MS Windows
briani 27239
win98 + office 98 på laptop?????
Fra : Andersson

Dato : 12-05-02 11:05

Hej Alle
Jeg ved ikke om dette spørgsmål er OT.. Hvis det er så vil jeg blive glad
for en henvisning til den rigtige NG istedet for "skæld ud"

Problemet er at min kone, som læser på RUC, har en "gammel" bærbar:
486 et eller andet
8 mb ram
502 mb HDD.
extern cd-rom

Der er win95 og word 6/95 installeret på den..
Problemet er at hun bruger min nyere desktop når hun skal på nettet og alle
de der skriver til hende bruger office 98 eller 2000 så hun skal arbejde på
min og så kan jeg jo ikke spille eller gå på nettet, men bare gå hvileløst
omkring.. Så pls. help mee..

Kan man kører win 98 på sådan en ældre laptop uden at skulle købe større
HDD og flere ram..

Hilsen

Andy

En glad sejler fra Brøndby Havn

Fra : Martin K

Dato : 12-05-02 11:07

Andersson wrote:
> [...]
> skal arbejde på min og så kan jeg jo ikke spille eller gå på nettet,
> men bare gå hvileløst omkring.. Så pls. help mee..
Det kan vi jo ikke ha'... Men hvad jeg ved af, findes der simpelthen
ikke noget der hedder office 98, der er kommet et outlook 98, der løser
mange af de problemer der var med 97'eren - specielt i store netværk! Men
har hun office 97 og office 2000 og XP da bagudkompatibel (hvis jeg husker
rigtigt), så man sagtens kan udveksle data uden at skulle konvertere det til
et andet format...

> Kan man kører win 98 på sådan en ældre laptop uden at skulle købe
> større HDD og flere ram..
Win98 kan i hvert fald godt være der, mener det fylder ca. 200 mb, men om
det kan være der sammen med office er jo en helt anden sag...

Please correct me if i'm wrong...

--
Martin K

Fra : Andersson

Dato : 12-05-02 11:17

"Martin K" <kirschmeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt), så man sagtens kan udveksle data uden at skulle konvertere det

Korrekt det er office 95 hun har.. og hvis hun modtager et *.doc fra en
medstuderene som har gemt i office pro 2000 eller sådan noget nyt noget så
får hun kun mærkelige firkanter istedet for bogstaver..
Jeg tror godt at en lille win98 og en lille installation af office også kan
være der. Men kan maskinen kører det med kun 8 mb ram. jeg mener nemlig at
have hørt (måske sladder) at win 98 skal have 32 mb ram som minimum.. Jeg er
jo nærmest en død mand hvis jeg installer noget så den bærbare ikke kan
køre..
Og forøvrigt tak for det hurtige svar..!!

Hilsen
Andy

Fra : Martin K

Dato : 12-05-02 11:23

Andersson wrote:

> [...]
> ram som minimum.. Jeg er jo nærmest en død mand hvis jeg installer
> noget så den bærbare ikke kan køre..
> Og forøvrigt tak for det hurtige svar..!!

Njaaa... jeg tror nok de skulle være muligt at køre win98 på mindre end 32
mb ram. 16 tror jeg nu også ville kunne gøre det ok, men alligevel...

--
Martin K

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-05-02 11:31

Andersson wrote:
> Korrekt det er office 95 hun har.. og hvis hun modtager et *.doc fra
> en medstuderene som har gemt i office pro 2000 eller sådan noget nyt
> noget så får hun kun mærkelige firkanter istedet for bogstaver..

Word95 bruger et andet format end de senere pakker. Microsoft udgav i sin
tid et filter, der gjorde det muligt for Word95 at arbejde sammen med nyere
versioner. Det er muligt du stadig kan finde det på www.microsoft.com. Filen
hed så vidt jeg husker noget med rtf det kan måske være en hjælp når du
søger i Microsofts downloadsektion

vh
Peter

Fra : Jacob Kiellberg

Dato : 12-05-02 11:12

"Andersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> omkring.. Så pls. help mee..
>
> Kan man kører win 98 på sådan en ældre laptop uden at skulle købe større

Jeg vil lige sige, at der altså ikke er noget der hedder office 98, det
hedder win 98 men office 97 - bare så det ligger fast.
Jeg tror desværre det kommer til at knibe med kun 8 ram. Det er muligt at
det godt kan lade sig gøre, men det kommer godt nok til at gå langsomt

Mvh
Jacob

Fra : Andersson

Dato : 12-05-02 11:21

klip

> Jeg vil lige sige, at der altså ikke er noget der hedder office 98, det
> hedder win 98 men office 97 - bare så det ligger fast.
Det er rigtigt du har ret..!

