Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Automatisere i Photoshop
Fra : Michael Peuker

Dato : 12-05-02 09:21

Kan man i photoshop, automatisere behandlingen af
billestørrelsen.

Jeg har mange billeder i flere størrelser, som jeg gerne
skulle have lavet om til 640 X 480.

Michael

Fra : Henrik Enslev

Dato : 12-05-02 09:50

Michael Peuker <peuker@mail.tele.dk> wrote:

> Kan man i photoshop, automatisere behandlingen af
> billestørrelsen.
>
> Jeg har mange billeder i flere størrelser, som jeg gerne
> skulle have lavet om til 640 X 480.

Hej
Hvis du bruger mac, kan du lave et apple script, spørg evt. i dk.edb.mac
Hvad man gør på PC ved jeg ikke

Vh
Henrik

Fra : Per Madsen

Dato : 12-05-02 10:08

"Henrik Enslev" <henslev@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Først skal du oprette en action, og det gør du ved at åbne et tilfældigt
billede, gå over til den boks i højre side, som hedder History/Actions, og
klikker på fanen med Actions.
Nede i bunden af boksen er der nogle små knapper. Lige til venstre for
skraldespanden er der en lille knap, som du klikker på (opret ny action). Så
giver du din action et navn (f.eks. billestørrelse ændres til 630 x 480), og
klikker på knappen Record. Nu gør du det, som du vil have gjort automatisk,
som for eksempel at lave billedet om til 640 x 480. Når du har udført den
sidste handling, så dit billede er som du vil have det til at være, trykker
du på stopknappen i Action boksen, og din action er gemt.

For at afspille en action, skal du vælge Filer - Automate - Batch
Under rullemenuen action vælger du din nyoprettede action fra før.
Source skal så være Folder, og ved at trykke på vælg/choose vælger du det
bibliotek, hvor de billeder ligger, som skal laves om.
Destination er det bibliotek, som de ændrede billeder skal ligge i (skal
også hedde folder)
Derefter klikker du på OK, og alle billederne bliver udsat for den samme
behandling.

Hilsen,
Per Madsen

Fra : Michael Peuker

Dato : 12-05-02 10:54

Mange tak for de hurtige svar....

Med venlig hilsen
Michael Peuker

Fra : Kurt

Dato : 13-05-02 08:02

Hej Michael.

Det kan godt lade sig gøre. Du skal gå ind under "Handlinger" (hvis paletten
ikke er fremme skla du vælge den under "Vis vindue"). Her skal du trykke på
knappen "opret ny handling". navngiv den f eks "Ændring af billedstørrelse"
Du får så et billede med bla en start/stopknap.

Du kører så de handlinger igennem som du vil have lavet på dine billeder, og
når du har gjort det trykker du på stopknappen. Når du næste gang går ind i
"handlinger" findes der nu en handling som hedder "Ændring af
billedstørrelse".

De billeder du skal have ændret åbner du, og trykker på knappen "Udfør
handling", og hele processen gennemføres på en brøkdel af et sekund.

Bemærk at hvis du har billeder i både høj og tværformat skal du oprette en
handling for hvert format - altså 2 handlinger.

venlig hilsen

Kurt Sørensen