|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjælp med akkorder... (Pfh. tak) Fra : El Jayz
 | 
 Dato :  11-05-02 20:35
 | 
 |  | 
 
            Jeg har siddet og lyttet til Kashmir: Mom in Love, Daddy in Space.
 Fingerspillet i starten er bygget over nogle akkorder, jeg har fundet frem
 til følgende:
 | Am/E | H7/Eb | G#dim/D | C6 | F/C | G7/D | G/D | E |
 Efter taktorden og med den dybeste tone først er tonerne:
 E-A-C = Am/E
 Eb-A-H = H7/Eb
 D-G#-H = G#dim/D
 C-E-A = C6
 C-F-A = F/C
 D-F-H = G7/D
 D-G-H = G/D
 E-G#-H = E
 Spørgsmålet er så: Udgør disse toner de skrevne akkorder? Hjælp udbedes
 venligst    --
 Mvh eljays
 fjern TRAET_AF_SPAM ved svar
 Hvis du ikke kan sige hvad du mener,
 så mener du aldrig hvad du siger.
            
             |  |  | 
  Bjørn Løndahl (12-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjørn Løndahl
 | 
 Dato :  12-05-02 06:45
 | 
 |  | 
 
            "El Jayz" <eljayzTRAET_AF_SPAM@Hotmail.com> skrev i
 news:DkeD8.958$HN.57702@news010.worldonline.dk: 
 >| Am/E | H7/Eb | G#dim/D | C6 | F/C | G7/D | G/D | E |
 > 
 > Efter taktorden og med den dybeste tone først er tonerne:
 > E-A-C = Am/E
 > Eb-A-H = H7/Eb
 > D-G#-H = G#dim/D
 > C-E-A = C6
 > C-F-A = F/C
 > D-F-H = G7/D
 > D-G-H = G/D
 > E-G#-H = E
 > 
 > Spørgsmålet er så: Udgør disse toner de skrevne akkorder? Hjælp
 > udbedes venligst    Jeg har ikke det Kashmir-nummer, men ud fra afspilning på klaver er 
 jeg enig med dig i hvad du er kommet frem til. 
 Med risiko for et længere indlæg fra David R. vedrørende antallet 
 af toner i en akkord skal det selvfølgelig med, at akkorderne 
 H7/Eb, G#dim/D, C6 og G7/D mangler en tone for at være fulde 
 akkorder    -- 
 B-)
 
 Ting til salg: http://www.go.to/salg Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk |  |  | 
  Jesper Juellund Jens~ (12-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Juellund Jens~
 | 
 Dato :  12-05-02 07:06
 | 
 |  | 
 
            El Jayz skrev:
 > Eb-A-H = H7/Eb
 Eller mere præcist (men med samme effekt): H7/D#. Som Bjørn skriver er
 det så underforstået, at kvinten ikke spilles. Hvis du vil angive det
 (men det gør næppe den store musikalske forskel), kan du skrive
 H7omit5/D#. Puha.
 > C-E-A = C6
 Her underforstår du så en kvint (g). En mere præcis betegnelse ville
 være: Am/C.
 > D-F-H = G7/D
 Og her underforstås igen et g. En mere præcis betegnelse er Hdim/D.
 Betegnelsen "dim" bruges dog både om tre- og firklange, så den helt
 præcise og utvetydeige, men også lige lovlig besværlige, betegnelse er:
 Hmb5/D.
 Jeg har her kun taget stilling til becifringerne ud fra de angivne
 toner, og ikke om tonerne er korrekte i forhold til nummeret.
 -- 
 Mvh.
    Jesper Juellund Jensen
   http://cyrk.dk/musik/ |  |  | 
  David Rasmussen (12-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : David Rasmussen
 | 
 Dato :  12-05-02 12:39
 | 
 |  | Jesper Juellund Jensen wrote:
 > El Jayz skrev:
 >
 >
 >>Eb-A-H = H7/Eb
 >
 > Eller mere præcist (men med samme effekt): H7/D#. Som Bjørn skriver er
 > det så underforstået, at kvinten ikke spilles. Hvis du vil angive det
 > (men det gør næppe den store musikalske forskel), kan du skrive
 > H7omit5/D#. Puha.
 >
 >
 >>C-E-A = C6
 >
 > Her underforstår du så en kvint (g). En mere præcis betegnelse ville
 > være: Am/C.
 >
 >
 >>D-F-H = G7/D
 >
 > Og her underforstås igen et g. En mere præcis betegnelse er Hdim/D.
 > Betegnelsen "dim" bruges dog både om tre- og firklange, så den helt
 > præcise og utvetydeige, men også lige lovlig besværlige, betegnelse er:
 > Hmb5/D.
 >
 > Jeg har her kun taget stilling til becifringerne ud fra de angivne
 > toner, og ikke om tonerne er korrekte i forhold til nummeret.
 >
 
