JAMEN !!!!!!!!!
Fra : Coppi

Dato : 10-05-02 21:30

Jamen.

Det er da helt utroligt.

Kan man virkelig ikke have hund, sådan ganske almindeligt. Uden, at skulle
læse 117 bøger om hundeadfærd o.s.v.

Tror I da virkelig I har patent på hundehold ?

Man behøver da ikke være psykolog for, at træne hund.

Man kan såmænd også godt have hund uden at aktivere den med bolde, bidelege
og klikkertræning.

Jeg har lyst til, at skrive, find dog noget mere meningsfyldt og gå op i.
Der må dog være andre ting, der er vigtigere end at skændes her.

Og, så lad dog være med at være så hellige, der er da vel ingen der følger
regler og love fuldstændig bogstaveligt.

Hunde er dog hunde og ikke mennesker.
Men selvfølgelig dejlige og sjove og absolut uundværlige, men stadig ikke
mennesker.

coppi

Fra : www.Tjekmig.dk

Dato : 10-05-02 23:35

"Coppi" <annie321@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jamen.
>
> Det er da helt utroligt.
>
> Kan man virkelig ikke have hund, sådan ganske almindeligt. Uden, at skulle
> læse 117 bøger om hundeadfærd o.s.v.

Man er nødt til at sætte sig ind i hundeopdragelse, før man anskaffer sig en
hund. Dette gælder forøvrigt også alle andre dyr. Hvis du ikke har den
nødvendige viden, før du skaffer dig en hund, ender man sandsynligvis bare
med en problemhund, som så igen ender med, at hunden bliver aflivet.
Det er jo desværre en kendsgerning i dag, fordi for mange folk, ikke har sat
sig ind i det, at opdrage en hund, før de anskaffer den.

MVH. www.tjekmig.dk

Fra : Coppi

Dato : 11-05-02 07:59

> [...]
> nødvendige viden, før du skaffer dig en hund, ender man sandsynligvis bare
> med en problemhund, som så igen ender med, at hunden bliver aflivet.

Hej.

Nu ved jeg ikke lige hvor mange hunde der er i DK, men jeg er sikker på, at
langt størsteparten af dem ikke har ejere der har sat sig ind i
hundeopdragelse, men bare har været glade og fornøjede med deres dyr.

Jeg kan ikke fordrage bedrevidenhed, man skal ikke gå rundt og pådutte andre
ens viden og forvente at nogen så gider høre på det.
Lige nøjagtig DET , er et af samfundets største problemer idag. Lad dog folk
selv skaffe sig den viden de har lyst til og har brug for.

coppi

Fra : Anja Plouman Johanse~

Dato : 11-05-02 09:39

Man er da nødt til at sæte sig ind i hunden og dens behov. Det er jo ikke
kun for ens egen skyld at man har et dyr. Det er for dyrets! Og en hund er
efter min opfattelse et rimelig intelligent dyr der kun har godt af
udfordringer og opdragelse og grænser ellers ender man med at hunden
bestemmer i hjemmet og ikke mennesket der bestemmer. (Der er selvfølgelig
forskel på racerne men her er det egen erfaring der taler i forb. med en
rottweiler blanding nogen havde anskaffet fordi den var da sød som lille men
da den blev stor og besværlig dumpede man den bare i en grøft og så fik mine
forældrene den. Den skulle have opdragelse ellers endte det galt.)
Jeg er hverken avler eller træner. Det her er bare min mening om emnet.

Anja

Fra : Doggy

Dato : 11-05-02 09:58

Hej Coppi

> Nu ved jeg ikke lige hvor mange hunde der er i DK,

Det menes at der er ca.600.000 hunde i Danmark og at det er hver 4. hjem der
har hund.

> [...]

andre
> ens viden og forvente at nogen så gider høre på det.

..Vi er vel alle vant til at kigge i en brugsvejledning, når vi har købt en
eller anden ny ting,for at sætte os ind i hvordan den fungerer.

Hvis du sad ved din computer for første gang og ikke vidste en pind om
hvordan du brugte den, ville du nok tage manualen frem og begynde at læse
eller melde dig til et PC kursus.
Og så ville du nok være glad for at nogen fortalte dig hvordan du skulle
gøre

Når det drejer sig om hunde, stiller sagen sig nogen gange anderledes.Nogle
vil mene at det ikke kræver nogen særlig forhåndsviden at holde hund.
Det kan sikkert også godt lade sig gøre, at have hund uden nogen større
viden om denne,og så lære af sin erfaring gennem årene.

Men det er min erfaring at når man erhverver sig viden om hunden og hvorfor
en hund fungerer som den gør, så bliver glæden over samværet endnu større,
både for hunden og mennesket.
Det er fascinerende at få indsigt i hundens verden og denne indsigt kan også
være med til at forhindre mange problemer i at opstå.

I en undersøgelse som Dyrenes Beskyttelse har lavet, fremgår det, at 23,6 %
af alle aflivninger af hunde, skyldes adfærdsproblemer. 30 % af disse hunde
er under 2 år.

Det er jo barske tal og jeg tror at en stor del af denne problematik hænger
sammen med uvidenhed om hunden og dens opdragelse.Andre årsager kan jo feks
være dårlig avl og forkert prægning.

> Lige nøjagtig DET , er et af samfundets største problemer idag. Lad dog
folk
> selv skaffe sig den viden de har lyst til og har brug for.

Problemet med dette er, at folk ikke altid selv kan se eller har erkendt at
de har brug for mere viden eller hjælp.Lidt ligesom barnet der løber over
den trafikerede vej.

