Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ISO på digitalkamera
Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 10-05-02 20:28

Jeg har som tidligere nævnt kig på canon a40 og fuji 2800, fuji'en har kun
ISO 100, og Canon har ISO50/100/200/400

Giver dette canon'en en stor fordel??
Hvor meget har ISO at sige på digitalkamera'er??
Mvh.
Christian

Fra : Trickysparrow

Dato : 11-05-02 05:38

"Christian Skau Pedersen" <christiansp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> ISO 100, og Canon har ISO50/100/200/400
>
> Giver dette canon'en en stor fordel??
> Hvor meget har ISO at sige på digitalkamera'er??

Forskellen er jo at ved iso400 kan du få en hurtiger lukkertid (og derved
undgå rystelser)
end ved iso100 hvis du optage under dårlige lysforhold F.eks i en sportshal
eller til en koncert.
Ved alm 35mm ved jeg også at der er forskel på hvor kornet filmen er (jo
laver iso jo bedere).

Martin.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 10-05-02 21:08

Er der en venlig sjæl som vil forklare mig, hvad iso overhovedet laver i et
dig. kam.?
Oprindeligt er der jo tale om en fysisk forskel i filmene, men da der ikke
er film i et dig. kamera, ser jeg det lidt som snakke baglæns: at bruge et
gammeldags begreb på en ny teknologi, et forsøg på at pædagoisere overfor os
stakkels uvidende.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : JS

Dato : 10-05-02 22:00

"Henrik Enslev" <henslev@mobilixnet.dk> wrote in message

> [...]
> gammeldags begreb på en ny teknologi, et forsøg på at pædagoisere overfor

På samme måde er der jo også fysisk forskel i CCD chips.
Hvis et digikamera kan give et korrekt belyst billede med en eller anden
kombination af lukkertid/blænde svarerende til f.eks en ISO 100 film, så er
det vel ikke helt misvisende at sige at det har en følsomhed på ISO 100.
Ofte kan man så vælge flere ISO indstillinger, men det betyder blot at man
elektrisk forstærker signalet fra chippen med mere støj som ulempe.

Sådan er der så mange ting som er misvisende, det virker også fjollet at man
angiver brændvidde svarende til hvis det var et 35mm(film) kamera.
Har altid undret mig hvorfor man ikke gik over til at bruge vinklen i
grader, det er jo til at sammenligne uanset størrelsen på negativet/chippen.

mvh/JS

Fra : Trickysparrow

Dato : 11-05-02 06:59

> [...]
> gammeldags begreb på en ny teknologi, et forsøg på at pædagoisere overfor

Ja det er vel for at man kan bruge en hurtiger lukker uden at skulle bruge
blitz ?.
Men prisen er som Per skriver mere støj & forvrængning.

Martin.

Martin.

Fra : Per F Andersen

Dato : 10-05-02 20:44

Alle digi-kameraer har en optimal iso på omkring 100.
De fleste nyere kan variere op til 400 ISO (800 eller mere), men 'prisen' er
den samme: mere forvrængning/støj

mvh

Per F Andersen
eksamineret grafolog
http://www.grafolog.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-05-02 21:50

Per F Andersen wrote:

> Alle digi-kameraer har en optimal iso på omkring 100.
> De fleste nyere kan variere op til 400 ISO (800 eller mere), men
> 'prisen' er den samme: mere forvrængning/støj

Det er stadig en stor fordel, at man kan skifte kameraets følsomhed, når
der er behov for det, for grove billeder er da mere brugbare, end
rystede eller bevægelses uskarpe billeder.