, uden der først var
afleveret sikkerhed for at der ikke var sygdom ombord.
På molen stod en karantænevagt, med en lang stang, hvor der for enden var en
lille kurv til at lægge besked i om eventuelle sygdomme ombord.
Var der ikke sikkerhed for sygdomsfrit mandskab, måtte skibet ligge i
karantæne på reden.
Flemming Svendsen, - Korsør.

Fra : Hanne Christensen

Dato : 12-05-02 15:56

> [...]
> Hvad er Quarantainevæset ?
> Hvad står 'Gtdk' og 'C.C.' mon for?
> Hvad står 'Krigscanc.' og 'Sucr.' mon for?

Blot et par forslag:
Quarantaine: Karantæne (omfatter regler for at undgå sygdomssmitte ved f.eks. skibes ankomst)
C.C.: kan det være Kommercekollegiet ?(behandlede den borgerlige næring, erhvervspolitik)
Krigscancelliet (hærens forhold, herunder udskrivning til militsen)
venlig hilsen
Hanne

Fra : Martha Thomsen

Dato : 12-05-02 21:04

Hej!
Jeg mener ikke der står Etatsraad men derimod Cfrtsraad altsa Conferentsraad

Mvh
Martha Thomsen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 14-05-02 08:32

Tak for de mange svar.

Det er helt sikkert, at der står "Cfrtsraad altså Conferentsraad" og ikke
Etatsraad.
Quarantainevæset er helt på plads.
C.C. kunne udmærket være 'Commercekollegiet', men hvad med Gtdk?Er der ikke
nogen, der tør gætte? Kan det være et eller andet 'kammer'?
Krigscanc. må som foreslået være Krigscancelliet, men hvad med Sucr.?
Vartpenge må helt klart være ventepenge.
Endnu en gang tak for de mange svar også direkte.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 14-05-02 09:39

On Tue, 14 May 2002 09:32:19 +0200, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Krigscanc. må som foreslået være Krigscancelliet, men hvad med Sucr.?

Det kunne muligvis stå for Successor (afløser, efterfølger).

Ventepenge er jo noget man får efter at man er fratrådt fra et embede,
og så kunne der jo godt være en efterfølger i dette embede. Jeg kan
dog ikke helt gennemskue, om han får ventepenge af denne efterfølger,
eller hvordan det hænger sammen.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 14-05-02 11:14

<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Tak for de mange svar.
>
>Krigscanc. må som foreslået være Krigscancelliet, men hvad med Sucr.?

Der står da Secr. = sekretær.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen