MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Systemet fryser ved afspilning af video
Fra : Anders Hougaard

Dato : 11-05-02 18:37

Hej,

Jeg har pludselig fået et problem mht. afspilning af video. Prøver jeg at
afspille avi, fryser systemet totalt - cursoren kan ikke bevæges. Prøver jeg
at afspille mpg, fryser systemet også, men jeg kan dog ved ctrl+alt+del få
en blue screen frem...Jeg har prøvet 4 forskellige afspillere - problemet er
det samme. Jeg prøvede at uninstall'e driveren til mit grafikkort (Asus Riva
TNT2) og installere den igen. dette bevirkede, at jeg kunne spille både avi
og mpeg i ca. 3 sekunder, hvorefter det samme problem opstod.
Nogen der ved, hvad det kan skyldes?

Mvh.

Anders

Fra : Anders Hougaard

Dato : 11-05-02 19:55

Problemet er det samme for afspilning af dvd...

Anders

Fra : Lyrik

Dato : 11-05-02 23:19

"Anders Hougaard" <anderx@mail1(spam).stofanet.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg har pludselig fået et problem mht. afspilning af video. Prøver jeg at
> afspille avi, fryser systemet totalt - cursoren kan ikke bevæges. > Nogen
der ved, hvad det kan skyldes?

> Anders
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

To ting er interessante. For det første, hjælper det hvis du installerer:
http://nimo.everwicked.com/
Nimo codec pack? Alle afspillere bruger fælles codecs som afspiller filmen.

Den anden interessante ting er, at du har mistanke til grafikkortsdriveren.
Prøv udelukkende at holde dig til drivere fra NVIDIAS hjemmeside:
http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=drivers

Hvis det ikke kan løse problemet bliver de næste ting:
Styresystemet er blevet råddent og skal blankes og reinstalleres.
Grafikkortet er blevet defekt og skal udskiftes (køb et ATI og slip for
konflikter))
Ramfejl i PC-en.
Hilsen
Jens

Fra : ASKF

Dato : 11-05-02 23:35

Lyrik ytrede sig i <abk5cs$2i98$1@news.cybercity.dk> med dette:

>Den anden interessante ting er, at du har mistanke til grafikkortsdriveren.
>Prøv udelukkende at holde dig til drivere fra NVIDIAS hjemmeside:
>http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=drivers

Hvorfor holde sig til nVidias officielle drivere?

Jeg havde et problem med at mit gamle bundkort ikke leverede nok strøm
på AGP porten og jeg var 100% sikker på at den crashede med de
officielle nVidia drivere (især de MS certificerede). Problemet blev
løst ved at benytte beta drivere, hvor jeg mærkeligt nok ikke havde
nogen problemer (med mindre at der var andet der fik Windows til at
crashe - dette virkede for Win98/98Se/Me/2K/XP).

nVidia har tidligere anbefalet at men ikke benytter deres MS
certificerede drivere til TNT & TNT2 baserede kort. Det er også er min
erfaring at disse drivere kan gøre XP ustabil.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Anders Hougaard

Dato : 12-05-02 01:08

> To ting er interessante. For det første, hjælper det hvis du installerer:
> http://nimo.everwicked.com/
> Nimo codec pack? Alle afspillere bruger fælles codecs som afspiller
filmen.

Det vil jeg fortælle dig i morgen :)

> Den anden interessante ting er, at du har mistanke til
grafikkortsdriveren.
> Prøv udelukkende at holde dig til drivere fra NVIDIAS hjemmeside:
> http://www.nvidia.com/view.asp?PAGE=drivers

Det gør jeg skam allerede...

> Styresystemet er blevet råddent og skal blankes og reinstalleres.

Det bliver nok det næste, jeg forsøger....i øvrigt en god lejlighed til at
opgradere til XP. Jeg kører pt. ME.

> Grafikkortet er blevet defekt og skal udskiftes (køb et ATI og slip for
konflikter))

Tanken har strejfet mig kraftigt :(

> Ramfejl i PC-en.

Se det er interessant...umiddelbart før jeg opdagede problemet første gang,
havde jeg forsøgt at installere en ny 128 mb-blok PC100-RAM. Jeg forventede
ikke, at der ville være nogen problemer herved overhovedet (jeg bruger i
forvejen PC100), men ikke desto mindre opstod der (tilsyneladende) en
konflikt mellem RAM og grafikkort. Skærmen ville ikke tænde, og computeren
hylede og skrattede (min tekniske begavelse er ikke stor nok til, at jeg kan
tolke disse hyl og skrat til fejlmeddelser :)) under startup. Med nød og
næppe fik jeg systemet op igen efter at have fjernet blokken og genstartet
adskillige gange. Siden har jeg ikke turdet forsøge at putte blokken i igen,
da jeg har alvorligt brug for en fungerende computer lige for tiden.
Kan de nye RAM have ødelagt grafikkortet? Bør jeg forsøge at installere dem
igen og evt. putte dem i en anden socket?

Mvh.

Anders

Fra : Henrik

Dato : 12-05-02 08:01

det kan være at dit lille ram forsøg har pillet ved bus indstillinger i din
cmos/bios og derfor er der konflik med bla dit skærmkort. tingene skal jo
ligesom have samme hastighed.

Fra : Anders Hougaard

Dato : 13-05-02 09:54

Mine chipset-settings er som følger:

SDRAM Controlled by: SPD
SDRAM CAS latency Time: 3
SDRAM RAS-to-CAS Delay:3
SDRAM RAS Precharge Time: 3
SDRAM Precharge Control: Disabled
DRAM Data Integrity Mode: Non-ECC
System BIOS Cacheable: Disabled
Video BIOS Cacheable: Disabled
Video RAM Cacheable: Disabled
8 Bit I/O Recovery Time: 2
16 bit I/O Recovery Time: 1
Memory Hole At 15M-16M: Disabled
Passive Release: Enabled
Delayed Transaction: Disabled
AGP Aperture Size (MB): 128

Auto Detect DIMM/PCI Clk: Enabled
Spread Spectrum Modulated: Enabled
CPU Host/PCI Clock.

Håber, du kan få noget ud af det...
Såvidt jeg kan se, har Gerhard Schröder kontrol med mine ram :)

Anders

Fra : ASKF

Dato : 11-05-02 23:23

"Anders Hougaard" <anderx@mail1(spam).stofanet.dk> ytrede sig i
<3cdd574a$0$3756$ba624c82@nntp01.dk.telia.net> med dette:

> [...]
>TNT2) og installere den igen. dette bevirkede, at jeg kunne spille både avi
>og mpeg i ca. 3 sekunder, hvorefter det samme problem opstod.

Det kan være driveren, prøv med en bata driver (eller blot en som ikke
er MS certificeret)
Du kan hente drivere her:
<http://guru3d.com/files/detonator/>

Det kan også skyldes at der er for lidt strøm til AGP porten (dårligt
bundkort eller for lille strømforsyning).
Læs evt. fgl. tråd:
XP Fryser - 19/4-02
<http://groups.google.com/groups?hl=en&threadm=3cbfe741%240%2478797%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dxp%2Bfryser%2Bgroup:dk.edb.system.ms-windows.*%26hl%3Den%26selm%3D3cbfe741%25240%252478797%2524edfadb0f%2540dspool01.news.tele.dk%26rnum%3D1>

Er problemet der også når du spiller?
Hvad for noget hardware har du?
Hvilket OS?
Allan Stig Kiilerich Frederiksen