Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brugsanvisninger
Fra : Kurt Larsen

Dato : 11-05-02 21:18

Her i denne nettid er det da underligt, at brugsanvisninger ikke lægges ud
til fri afbenyttelse (f.eks. i pdf-filer) - eller hvad? Jeg har købt et
Canon G2 i Tyskland, men ville gerne have en dansk vejledning. Skrev til
Canon DK, der henviste mig til at købe en vejledning ved en fotohandler.
Jeg har i øvrigt set Canon annoncere i pdf, så det er jo ikke fordi de ikke
kender metoden?
Hvad er det? Er der forretningshemmeligheder i brugsanvisningen?
Er der i øvrigt nogen, der kender prisen, hvis man går til en fotohandler
for at købe en? - og kender nogen evt. en netbutik, hvor de kan rekvireres?

mvh. kurt

Fra : Per Bruus

Dato : 11-05-02 22:38

"Kurt Larsen" <bola@has.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der i øvrigt nogen, der kender prisen, hvis man går til en fotohandler
> for at købe en? - og kender nogen evt. en netbutik, hvor de kan

Kære Kurt
Galden sidder helt oppe i halsen på mig, så jeg beklager
hvis du føler dig stødt af dette indlæg. men af hensynet til blodtrykket
er jeg nødt til at komme med en kommentar.

Dit spørgsmål er dog det dummeste jeg længe har set.

Hvad i alverden får dig til at finde det rimeligt at Canon DK
skulle stille en Dansk PDF brugsanvisning til rådighed for et produkt
du for at spare X antal kroner har valgt at købe i Tyskland.

Det Danske fotomarked er på størrelse med Hamburg,
men er lovmæssigt forpligtet til at oversætte og trykke
Danske brugsanvisninger, alene produktions omkostningerne
er langt over 100,- pr. brugsanvisning.
At markedet ikke er større, betyder at den Danske importører
giver mere pr enhed end den Tyske, når man så skal tillægge
omkostningerne for brugsanvisning og en højere moms,
vil det uvilkårligt betyde højere salgspris.

Så er der jo nogle geniale hoveder der finder ud af at det er meget
billigere at købe alting i Tyskland, jamen det er det da også.
Men at tro at den Danske importør og fotofaghandel bagefter
skal servicere en, syntes jeg egentligt er at pisse på dem.

At Danskere efterhånden ikke kan tænke længere end til baglommen,
hvor muldvarpen sidder godt fast er lidt sørgeligt. Det svarer jo til at
tisse i bukserne for at holde varmen, det bliver koldt på et tidspunkt.

Der kommer da nok også den dag, hvor man kun kan handle foto
i store varehuse, hvor de ikke aner en kæft om hvad de sælger
og på nettet, hvor servicen består i en onlinefaktura. Men det er ikke
en dag jeg ser frem til, så jeg vil foresætte med at give min fotopusher
de få hundrede kroner ekstra, for jeg ved at den dag jeg har brug for
at få løst et problem, så gør han det.

Som skrevet i starten af indlægget beklager jeg hvis jeg er kommet
til at træde over nogle ømme tæer, det er ikke personligt ment
men en reaktion på at gruppen efterhånden mest består af diskussion
om hvilke Tysk forhandler der er billigst.

Tag jer dog sammen.

Vh.
Per

Hvis blodtryk nærmer sig det normale.

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 12-05-02 09:52

"Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis du føler dig stødt af dette indlæg. men af hensynet til blodtrykket
> er jeg nødt til at komme med en kommentar.

De er sure sagde ræven, da den ikke kunne få fat i de eftertragtede
rønnebær.

> Dit spørgsmål er dog det dummeste jeg længe har set.

Jeg er lidt i tvivl. Er det Kurt Larsens indlæg eller dit svar?
Iøvrigt har jeg dig mistænkt for, at have interesser i den danske
fotobranche?

> Hvad i alverden får dig til at finde det rimeligt at Canon DK
> skulle stille en Dansk PDF brugsanvisning til rådighed .......

