Problemer med Skibsradio.
Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 10-05-02 18:27

Efter båden kom i baljen og mast og rig blev sat skulle VHF,en lige checkes
over Lyngby Radio på arbejdskanal 3. Bærebølgen gik fint igennem men de
kunne ikke høre mig da modulationen manglede. Antenne og kabler er chekket
og fejler tilsyneladende ikke noget.
Radionen er en god Shipmade RS 8000 ca. 20 år og altid fungeret perfekt.
Fabrikken i nordjylland eksisterer ikke mere og ingen her på Sjælland har
reservedele og kan reparere den.
HVAD SKAL JEG GØRE ?????
Lægge den stille til hvile på Svaneklapperne ved Saltholm ???
Er der en sjæl der kan hjælpe mig.
Mvh
Kurt
S/K Lynetten

Fra : Sailor

Dato : 10-05-02 21:35

"Kurt Jørgensen" skrev d. 10-05-02 18:27 dette indlæg :
> [...]
perfekt.
> Fabrikken i nordjylland eksisterer ikke mere og ingen her på Sjælland

Der er efter al sandsynlighed 4 ledninger mellem mikrofon og radio eller
6 hvis det er et "telefonrør" 2 til højttaler som sikkert virker efter
det skrevne - 2 til tasten som også må være i orden når der kan spores
bærebølge. De sidste 2 er til mikrofonen og hvis en af disse ikke har
forbindelse hele vejen igennem er der ingen modulation.
Det er da i hvert fald værd at prøve inden den bare ryger ud og spille
på mellembølge.

mvh
Sailor

http://www.kandu.dk/

Fra : Kjeld Hansen

Dato : 12-05-02 17:52

Jeg har været ude for svigtende tastefunktion på vores VHF. I de tilfælde
har fejlen ligget i at stikforbindelser mellem håndsæt og radio var irret.
Det var da værd at checke, og forholdsvist hurtigt at kurere.

Venlig hilsen
Kjeld Paabøl Hansen
L/F Mytilus
FDF Lillebælt

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 16-05-02 20:11

Hej Kjeld.
Tak for fidusen.
Det var nyhedsgrupperne der hjalp mig med problemet.
En radioamatør Ole på dk.fritid.hamradio lavede den for mig.
Problemet var en justering i modulatoren, så i morgen fredag skal den
monteres inden vi sejler til Skanør i sydsverige

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-02 00:49

> [...]
> reservedele og kan reparere den.
> HVAD SKAL JEG GØRE ?????
> Lægge den stille til hvile på Svaneklapperne ved Saltholm ???

hej Kurt..

Du skal ikke smide den ud. Rs 8000 er utroligt godt opbygget og er meget nem
at reparere. En hvilken som helst teknisk intersseret radioamatør kan
reparere den. Jeg har selv fået min egen tunet og justeret for fire år
siden, hvor jeg også skiftede displayet. Næsten alle stumperne er standard
komponenter, som kan købes i elektronik forretninger..

Hvis du smider den ud, så sig lige, hvor du smider den

Claus
Osse lynetten

Fra : Jørn Tychsen

Dato : 11-05-02 11:34

Hej Kurt

"Kurt Jørgensen" wrote:

> [...]
> Fabrikken i nordjylland eksisterer ikke mere og ingen her på Sjælland har

Det er nu ikke helt sandt. Shipmate blev købt af Simrad og hedder nu Simrad
Støvring. Der bliver også stadigvæk produceret og serviceret radioer på stedet,
så jeg er sikker på nærmeste Simrad forhandler kan hjælpe dig.
Noget andet er om ikke det er billigere og hurtigere at få en radio- eller
elektronik mekaniker til at kaste et blik på den først.

mvh.
Jørn Tychsen

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 11-05-02 19:19

Jeg siger tak for alle svarene. Jeg vil i første omgang prøve at finde
Simrad i Støvring og se om de kan chekke radionen. Rart at få så megen
hjælp.
Mvh
Kurt
S/K Lynetten

Fra : keldm

Dato : 21-05-02 18:48

Det kan være at din mikrofon i håndsættet er deffekt, det er sket før!

mvh
keldm