Muligheder?
Fra : Karina og Christian

Dato : 10-05-02 20:08

Hejsa alle

Vi skriver dette indlæg for at høre, om I har nogle råd til os. Alle forslag
vil blive mødt med taknemmelighed.

Som vi vist har sagt før, har vi en cocker spaniel, en han, der nu er 6 år
gammel. Han har, da han var hvalp, gået til hvalpetræning (i en anden by,
end der hvor vi nu bor), men derudover har vi ikke lavet aktiv hundetræning
med ham (han adlyder "sit", "dæk" og kan give pote, men det er så vist også
det .

Inspireret af at læse alle jeres positive oplevelser med jeres hunde, når I
træner sammen, har vi også snakket om, at vi godt kunne tænke os at lave
nogle gode, sjove og lærerige øvelser med vores hund.

Vi er imidlertid blevet lidt i tvivl om dels hvad vi kan lave med ham, om
han er blevet for gammel til træning og hvor vi i benægtende fald kan lave
sådanne øvelser. Vi vil meget gerne på hundeskole (eller hvad hedder sådan
noget), men vi ved ikke rigtig noget om de forskellige skoler, hvilke der er
anbefalelsesværdige og om han er for "gammel" og for uøvet til træning. Det
sidste er vi kommet meget i tvivl om, fordi i skriver meget om hvalpe og
hundetræning, men ikke så meget om "gamle" hunde, der er forholdsvis
nybegyndere. Har vi nogle muligheder? Det behøver ikke at være hundeskole,
men kan også være øvelser, vi selv kan lave med ham.

Han kan godt blive noget "bister" over for andre han-hunde, hvorfor vi ikke
er så glade for at lukke ham løs i de forskellige hundeskove, der findes her
i Århus. Vi har læst mange af jeres forslag til, hvordan man griber det an,
når ens hund er oppe at "skændes" med en anden hund, men vi er ikke, som
jer, "hundesagkyndige" og er måske bange for, at vi fejlbedømmer sagen, og
at der sker nogen noget. Derfor har vi været tilbageholdende med at lukke
ham fri. Vi ville dog synes, det ville være rigtig rart, såfremt han kunne
lære at omgås andre hunde, men hvordan det skulle kunne lade sig gøre, og om
det i det hele taget kan lade sig gøre, er vi meget usikre overfor. Vi har
læst, at det vil være godt, såfremt man kender nogen med hund, der kunne
hjælpe. Det gør vi desværre ikke (i hvert fald ikke her i Århus), hvorfor vi
netop havde en hundeskole i tankerne, hvis I bedømmer, at det kunne være en
god idé?

Dette her blev vist både langt og rodet, men ikke desto mindre håber vi
meget på nogle råd, og vi siger på forhånd mange tak for hjælpen

Karina, Christian og Vaks

--
NB: Slet "FJERNDETTE" fra adressen ved svar pr. e-mail
----

Fra : Ann K

Dato : 10-05-02 21:51

Hej Karina og Christian.

> [...]
hundeskole,
men kan også være øvelser, vi selv kan lave med ham.

<> Muligheder... Ja I har masser af muligheder for at lære jeres hund
nye kunster
En hund bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt.... men ejerens
fantasi bliver noget slidt i takt med at hunden bliver ældre!
Bøger? Tja - Maria Hansson's "Min bedste ven" er rigtig god mht at finde
på "hjemmetræningsopgaver". Nogle af hendes aktivitetsforslag er også
noget I kan lære på diverse træningspladser, men der er også fuldstændig
"nyttesløse" opgaver imellem... Ingen hunde har fx _brug_ for at kunne
ligge i Dæk og så løfte hhv højre/venstre pote - men hunden bliver nu så
dejligt træt i hovedet af at skulle lære det
Kan desværre ikke hjælpe med træningspladser i jeres område (bor selv i
KBH), men både DKK og DCH (Danmarks Civile Hundeførerforening) har
hjemmesider, hvor I kan kan læse om træning i omegnen af Århus... Og
ellers er der nok andre her i gruppen, der har forslag :)

Mvh Ann - hvis ældste hund som 4 årig begyndte i Beredskabskorpset -
redningshundene (uden nogen form for forudgående brugshundetræning!)...
som 7 årig lærte hun at give "high five" og nu som næsten 9 årig er hun
ved at lære "hands up".... Nej, hun bliver aldrig for gammel til at lære
nye kunster - faktisk så tror vi at det er med til at holde hende ung
))

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-05-02 21:57

Hejsa

En så gammel hund ville jeg træne med de bløde metoder. Desværre kender
jeg ingen træningspladser i Århus-området

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 10-05-02 22:06

Hejsa.

Prøv her http://www.dkk-kreds6.dk/

Familiehundehold - spor eller LP.