Jeg finder det helt rimeligt. Der kunne jo være brugere, som har
købt det i DK, men har mistet den. En uddybende brugervejledning
i PDF-format har for mig været afgørende INDEN køb af bl.a.
satellit og PC-udstyr i DK. Når pågældende firmer kan, skulle det
vel også være muligt i fotobranchen? Og jeg tror ikke et øjeblik på,
at de har gjort det ud fra filantropiske hensigter, men mere ud fra
hvad der klinger mest i kassen.Og at goodwill betaler sig.

> Så er der jo nogle geniale hoveder der finder ud af at det er meget
> billigere at købe alting i Tyskland, jamen det er det da også.

-meget billigere at købe alting i Tyskland?-
Det er ikke mit indtryk. Det skulle da lige være øl og sprit og lign.
Efter Euroens indførelse er der foretaget en hel stribe af ulovlige og
camuflerede prisforhøjelser (har været omtalt i gårsdagens dagblad Die Welt
i en længere artikel) som forbundsregeringen nu forsøger at komme til livs.
Disse
prisforhøjelser overgår langt forskellen mellem den danske og tyske moms!
Og det vil enhver der som jeg, har været på et nyligt ophold dernede
sikkert kunne bekræfte.

> Der kommer da nok også den dag, hvor man kun kan handle foto
> i store varehuse........

Forhåbentligt da ikke, men plads for dem alle.

> Som skrevet i starten af indlægget beklager jeg hvis jeg er kommet
> til at træde over nogle ømme tæer...........

Der skal lidt mere til.

Mvh
Bjarne

Fra : Per Bruus

Dato : 12-05-02 11:17

"Bjarne Hansen" <bjarne.inger@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De er sure sagde ræven, da den ikke kunne få fat i de eftertragtede
> rønnebær.

Det står enhver frit for, med adgang til tlf og net kan selv de rønnebær
der hænger øverst nåes. Men mit indlæg gik ikke ud på om man
skulle handle her eller der, men mere på rimeligheden i at forvente
at andre skal levere service for et produkt man af økonomiske årsager
har valgt at købe et andet sted.

> Jeg er lidt i tvivl. Er det Kurt Larsens indlæg eller dit svar?
> Iøvrigt har jeg dig mistænkt for, at have interesser i den danske
> fotobranche?

Jeg har da stor interesse i den Danske fotobranche, nemlig at jeg gerne
vil have mulighed for at se, prøve, røre samt have rådgivning om grejet
inden jeg ligger mine penge, men selvfølgelig vil jeg da gerne som alle
andre købe billigt. Jeg finder det bare rimeligt at den fotohandler der
skal bøvle med mig, også får den omsætning jeg ligger.

> [...]
> at de har gjort det ud fra filantropiske hensigter, men mere ud fra
> hvad der klinger mest i kassen.Og at goodwill betaler sig.

Egentlig giver jeg dig helt ret, Det ville da være dejligt hvis man uden
viddere bare kunne gå ind og downloade brugsanvisnger på Dansk,
problemet er bare at det er urimeligt at man efter at have nasset på
servicen, ligger sine penge et andet sted, hvor man ikke vil tilbyde
samme service, jeg syntes da det er rimeleligt at det er sælger af
udstytret der skal levere servicen. Men det glæder mig da at du
har valgt at købe dit satelitudstyr i Danmark.

> [...]
> prisforhøjelser overgår langt forskellen mellem den danske og tyske moms!
> Og det vil enhver der som jeg, har været på et nyligt ophold dernede

Jeg ved ikke hvor meget billigere det er, det var mest for ikke at starte
en diskussion om hvor meget man sparer.

Det er jeg meget glad for.

Vh.
Per

Fra : complex@pc.dk

Dato : 12-05-02 10:53

On Sat, 11 May 2002 23:38:06 +0200, "Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>men en reaktion på at gruppen efterhånden mest består af diskussion
>om hvilke Tysk forhandler der er billigst.