Selvom jeg har haft hunde i mange år og synes jeg er en erfaren hundejer,så
må jeg erkende at jeg stadig lærer nyt og har glæde af andres erfaringer.

Lad være med at føle dig "påduttet" men lyt åbent til andres
oplevelser/meninger og brug det du kan og glem resten.

Hilsen

Merete

Fra : Coppi

Dato : 11-05-02 10:32

> Lad være med at føle dig "påduttet" men lyt åbent til andres
> oplevelser/meninger og brug det du kan og glem resten.

> [...]

Nu er jeg en af dem, der har haft rotter i efterhånden 16 år og jeg har
lyttet og har lært af mine fejl og har spurgt.

Men jeg har herinde fornemmet en bedrevidenhed, som jeg døjer med at kapere.
Selvfølgelig er det fint hvis man spørger og får svar, men som du selv
siger, er det ofte nødvendigt at sortere i svarene og bruge det der er bedst
for dig og din hund.
Der er med andre ord ikke kun en løsning der duer.

Og, helt rigtigt, man kan stadig lære nyt. Men man er ikke så modtagelig,
hvis det nye bliver trukket ned over hovedet på en, af en der tror hun eller
han har fundet de vise sten ved, at læse et par bøger og har haft hund i et
par år.

coppi

Fra : René Løweneck

Dato : 11-05-02 11:09

Coppi <annie321@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdce500$0$97276$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nu er jeg en af dem, der har haft rotter i efterhånden 16 år..........

Jeg vidste ikke, at rotter kunne blive så gamle; og er det ikke en gnaver ?
))

Sorry, could'nt help it ))))

René Løweneck
www.loweneck.dk
Fra 0 til opdateret på under 60 sekunder...

Fra : Nina El Falaki

Dato : 11-05-02 13:33

I en ng får man kun 5 % af en kommunikation med, nemlig ordene. Derfor er
det let at misforstå, så nogle (sikkert mig nogle gange) kan virke
bedrevidende uden at ville det.

Og så er nogle født med forståelse af hunde, mens andre aldrig lærer det.

Selv mener jeg man bør vide, hvad man går ind til inden man skaffer et dyr,
der er jo tale om et levende væsen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : hans hansen

Dato : 11-05-02 15:38

Selvfølgelig skal man sætte sig ind i hvad det vil sige at opdrage og holde
hund og andre kæledyr, men man behøver da ikke at træne alverdens
programmer, spor, klikkertræning o.s.v. Hvis man bare sætter sig ind i det
nødvendige almen lydighed, kan man da sagtens for en kærlig og velopdragen
hund.
Når man får børn, følger der jo heller ikke manualer og stamtavler med, her
må man bare gøre sit bedste og opdrage børnene som man selv synes.

Stella

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 11-05-02 16:01

"hans hansen" <uffe_thomsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig skal man sætte sig ind i hvad det vil sige at opdrage
og holde
> hund og andre kæledyr, men man behøver da ikke at træne alverdens
> programmer, spor, klikkertræning o.s.v.

Klikkertræning er jo et middel/redskab og ikke et program ... en hund
der ikke bliver aktiveret og får hjernearbejde og mental stimulation
vil være nødt til selv at finde på noget der kan beskæftige den og så
er det man har begyndelsen til problemhunde ... men det undrer mig
enormt meget at ord som spor, træning og aktivering af hunden for
mange mennesker nærmest er skældsord .... har du nogen sinde set hvor
glad en hund f.eks er for at gå spor og har du lagt mærke til hvor
træt hunden er bagefter ..?? næsearbejde er enormt trættende for en
hund og det er samtidig for en hund et yderst nødvendigt arbejde ..
altså at kunne udføre næsearbejde .. en veltrænet og aktiveret hund er
en glad og harmonisk hund .. hunde elsker at arbejde ...

MVH Ami

Fra : hans hansen

Dato : 12-05-02 20:25

Jeg har set en hund træne spor og har også selv trænet spor med mine hunde.
Men derfor er det da ikke et must ! Man kan da ikke forvente at f.eks. ældre
mennesker der har sig en sød lille dansk svensk gårdhund træne spor o.s.v
Jeg synes da også det er sjovt og dejligt at se at hunden kan lide at
arbejde, men som sagt....man kan sagtens holde hund uden at træne alt muligt
med den.
Stella

Fra : Mathilde

Dato : 13-05-02 15:59

Hej

Hvor er jeg enig, det er efterhånden blevet en hel "videnskab" alt det man
som hundeejer bør vide og hvor vigtigt det er at arbejde med sin hund.
Jamen dengang jeg var en "bit skidtpige" havde vi hund, Olsen hed den, et
rigtigt skønt gadekryds, den sov ikke sine dage bort, men fulgte med overalt
hvor et familie medlem var.Mine forælder har aldrig læst to ord omkring en
hunds adfærd og behov, men gav den "bare" kærlighed og opmærksomhed . Den
hund var hverken frustrere, sov 20 timer, eller løb efter cykler osv., den
levede i 14 gode år.

Venlig hilsen
Mathilde

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-05-02 18:34

Næ men i dag går de fleste jo på arbejde, og hunden er alene hjemme.

Er familien hjemme sker der jo noget.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mathilde

Dato : 13-05-02 19:20

Forstår ikke helt...selvom man arbejder, kan man da sagtens havde en
velfungerede hund, uden diverse kursus i ditten dutten datten, bare man er
sammen med sin hund og giver den opmærksomhed, kærlighed osv., når man er
hjemme og ikke skal rende til 1000 ting i sin fritid eller for den sags
skyld bruger flere timer foran computeren hver dag, efter et evt. 8 timers
job.

Venlig hilsen
Mathilde