Hilsen
Andy

Fra : Mikael Østergaard Je~

Dato : 12-05-02 11:25

"Andersson" <skrivtilandersson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> min og så kan jeg jo ikke spille eller gå på nettet, men bare gå hvileløst

Jeg har en ældre 486 33 Mhz, 12 MB ram, 340 MB hd, som kører Win 95 og
Office 97. Det kører ganske udmærket og Office 97 kan sagtens læse filer fra
Office 2000, så nøjes med at opgradere Office og fortsæt med Win 95.

Mikael

Fra : Martin K

Dato : 12-05-02 11:26

Mikael Østergaard Jensen wrote:
> [...]
> Office 97. Det kører ganske udmærket og Office 97 kan sagtens læse
> filer fra Office 2000, så nøjes med at opgradere Office og fortsæt

Ja det er nok det mest fornuftige... office 97 kan læse filer fra både
office 2000 og XP... men en reinstallation er selvfølgelig aldrig af
vejen...

--
Martin K

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 12-05-02 11:32

> Hej Alle
> Jeg ved ikke om dette spørgsmål er OT.. Hvis det er så vil jeg blive glad
> for en henvisning til den rigtige NG istedet for "skæld ud"

Jeg skulle mene at du har ramt rigtigt :)

> Problemet er at min kone, som læser på RUC, har en "gammel" bærbar:
> 486 et eller andet
> 8 mb ram
> 502 mb HDD.
> extern cd-rom

Det var ellers en gammel slæde!

> Der er win95 og word 6/95 installeret på den..

Da den sikkert allerede kræver rigeligt med tålmodighed af brugeren vil jeg
nok heller ikke forvente at den kan køre noget nyere/tungere operativsystem.

> [...]

> min og så kan jeg jo ikke spille eller gå på nettet, men bare gå hvileløst

Ja det kan vi jo ikke have ;)

Som jeg forstår dig er der to problemer:

1. At komme på Internettet
2. At læse dokumenter skrevet i en nyere Wordversion

Mit forslag til løsning af problem 1.

Hvis der er PCMCIA slots i den bærbare vil jeg foreslå dig at købe et
netkort til maskinen. Sådan et netkort kan nemt flyttes med over i en nyere
bærbar når det måtte blive aktuelt.

I din egen maskine skal du så også have et netkort og på den måde forbinder
du de to maskiner og laver et lille netværk.
Herefter aktiverer du - på din egen maskine der er tilsluttet Internettet -
ICS (Internet Connection Sharing) som er et lille program der følger med
WIN98SE WINME WIN2000 og WINXP.
Dette program gør at din eksisterende Internetforbindelse kan deles med
andre computere der er koblet til via et netværk.

Bjarne Duelund har lavet en glimrende hjemmeside som beskriver hvordan du
gør dette.

http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/

Mit forslag til løsning af problem 2.

Den umiddelbare løsning ville være at åbne dokumenterne på din maskine i den
nye Wordversion og herfra gemme dem i det ældre format som den Word6.0/95,
der er ligger på din kones computer, kan læse.

Dette har dog to ulemper:
Du bliver alligevel forstyrret og der er risiko for at der forsvinder ting i
dokumenterne. De ting som sansynligvis vil forsvinde knytter sig til nye
features i Word, så drejer det sig primært om tekst er problemet til at
overse.

Alternativt kunne du overveje at afinstallere Word6.0/95 og så installere
Word2000. Uden at have prøvet det vil jeg tro at det kan lade sig gøre.
Spørgsmålet er hvorvidt afviklingshastigheden bliver tålelig eller ej.

Den bedste løsning ville måske være om der findes en eller anden
plugin/opdatering til Word6.0/95 som gør at den bliver i stand til at læse
dokumenter lavet med nyere versioner af programmet.
Jeg kender ikke til at dette skulle eksistere, men det ville undre mig meget
hvis du var den eneste som havde netop dette problem. Mon ikke det er værd
at ofre nogle timer på at søge Internettet tyndt for at finde ud af om en
eller anden eller måske Microsoft har lavet noget der kan gøre tricket.

> Kan man kører win 98 på sådan en ældre laptop uden at skulle købe større
> HDD og flere ram..

Selv med større HD og mere RAM vil jeg mene at CPU'en er en alvorlig
flaskehals så jeg synes at du skal glemme alt om at opgradere hardwaren.

God fornøjelse

Claus

Fra : Andersson

Dato : 12-05-02 12:21

Klip

Tak for alle de mange svar.. Den får et netkort så den kan hente alle de nye
opdateringer som microsoft foreslår til win95, på deres egen hjemmeside.
og vi har en switch før adsl som vi m koble den på så hun kan hente *.doc på
mit skrivebord..

Men ihvertfald tak for den huritge hjælp..!