Godt sagt Per!
men danmark er kun 50% af størrelsen på Hamburg

m.v.h. Lars
som har købt sit kamera i Danmark, hos en dansk fotohandler !
og fået en dansk brugsanvisning, selvom jeg foretrækker den engelske,
og god faglig betjening.
hos www.kamerahuset.dk

og til alle de underlige, nej jeg har ikke interesser i fotobranchen.

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 12-05-02 23:08

Beklager jeg først kom til at sende den privat....

> alene produktions omkostningerne
> er langt over 100,- pr. brugsanvisning.

Ja, så ville det jo nok være billigere at printe brugsanvisningen ud fra et
pdf.dokument.

Uanset hvor man har købt sit udstyr, så er det rimeligt belastende at man
ikke lige kan finde en brugsanvisning på forhandlerens hjemmeside. Det burde
værre nemmere at få info om sit produkt, uanset hvilket sprog og købssted.
Fx. har jeg købt en Canon flash brugt, som jeg ikke har en brugsanvisning
til. Det ville være meget rart for mig at kunne hente brugsanvisningen på
nettet, men det kan jeg ikke, jeg skal ned i fotoforetningen og købe det.
Det svarer lidt til at du køber et brugt lydkort til din computer, men du
skal betale for at få CD-rommen med driverne til det. Det synes jeg er
urimeligt overfor brugeren. Men Canon er selvfølgelig interesseret i at
sælge nyt.

Fra : J@N

Dato : 12-05-02 19:11

> [...]
> Er der i øvrigt nogen, der kender prisen, hvis man går til en fotohandler
> for at købe en? - og kender nogen evt. en netbutik, hvor de kan

Hej Kurt

En dansk fotohandler skal vel have mindst kr. 500,- for et trykt eksemplar,
så hvis du finder manualen på dansk, må du godt lægge et link her.

Jan

Fra : Kurt Larsen

Dato : 12-05-02 20:00

> [...]

> Hvad i alverden får dig til at finde det rimeligt at Canon DK
> skulle stille en Dansk PDF brugsanvisning til rådighed .......

og

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eksemplar,
> så hvis du finder manualen på dansk, må du godt lægge et link her.

Der er ikke noget så godt til at klargøre ens egne argumenter og holdninger
som at diskutere dem med andre - derfor er nyhedsgrupper bare gode. Jeg er
bestemt ikke blevet stødt over Pers svar, for selvfølgelig har han da til en
vis grad ret i, at det er underligt, at man kan forvente at få en dansk
brugsanvisning, når man har valgt at købe et kamera i Tyskland, men som
Bjarne jo også pointerer, så kunne man jo også stå i den situation, at man
blot havde mistet den, - og hvad så?
Til historien hører måske nok, at jeg ikke har en lokal photopusher, at den
lokale forhandler mere forsøgte at prakke mig det på, som han havde i
forrretningen og at jeg vel derfor ikke mener at have noget specielt forhold
til ham! Og hvorfor skal han så tjene på en dansk brugsanvisning? - og
hvorfor kan den ikke købes direkte ved Canon??
Det handler ikke primært om at undgå at betale for den. Også jeg kender til
det danske markeds størrelse, men immervæk skal brugsanvisningen jo laves,
for den skal jo følge med de produkter, der sælges her i landet. At det så
stadig kan undre, at flotte brochurer, der skal lokke os til at købe
produkterne godt kan lægges på nettet som pdf-filer, men at brugsanvisninger
ikke kan, det kan da stadig undre mig.

(og så lige ot: Jeg har købt en bil (med brugsanvisning!), hvor der manglede
brugsanvisning på bilradioen - her var der ingen problemer med at finde
noget på
nettet!)

- og så endelig: Koster det 500 kr.! - så kan jeg jo købe et halvt
fotobibliotek for de penge!

