Løbetid
Fra : DK True Trust

Dato : 06-02-01 18:55

Er der nogen her på NG der har har kendskab til, hvor tidlig en hunkat kan
blive drægtig ? En af vores NFO hunkatte var i løbetid allerede som 4
måneder, kan hun blive drægtig i så ung en alder ?
Hvad med hankatte,- hvor "gamle" skal de være før de kan betegnes som
fertile ?
MVH Birgitte

--
Breed of Maine Coon and
Norwegian Forest Cat

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-02-01 23:39

Hej Birgitte

Ja, hvis hunkatten er i løbetid, så kan den også blive drægtig! Så det er om
at passe godt på, især i de linier med stærk/tidlig kønsdrift...
Med hankattene er det ligeså individuelt som med hunkattene - de giver bare
ikke noget "tegn" når de er parate... De fleste hankatte er vel kønsmodne i
9-11 måneders alderen, men der er adskillige eksempler på "hurtige herrer"
og også på "late bloomers". Selv om hankatten er kønsmoden er det ikke
sikkert, at han umiddelbart kan finde fidusen med at parre - derfor er det
ikke altid en god idé at sætte to uerfarne katte sammen...

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk

DK True Trust <nospamtruetrust@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:95pdpn$68u$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Nina

Dato : 07-02-01 10:36

Min killing på 4 1/2 måned (født 1.10.2000) hopper på hunkatten i løbetid.
Han bider sig fast i nakken, hænger på den rigtige led og har "tissetrolden"
fremme.... han øver sig vel bare, ikk?

Han kan vel ikke sådan rigtigt, vel?

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 09-02-01 16:19

> Min killing på 4 1/2 måned (født 1.10.2000) hopper på hunkatten i løbetid.
> Han bider sig fast i nakken, hænger på den rigtige led og har
> [...]

Hmm, jeg menes altså at have hørt at en hankilling på 5 måneder gennemførte
en parring (altså hvor hunkatten blev drægtig) så jo.... det tror jeg
bestemt kan lade sig gøre, så pas hellere på.
Men hvorfor giver du ikke din hunkat p-piller ? Det er ikke sundt for en
hunkat at komme i den ene løbetid efter den anden, hun er meget mere
modtagelig for sygdomme udefra når hun er i løbetid. JA...jeg ved at der er
en risiko med p-piller, men det andet er som sagt heller ikke sundt.

- Mette

Fra : Nina

Dato : 09-02-01 20:33

Hej Mette
Tak for dit svar.
Jeg har forhørt mig hos en del avlere, de mener bestemt ikke at han burde
"have noget i sprøjten" endnu, og at han bare "hygger" sig. Men alle har
deres erfaringer.

Grunden til at min hunkat ikke får p-piller er simpelthen den grund at jeg
avler Maine Coon og hun skal parres snart. Hun får da bestemt p-piller
normalt, men jeg har taget hende af grundet risikoen for at få deforme
killinger, ved parring for tæt på p-pillerne.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Camilla Scharff

Dato : 09-02-01 22:25

Nina <NOSPAMnina@knus.dk> skrev i en...
> [...]
> normalt, men jeg har taget hende af grundet risikoen for at få deforme
> killinger, ved parring for tæt på p-pillerne.

Hej Nina

Hvem har fortalt dig, at katten risikerer at føde defekte killinger, hvis
man parrer umiddelbart efter den er taget af p-pillerne?
Iflg. min dyrlæge (Raiku Sarvå, Felina Katteklinik) er der ingen betydelig
risiko ved p-piller/drægtighed - endda ikke, hvis man kommer til at give sin
drægtige kat p-piller i en kort periode! Jeg har selv haft problemet inde på
livet, idet min hunkat tilsyneladende havde "snydt" med pillen, var kommet i
løbetid, og var blevet parret af sin søn... Hun fik så en ordentlig omgang
p-piller (4-5 stk. i løbet af 2 dage...) for at forhindre ægløsning mv., men
hvis uheldet skulle være ude, så ville der - iflg. Raiku - ikke ske andet,
end at man måske ville kunne udsætte fødslen. Det er jo set før, at folk med
udegående katte har givet deres drægtige katte p-piller i mindst 3-4 uger,
da de ikke har vidst, at de var drægtige...

Nå, summa summarum - jeg tror ikke på, at det skulle være nødvendigt at
vente indtil flere løbetider før parring finder sted - selv har jeg altid
parret første eller anden gang katten kommer i løbetid, og har aldrig haft
problemer med det.

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere
www.burmese.dk
- killinger ventes ca. 1. marts!

Fra : Ann K.

Dato : 07-02-01 00:09

Hejsa.

DKTrue Trust skrev:
>En af vores NFO hunkatte var i løbetid allerede som 4
måneder, kan hun blive drægtig i så ung en alder ?

<> Jamen selvfølgelig kan hun det... hvad skulle hun ellers med løbetiden

At det så nok ikke lige er det bedste for en killing, at få killinger er jo
en anden sag....
Hankatte kan vel også blive kønsmodne i en så ung alder... Naturen er jo
trods alt varieret
Kan fortælle at vores blandingshunds far kun var ca 5 ½ mdr. da han parrede
en labradortæve med en alenlang stamtavle... Resultat, 8 pragtfulde, små
vuffere
Er viljen og evnen der, så skal man nok finde en måde!!! *ss*

Mvh Ann

Fra : Dorthe P. Lahrmann

Dato : 07-02-01 16:12

Ih ja..."Nature finds a way" :)