MS Windows
briani 27239
BIOS'en kommer ikke frem?
Fra : MD

Dato : 12-05-02 12:06

Hej NG.

Jeg har en bærbar puter, 4 GB HD, 233 Mhz CPU, 196 MB RAM.
Den har hid til kørt WIN98, men nu ville jeg prøve at skifte til ME for at
se om den så snakkede bedre sammen med min stationære, som kører XP Pro.

Jeg gemmer hvad der skal gemmes, og så formatere jeg med et format c:

Da maskinen er færdig kommer jeg en bootdiskette i og tjekker med en fdisk.
Primær partition er FAT32 og aktiveret.

Så genstarter jeg - og så...!

Skriver den "ugyldig systemdisk fejl 0/1, fjern og prøv igen" (sådan cirka)

Der når ikke at komme noget frem så jeg kan komme i BIOS'en og ændre hvad
den skal boote op på.

Hvad skal jeg gøre..?

På forhånd tusind tak for Din / Jeres hjælp

MVH MD

Fra : mc

Dato : 12-05-02 12:12

"MD" <dalmose@idraet.dk> wrote in message
> [...]
> Primær partition er FAT32 og aktiveret.
>
> Så genstarter jeg - og så...!
>
> Skriver den "ugyldig systemdisk fejl 0/1, fjern og prøv igen" (sådan

Er der overhovedet systemfiler på harddisken? Eller er den bare formateret?

Fra : MD

Dato : 12-05-02 12:42

"mc" <mcn@NOSPAMe-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fdisk.

> cirka)
>
> Er der overhovedet systemfiler på harddisken? Eller er den bare

Hej mc.

Den er bare formateret. Der er ikke læst noget ind efter formationen.

MVH MD

Fra : mc

Dato : 12-05-02 14:38

> [...]
> formateret?

> Hej mc.
>
> Den er bare formateret. Der er ikke læst noget ind efter formationen.

Jamen så er der jo ikke nogen systemfiler på, så du kan ikke boote fra
disken.
Det er ikke nok at partitionen er aktiveret.

Hvis du installerer Win ME vil den nok også installere systemfiler.
Men du kan måske ikke boote fra ME-CDen?

Fra : MD

Dato : 12-05-02 14:57

> [...]
>
> Hvis du installerer Win ME vil den nok også installere systemfiler.
> Men du kan måske ikke boote fra ME-CDen?

Jeg kan ingen ting! Lige så snart jeg tænder maskinen skriver den Ugyldig
Systemdisk bla bla bla, og så kan jeg ingen ting!
Jeg kan ikke boote, da jeg ikke kan vælge drev. Den står ikke i DOS (altså
hvor jeg kan vælge drev, skrive dir, og format og alt det). Det skriver bare
Ugyldig Systemdisk, og det gentager den hver gang jeg rører en tast...
please hjælp

MVH MD

Fra : Linde

Dato : 12-05-02 15:03

> [...]
bare
> Ugyldig Systemdisk, og det gentager den hver gang jeg rører en tast...

Kan det være at boot fra diskettedrevet er slået fra? Så vil den kun lede på
harddisken. Hvis muligt, tryk dig ind i BIOS før den forsøger at indlæse
styresystemet...dette gøres som regel ved at trykke på en af F-tasterne(på
min IBM er det F2, svjv), eller evt DEL lige efter man har startet maskinen
op.

H&L
Linde

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-05-02 15:12

MD wrote:
> Det skriver bare Ugyldig Systemdisk, og det gentager den hver gang
> jeg rører en tast... please hjælp

Hvis du får den melding er maskinen sikkert kommet forbi det stadie hvor du
kan komme til bios. Noget tyder på at bios er sat til at boote fra HD og da
der ikke er noget at boote med sker der ikke noget.
Jeg har ikke kunne se hvilken computer der er tale om, men mon ikke der er
noget værktøj eller nogen anvisninger på producentens hjemmeside.

vh
Peter

Fra : MD

Dato : 12-05-02 15:21

> [...]
> Jeg har ikke kunne se hvilken computer der er tale om, men mon ikke der er
> noget værktøj eller nogen anvisninger på producentens hjemmeside.