 Alt korrekt, men man skal også lige tage højde for, at på det pågældende
 nummer ligger der en bas under disse brudte akkorder. Som regel ligger
 grundtonen i bassen. Derfor bliver becifringerne til nummeret som helhed
 noget enklere fordi der ikke skal angives kvint- og tertsstilling etc.
 Og for guitaristens arbejde alene ville det efter min mening være lidt
 meningsløst at angive becifringerne på ovenstående måde, fordi det ikke
 er den akkord der skal høres når nummeret skal spilles. Bastonen er vigtig.
 
 /David
 
 
 
 |  |  | 
   Jesper Juellund Jens~ (12-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Juellund Jens~
 | 
 Dato :  12-05-02 13:26
 | 
 |  | 
 
            David Rasmussen skrev:
 > [...] man skal også lige tage højde for, at på det pågældende nummer
 > ligger der en bas under disse brudte akkorder.
 Bestemt. Jeg gik bare ud fra, at den første tone var den dybeste.
 > Derfor bliver becifringerne til nummeret som helhed noget enklere
 Ja, det hjælper jo en del.
 > fordi der ikke skal angives kvint- og tertsstilling etc. 
 Det er nu ikke "stillingen" (den højeste tone), men "omvendingen", man
 angiver. Det tror jeg nu også, at du mente.
 > Og for guitaristens arbejde alene ville det efter min mening være lidt
 > meningsløst at angive becifringerne på ovenstående måde, fordi det ikke
 > er den akkord der skal høres når nummeret skal spilles.
 Enig.
 > Bastonen er vigtig.
 Ja, det er nummerets dybeste tone, der bestemmer omvendingen.
 -- 
 Mvh.
    Jesper Juellund Jensen
   http://cyrk.dk/musik/ |  |  | 
    David Rasmussen (12-05-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : David Rasmussen
 | 
 Dato :  12-05-02 13:41
 | 
 |  | Jesper Juellund Jensen wrote:
 > David Rasmussen skrev:
 >
 >
 >>[...] man skal også lige tage højde for, at på det pågældende nummer
 >>ligger der en bas under disse brudte akkorder.
 >
 > Bestemt. Jeg gik bare ud fra, at den første tone var den dybeste.
 >
 >
 >>Derfor bliver becifringerne til nummeret som helhed noget enklere
 >
 > Ja, det hjælper jo en del.
 >
 >
 >>fordi der ikke skal angives kvint- og tertsstilling etc.
 >
 > Det er nu ikke "stillingen" (den højeste tone), men "omvendingen", man
 > angiver. Det tror jeg nu også, at du mente.
 >
 
 Ja, selvfølgelig :)
 
 >
 >>Og for guitaristens arbejde alene ville det efter min mening være lidt
 >>meningsløst at angive becifringerne på ovenstående måde, fordi det ikke
 >>er den akkord der skal høres når nummeret skal spilles.
 >
 > Enig.
 >
 >
 >>Bastonen er vigtig.
 >
 > Ja, det er nummerets dybeste tone, der bestemmer omvendingen.
 >
 
 Nemlig.
 
 /David
 
 
 
 |  |  | 
 |  |