PØJ PØJ

Gitte

Fra : Karina og Christian

Dato : 10-05-02 22:25

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> [...]
[klip]

Hejsa Ann, Nina og Gitte

Tusind tak for jeres råd og hjælp. Allerede nu har vi fået lidt mod på at gå
igang med at prøve at træne lidt med ham. Det er rart at blive bestyrket i,
at han ikke er blevet for gammel til det Det er nu altid en masse ting,
man burde vide, men pludselig når man står midt i det, er det altid svært at
hitte rede i, hvor man skal starte, og hvor man skal slutte. Derfor er vi
glade for jeres "skub bagi"

Karina, Christian og Vaks

Fra : René Løweneck

Dato : 11-05-02 10:35

Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdc3af7$0$237$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]

at
> hitte rede i, hvor man skal starte, og hvor man skal slutte. Derfor er vi

Hej Karina, Christian og Vaks !

Det er alletiders, at I vil til at træne lidt med Vaks. Det jeg har kunnet
læse lidt mellem linierne er, at I gerne vil prøve noget, I som familie
kunne samles om.
Jeg kunne forestille mig, at Agility lige er noget for jer. Det er en rigtig
familiesport med hunden som omdrejningspunkt.

Prøv at gå ind på www.dch-danmark.dk , tryk på "Hvad er DcH ?" og derefter
"Kredsene". Så klikker du på Østjylland (Kreds 3). Der er tlf. numre og web
adresser til de forskellige afdelinger i jeres område (det er ikke alle
afd., der har Agility på programmet endnu). Ring til nogle af de nærmeste og
hør om de har Agility på programmet, få træningstidspunkter og tag ud og kig
på det.

Held og lykke !

René Løweneck
www.loweneck.dk
Fra 0 til opdateret på under 60 sekunder...

Fra : Kai Tore Steinsli

Dato : 10-05-02 22:29

Hej Karina, Christian og Vaks!

Jeg er temmelig sikker på, at I sagtens kan begynde på hundetræning med
Vaks - "gamle" hunde kan godt lære nye tricks!
Nu ved jeg jo ikke, hvor i Århus I bor, men DKK træner bl.a. i Sabroe - lidt
vest for Århus, og jeg har tidligere forhørt mig lidt om dem. Vi havde tænkt
os, at begynde til træning der, men det blev alligevel for langt uden bil.
De har bl.a. et program, der hedder Familiehunden; vist for dem, der ikke
har de store konkurrenceambitioner, men "bare" gerne vil træne sådan lidt
til husbehov og aktivere "vapsen" og sig selv - måske kunne det være noget?
De har også talt om at oprette et hold for de lidt mere "bistre" hanhunde,
der har lidt svært ved at gå forbi hinanden i snor; jeg ved ikke, om det er
blevet til noget, men I kan jo checke det. http://www.dkk-kreds6.dk/

Mvh. Line

Fra : Karina og Christian

Dato : 11-05-02 13:57

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
[klip]

Hejsa

Først og fremmest endnu engang tusind tak til jer, der har taget jer tid til
at svare os. Vi har i dag kontaktet en rigtig sød dame ved dansk kennelklub,
og har aftalt, at vi skal starte på noget familietræning dér, når/hvis de
efter sommerferien starter hold op. Vi glæder os allerede Det lød i
hvert fald rigtig, rigtig hyggeligt og som noget af det, vi har ledt efter,
nemlig noget, vi som lille familie alle tre kan være med til

Vi har dog snakket om at kigge i nogle bøger for at se, om der er nogle
ting, vi kan øve med ham herhjemme osse.

Mange hilsner og vuf vuf
Karina, Christian og Vaks

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 11-05-02 17:15

Karina og Christian skriver:

> [...]
>
> Vi har dog snakket om at kigge i nogle bøger for at se, om der er nogle
> ting, vi kan øve med ham herhjemme osse.

Hejsa!
Det var da dejligt, at I fandt et sted at træne. Det bliver garanteret rigtigt
sjovt! Min hund ved med usvigelig sikkerhed når det er mandag aften. Han er klar
over at vi ikke bare skal gå tur, men er på vej til træning. Det er tydeligt at
han glæder sig, er ret gearet op og hopper rundt. Ud over den nyttige træning er
det sjovt at se ham lege med de andre hunde, og at snakke med andre der går lige
så meget op i hunde som man selv gør.

Hvis I vil lære ham nogle forskellige små tricks, kan I sagtens starte
derhjemme. Der findes en masse bøger om hundetræning, både "seriøs" træning, og
så mere "cirkusnummer" agtige ting. Nogle af bøgerne er ret dyre, og ikke alle
er lige gode. En tur på biblioteket kan give en god ide om hvad man har lyst til
at prøve, og evt. købe. Sidst men ikke mindst sidder der sikkert masser af folk
her i gruppen med ideer til sjove og spændende øvelser.

Held og lykke
Dorthe ( - og Nansen, der synes det er ALT for varmt til at lære noget som
helst! )