Kurt

Fra : Pico

Dato : 12-05-02 20:44

Kurt Larsen wrote:
> "Per Bruus" <perbruus@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Klip
> - og så endelig: Koster det 500 kr.! - så kan jeg jo købe et halvt
> fotobibliotek for de penge!

Det skal såmænd nok passe. For noget siden var der en der gerne ville
have et eks. af manualen ti Canon EOS 300, han påstod den kostede
400 kr. hos Canon. Den er på 74 sider, flot trykt på glitret papir så
der er egentlig ikke noget at sige til at den er dyr.
Jeg har før skannet en brugsanvisning til en ældre mobil tlf. og det
tog en heregård inden den lå færdig i PDF format og det kræver jo
så at man har Adobe Acrobat der heller ikke er gratis, så alt i alt
synes jeg det er rimeligt at firmaerne forlanger penge for de ting de
skal lave.
Køber man noget i udelandet må man også tage de ubehageligheder
det medføre. Jeg ville betænke mig på at måtte nøjes med en brugsanvisning
på tysk til et camera, engelsk er ok, men i tysk smutter der for meget for mig.

Pico

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 12-05-02 23:12

> tog en heregård inden den lå færdig i PDF format og det kræver jo
> så at man har Adobe Acrobat der heller ikke er gratis,

Acrobat reader fås ofte gratis på CD-ROM'er i PC magasiner.

Fra : Arne Keller

Dato : 12-05-02 23:13

On Mon, 13 May 2002 00:11:31 +0200, "Tim Lerche Sørensen"
<35mm(no-spam)@film.dk> wrote:

>Acrobat reader fås ofte gratis på CD-ROM'er i PC magasiner.

Helt rigtigt, Acrobat readeren anvendes til at læse PDF filer.

Adobe Acrobat anvendes til at skabe PDF filer, dette program koster
lidt penge.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-05-02 23:54

On Sun, 12 May 2002 22:12:47 GMT,
Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:
> Adobe Acrobat anvendes til at skabe PDF filer, dette program koster
> lidt penge.

Men Ghostscript / ps2pdf kan også gøre det. Og det er gratis.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.

Fra : Arne Keller

Dato : 13-05-02 06:29

On Sun, 12 May 2002 22:54:05 +0000 (UTC), nospam@home.terminal.dk
(Povl H. Pedersen) wrote:

>Men Ghostscript / ps2pdf kan også gøre det. Og det er gratis.

Sikkert
Men hovedparten af de professionelle brugere anvender sikert Adobe
Acrobat. Jeg udveksler mange PDF filer i forbindelse med mit job,
hverken jeg eller nogle af dem jeg arbejder meget sammen med anvender
andet, selv ikke de 2 professorer fra universitets miljøet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-05-02 18:10

On Mon, 13 May 2002 05:29:00 GMT,
> [...]
> hverken jeg eller nogle af dem jeg arbejder meget sammen med anvender
> andet, selv ikke de 2 professorer fra universitets miljøet.

Og så går jeg ud fra, at de samme folk bruger det inferiøre
produkt Photoshop i stedet for GIMP.

Jaja, der er nogle der vil betale for gratis ting.

Fra : John

Dato : 12-05-02 22:18

> En dansk fotohandler skal vel have mindst kr. 500,- for et trykt
eksemplar,
> så hvis du finder manualen på dansk, må du godt lægge et link her.

Jeg bestilte og købte for mindre end to år siden, en dansk manual til et
Canon EOS50E, ved en dansk fotohandler.

Jeg gav 200.- kr...

--
MVH
John K Hansen

Fra : Morten Sørensen

Dato : 13-05-02 18:21

> [...]
> Er der i øvrigt nogen, der kender prisen, hvis man går til en fotohandler
> for at købe en? - og kender nogen evt. en netbutik, hvor de kan

Hvis du kan bruge en Engelsk version (hvor du højst sandsynligt slipper for
underlige oversættelser) kan du finde den under punktet "manual download" på
denne side

http://www.powershot.com/powershot2/G2/index.html

/Morten