Fænomenet 'slægtsbogsforfattere'
Fra : Svend Tingleff

Dato : 11-05-02 12:27

Har nogen kendskab til litteratur - herunder såvel bøger som artikler - om
professionelle slægtsbogsforfattere?

Altså slægtsforskere der indsamler fremmede slægters data og sammenstiller
dem i slægtsbøger i den hensigt at sælge dem til slægtens nulevende
medlemmer? Der er jo tale om et interessant 'speciale', hvor man sikkert kan
finde eksempler på seriøse og hæderkronede forskere, der har valgt denne
levevej, men hvor man jo oftest hører om eksempler på det modsatte.

Jeg er særligt interesseret i nutidens slægtsforskere, og lidt mindre i de '
historiske' slægtsbogsforfattere fra 1700- og 1800-tallet.

Svend Tingleff

Tingleff@post1.tele.dk

Fra : Jan Løve Østerbye

Dato : 11-05-02 22:46

Læs evt.:

Kudsk, Peter: 1760 slægtsbøger. Udgivet af kommercielle
slægtsforskningsbureauer i Danmark efter 2. verdenskrig. Slægten. Viborg
2000.

Venlig hilsen

Jan Løve Østerbye