MS Windows
briani 27239
Hvordan kommer spyware????
Fra : j o e y

Dato : 11-05-02 01:24

jeg er ved at blive rigtig, rigtig irriteret over at der hele tiden kommer
spyware på min computer! Jeg kører med den nyeste Ad-aware 2.81 og
refupdate - og jeg foretager scanninger ret ofte! Men ligegyldig hvad så
bliver der ved med at dukke spyware op - og næsten værst af alt, så kommer
der konstant pop-up vinduer....

Jeg har systematisk gennemgået alle mine programmer på min hd for at
gennemskue om nogle af dem skulle indeholde spyware (der derved downloadede
mere spyware) - but no luck ...

Jeg har kørt regcleaner (hvis nu der var noget som aaw havde overset), så
der ikke ligger nogle klamme dll'ere, som får IE til installere/downloade
noget uden man kan se det - men lige meget hjælper det!!

Der kommer konstant spyware på min computer !!! Og det er ikke fordi jeg
surfer på mærkelige sites - google, tv2, yahoo, apple, rejseplannen osv..
store sites!

- har I nogen ide overhovedet hvad det kunne skyldes???

- joey

Fra : j o e y

Dato : 11-05-02 01:30

Disse to kommer igen og igen i ad-aware:

....system32\kernellos.dll
....cookies\(mit navn)@doubleclick[1].txt

har I nogen bud??

- joey

Fra : FB

Dato : 11-05-02 01:38

"j o e y" <blackjoey83@IHATESPAMhotmail.com> wrote in message
> Disse to kommer igen og igen i ad-aware:
>
> ...system32\kernellos.dll
> ...cookies\(mit navn)@doubleclick[1].txt
>
> har I nogen bud??

http://www.cexx.org/vx2.htm

Jeg gad ikke til at læse det hele, så det må du om. Der er kernellos.dll
nævnt i hvert fald. I hvilken sammenhæng aner jeg ikke. Klokken er alt for
mange

FB

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-02 01:55

Sat, 11 May 2002 02:29:39 +0200, skrev "j o e y"
<blackjoey83@IHATESPAMhotmail.com>:

>...cookies\(mit navn)@doubleclick[1].txt

Kommer fra hjemmesider, er ret uskadelig.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-05-02 18:24

"j o e y" scribbled:

> Disse to kommer igen og igen i ad-aware:
>
> ...system32\kernellos.dll

Yikes! Du har vist fået en grimmer en der ...

Den pågældende fil er egentlig kun en datafil for NetPal programmet. Ret
lusket at kalde den for en dll-fil ...

Ud over de popups som du har opdaget, så logger den også alle de links
du klikker på, samt hvad du skriver i diverse forms (også password
forms, så skift hellere dem ...). Hvis du har Outlook eller Outlook
Express (det har du vist), så bliver alle adresser høstet, så du kan
blive spammet.

Den laver også automatisk opdatering, så Ad-Aware kan få problemer med
at detektere den. Da du siger at Ad-Aware ikke virker kan man mistænke
at den allerede har "muteret".

Den bliver automatisk installeret af et ActiveX komponent, når du går
ind på bestemte sider (lidt på samme måde som den notoriske
CometCursor). For at afhjælpe problemet kan du stille sikkerhedsniveauet
for internet zone så der bliver spurgt, før ActiveX komponenter køres.
Eventuelt kan ActiveX helt disables.

Og så endelig, for at fjerne den skal du i NT/2000/XP (som jeg antager
at du har) køre kommandoen "regsvr32 /u "%WinDir%\System32\netpal.dll".
Dette antager selvfølgeligt at NetPal programmet ikke har fået et nyt
navn. I så fald bliver det sværere at fange den ... Efter en genstart
skulle du kunne slette begge filer uden problemer.

Jeg vil også anbefale at du får dig en ordentlig firewall (den i XP er
overhovedet ikke god nok). Jeg har selv aldrig haft problemer med
ZoneAlarm, som endda er gratis til privat brug. Med den bliver det
betydeligt sværere for spyware at sende informationer ud (det kan dog
godt lade sig gøre, hvis den skjuler sig bag IE).

> ...cookies\(mit navn)@doubleclick[1].txt

Relativt ufarlig. Det er en cookie, som bliver brugt til at spore dig
over flere hjemmesider. Det bedste er at bruge et program som cookiewall
(freeware) eller webwasher (gratis til privat brug) til at blokere de
cookies du ikke vil have liggende.

Phew ... Det blev lidt længere end jeg havde regnet med ... Fortæl os om
det virkede.
--
PeKaJe

Fra : J

Dato : 11-05-02 19:32

OK... Peter (og FB og Knud)

Der er sket noget ret uventet! I går da jeg i min iver prøvede at fjerne alt
"grimt" gik jeg vist lidt for meget amok... Anyway, jeg kørte en eller
anden regcleaner (tror jeg vist det var) - jeg var ret træt - og den stod så
i 30+ min og fandt døde links, dobbelt filer osv... det lovede godt, men da
jeg bad den om at slette alt det ubrugelige, så må den have kommet til at
tage nogle vigtige filer fra XP - så da jeg startede skidtet her i efter
middags (nu skulle der faktisk arbejdes! så ville den ikke - Den sagde
at boot.ini var væk! og ja.... alt hvad der tydede på et styrersystem var
faktisk korrupt! ARHHH, så jeg har fået brugt min dejlige, varme, solfyldte
lørdag på at sidde og installere WinXP og alt det andet fis!

Men på den gode side, så får jeg da ryddet op og for en sikkerheds skyld
kørte jeg lige ad-aware igennem for at se om det skide kernellos.dll-lort
stadig lå et eller andet sted - men, nej den fandt kun windows egen
spyware!

Så tak Peter for den lange redegørelse, jeg har læst den - og så ved jeg det

men tak for svarene- j

ps. jeg fik selvfølgelig ikke lavet backup af mails og adresser... så det er
rigtig dejligt! :( NOT!

Fra : J

Dato : 11-05-02 19:36

j o e y er lige blevet skiftet til J!