Umiddelbart ser det slet ikke ud til at den læser bios'en ind. Det er en
Toshiba Satellite 4000 cdt. Når jeg tænder, skriver den TOSHIBA In touch
with tomorrow, så går der under et sekund, så står der:
" Ugyldig systemdisk
Disk I/0-fejl
Skift disk, og tryk på en tast"

Jeg har prøvet at holde alle F-taster og Del nede under opstart og trykket
på dem under opstart (altså ikke samtidig.. ) men det hjælper ikke en
hujende f.. Jeg tror slet ikke den læser bios ind

MVH MD

Fra : Linde

Dato : 12-05-02 15:25

> [...]
> Toshiba Satellite 4000 cdt. Når jeg tænder, skriver den TOSHIBA In touch
> with tomorrow, så går der under et sekund, så står der:

Tja, normalt skulle der jo gå nogle sekunder mens den POST´er. Det kunne
egentlig godt virke som om den checker enhederne, og finder fejl ved en af
dem, og stopper opstarten...så det ikke er den ugyldige disk, men nærmere
disk I/O fejlen der er grunden. I så fald er det jo ikke så godt igen.
Hvad med harddisken og floppy´en...kan du høre det kører og klikke osv.? Kan
du checke at alle drevene er skubbet ordentligt på plads og evt. kabler er
plugget i?

Mvh
Linde

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-05-02 15:32

MD wrote:

> [...]
> en Toshiba Satellite 4000 cdt. Når jeg tænder, skriver den TOSHIBA In
> touch with tomorrow, så går der under et sekund, så står der:

Beskeden er en typisk kan-ikke-finde-opreativsystem-melding, og den skulle
først komme efter BIOS. På den anden side kan jeg godt se at 1 sekund ikke
er meget.
Er du sikker på at den diskette du har i drevet er en boot-diskette?

Vh
Peter

Fra : MD

Dato : 12-05-02 15:39

> [...]
> er meget.
> Er du sikker på at den diskette du har i drevet er en boot-diskette?

Det er en boot-diskette som sidder i, jeg har lige tjekket den. Og
floppy-drevet klikker også "fat" i disketten, men det lyder ikke som om den
læser den... HD'en syntes jeg også snurrer indtil den skriver det der
Ugyldig bla bla bla. Hvad er en I/0 fejl? Det lyder alvorligt - eller hvad?
MVH Morten D

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-05-02 15:54

MD wrote:

> [...]
> om den læser den... HD'en syntes jeg også snurrer indtil den skriver
> det der Ugyldig bla bla bla. Hvad er en I/0 fejl? Det lyder alvorligt

Jeg har desværre ikke flere ideer - andet en Toshibas hjemmeside. I/O
betyder Input/Output og det kan være alvorligt, men det kan også være
relativt harmløst, dårligt kabel eller lignende, men det er vist også
alvorligt nok på en bærbar.

Lige en sidste ide - eller skud i tågen: Kan du evt. prøve at få oprettet en
bootdiskette fra en anden computer end den din nuværende er fra. Det er et
skud, men forskellig slittage af diskettedrev kan betyde at disketter lavet
på en computer ikke kan læses på en anden, eller at noget af den ikke kan
læses.

Vh
Peter

Fra : MD

Dato : 12-05-02 16:25

Tak for hjælpen.

Jeg fandt et Toshiba-forum (fedt - gaaab!). Man skal holde F nede under
opstart, så booter den på floppy'en. C for CD-rom, H for harddisk - logisk
nok, når man ved det.

Men tak for hjælpen.

Med meget venlig hilsen

Morten D

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-05-02 16:55

MD wrote:
> Tak for hjælpen.
>
> Jeg fandt et Toshiba-forum (fedt - gaaab!).

Vejen til visdom er ikke altid brolagt med højspænding

Men det er godt du er kommet videre.

vh
Peter

Fra : Bent Lylloff

Dato : 12-05-02 13:41

Hej.
Prøv at starte op på en bootdiskette, skriv sys c: ude i prompten,
så skulle den gerne svare at systemet er overført, hjælper det ikke kan du
prøve fra a: drevet ude i prompten fdisk /mbr det skulle gerne lægge en
ny masterboot.
Bent

Fra : Kinajumjum

Dato : 11-03-04 11:07

"MD" skrev d. 12-05-02 12:06 dette indlæg :
> [...]
> den skal boote op på.
>
> Hvad skal jeg gøre..?
>
> På forhånd tusind tak for Din / Jeres hjælp

Hold [ESC] nede, når den boot'er. Så skulle du kunne komme ind i bios,
hvor du kan indstille hvilket drev den skal starte fra.

http://www.kandu.dk/