matsonic ms8127c
Fra : Ole Laursen

Dato : 10-05-02 20:23

Jeg har store problemer med en computer bestykket med et Matsonic MS8127C
bundkort (VIA chipset: VT8363 NB og VT82C686A SB) og en AMD 900 Thunderbird
processor.
Der er installeret 128 Mb ram, og operativsystemet er Windows Me.
Computeren fryser ofte, og der er også problemer med en USB printer (Epson
Stylos C20UX), der kun når at udprinte fra een til omkring 15 linier
før den stopper.
Jeg mener at have prøvet det meste fra opdatering af VIA's 4-1 drivere og
installering af USB- og printerdriver opgraderinger.
Kan det være en mulighed at prøve en bios up-date. Jeg har fundet og
downloadet en senere version en den, der er på bundkortet.
Jeg håber at få hjælp, da det indtil nu har kostet mig mange timer med at
afprøve de forskellige ting.

M.v.h.
Ole Laursen
Grenå

Fra : raven

Dato : 12-05-02 10:09

On Fri, 10 May 2002 21:22:48 +0200, "Ole Laursen" <ole.lau@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>downloadet en senere version en den, der er på bundkortet.
>Jeg håber at få hjælp, da det indtil nu har kostet mig mange timer med at

Det er noget vanskeligt at foreslå noget, men prøv dette:

- windows xp, alt via-patch er nemlig indbygget i, mig bekendt
- pas på med ram settings så længe problemet er der, men på den anden
side kører du vel 100 mhz frontbus, 9x100
- er strømforsyningen en svækling ? eller 300 watt

mvh

John

Fra : Ole Laursen

Dato : 12-05-02 20:49

Først en tak for svarene i de forskellige grupper. Jeg håber på et senere
tidspunkt at kunne være behjælpelig.

Til svaret fra Raven vil jeg gøre disse bemærkninger:
Mener du at 4-1 driverne fra VIA indeholder noget til XP, der kan forstyrre
andre OS.
Jeg har efter opdateringen fået et udråbstegn på gul baggrund ved Primary
IDE Controller(dual fifo) i Enhedshåndtering.

Jeg kører 9*100 MHz.

Strømforsyning:
Macron Power. Model MPT- 300 (300 W max)
(+5V & +3,3V total output 160W)

Ved ctrl+ alt+ delete kommer varierende meddelelser:
Printere (svarer ikke)
Rundll (svarer ikke)
Egenskaber for Epson Stylos C20 Series (svarer ikke)
Msgsrv 32 (svarer ikke)

Hvis ikke det kan lade sig gøre at lukke computeren ved ctrl+ alt+ delete,
og jeg lukker den på den hårde måde, vil den ikke engang køre Scandisk
(automatisk) når jeg starter op. Musen kan også være frosset. Det kan
hjælpe, hvis jeg slukker for USB-printeren og genstarter.

Kan man se hvad en Bios- update afhjælper før man kører den?