kan ikke komme rundt i netværket
Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 11-05-02 23:10

Hej

Jeg har et mindre problem i mit netværk. Jeg kan komme rundt via IP
adresser, men nu har jeg f.eks. 2 maskiner stående hvor der er installeret
nogle forskellige services hvor det ville være en klar fordel at bruge
navnet på maskinen i stedet. Men dete virker desværre ikke.

Et eksempel.

Vi har server01 og server02 derudover har vi 5 klienter. Fra klienterne kan
man komme ind på serverne ved at bruge deres ip, men hvis man bare skriver
http://server01/ f.eks. så får man en 404 side.

Er der nogen som kender til sådan noget ?

Med Venlig Hilsen

Mikkel Jørgensen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-05-02 15:46

"Mikkel Jørgensen" wrote:

> Vi har server01 og server02 derudover har vi 5 klienter. Fra klienterne kan
> man komme ind på serverne ved at bruge deres ip, men hvis man bare skriver
> http://server01/ f.eks. så får man en 404 side.

Du har brug for en lokal dns server for at kunne lave det trick.
Når du taster et ipnummer ind i en browser behøver den ikke at
spørge en dns om et ipnummer og derfor finder browseren det den
søger, men taster du tekst ind i adressefeltet undersøger
browseren hvilken dns du har specificeret i din netværksopsætning
og spørger denne dns om en "oversættelse" til et ipnummer.

Taster du server01 ind, spørges din udbyders dns efter en adresse,
men da den ikke finder noget på opslaget giver det en 404 fejl.

Helt konkret gør du det at du downloader en lokal dns, sætter den
op på en maskine, fx. den ene af serverne. I denne dns indtaster
du at server01 svarer til ipnummer xx.xx.xx.xx og server02 svarer
til yy.yy.yy.yy. Herefter indtaster du din udbyders dns i din
lokale dns, således at hvis din lokale dns får en adresse den ikke
kender, så kan den spørge videre. På klienterne indtaster du din
lokale dns servers ipnummer som dns i netværksopsætning.

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : Mikkel Jørgensen

Dato : 12-05-02 17:08

ok, tak det lyder jo meget simpelt

/ Mikkel

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-05-02 18:07

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

>Du har brug for en lokal dns server for at kunne lave det trick.

Eller en hosts-fil på hver maskine som giver adresserne på ens
egne servere. Det er normalt meget nemmere hvis man kun har få
maskiner og listen af servere med adresser ikke ændrer sig alt
for tit.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-05-02 20:16

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> egne servere. Det er normalt meget nemmere hvis man kun har få
> maskiner og listen af servere med adresser ikke ændrer sig alt

Okay, det lyder ret enkelt, har du noget om hvad filen skal hedde,
hvor den skal ligge, typografien etc.??

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 12-05-02 21:09

Thomas Strandtoft <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote:

>Okay, det lyder ret enkelt, har du noget om hvad filen skal hedde,
>hvor den skal ligge, typografien etc.??

På Unix og lignende systemer hedder den "/etc/hosts".

På Windows-maskiner ligger den et eller andet sted under
windows-kataloget - afhængigt af Windowsversion. Der er sikkert
i forvejen enten en "hosts" eller en "hosts.sam" ("sam" for
"sample", idet den er et eksempel leveret af MS) i det katalog,
så prøv en "dir hosts*.* c:\windows /s" for at finde den.

Find det rigtige katalog og lav eller ret filen "hosts" (ja, uden
extension) dér.

Det skal være en ren tekstfil - brug fx notepad. Den skal
indeholde linjer med IP-adresse forrest, så et eller flere
mellemrum eller tab-tegn, så et eller flere navne for den
IP-adresse.

Her er noget af min (som jeg strengt taget ikke behøver fordi jeg
kører egen navneserver, men den kan være rar at have alligevel
hvis navneserveren af en eller anden grund er stoppet eller
utilgængelig):

10.148.46.2   spir.h.dybdal.dk spir
10.148.46.3   nuser.h.dybdal.dk nuser

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-05-02 21:22

Jesper Dybdal wrote:

> Find det rigtige katalog og lav eller ret filen "hosts" (ja, uden
> extension) dér.

Fandt den og det virker jo bare super... Takker for de kloge ord.