MS Windows
briani 27239
fejlet win2000 installation
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 10-05-02 13:14

Jeg har for noget tid siden forsøgt at installere win2000 på min maskine,
som kører win98se nu.

Installationen af win2000 gik galt af uransagelige årsager, og jeg har nu
droppet at opdatere.

Men: Jeg er efterladt med en irriterende ting.
Når jeg booter, kommer der en config.sys?? menu frem, hvor jeg kan vælge
mellem win2000 og win98.
Den vil jeg gerne have fjernet.

I "gamle DOS dage" skulle jeg blot ind og pille i config.sys, men det synes
jeg ikke giver mening i win98.

Håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-05-02 13:52

Fri, 10 May 2002 14:14:28 +0200, skrev "Christian Liljedahl"
<chrlilje@kfumscout.dk.dk>:

>I "gamle DOS dage" skulle jeg blot ind og pille i config.sys, men det synes
>jeg ikke giver mening i win98.

Det har ikke noget config.sys at gøre, men boot.ini.

Boot op med win98 startdiskette.

fdisk /mbr [enter]
sys c: [enter]
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-05-02 15:01

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Boot op med win98 startdiskette.
>
> fdisk /mbr [enter]
> sys c: [enter]

eller rediger boot.ini?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-05-02 15:46

Fri, 10 May 2002 16:00:43 +0200, skrev "Kim Emax - ayianapa.dk"
<newsgroup@sletdette-ayianapa.dk>:

>eller rediger boot.ini?

Ikke når man ikke har en NT-version på maskinen, så har man ikke
noget at bruge den til.

Man kan ligeså godt få mbr'en rigtig.

fdisk /mbr sletter ikke noget på harddisken.

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 11-05-02 02:06

> Boot op med win98 startdiskette.

Jeg har ikke noget (fungerende) diskettedrev.

Er der en anden måde jeg kan gøre det på? Hvis det ikke var smart at
redigere boot.ini manuelt?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-02 02:23

Sat, 11 May 2002 03:05:53 +0200, skrev "Christian Liljedahl"
<chrlilje@kfumscout.dk.dk>:

>Er der en anden måde jeg kan gøre det på? Hvis det ikke var smart at
>redigere boot.ini manuelt?

Kan du ikke boote op med cd?

Der kan du gøre det samme.

Ellers kan du muligvis gøre det, hvis du starter op i ren dos.

Hvordan er startmenuen, er win 98 default styresystem i den?

Hvis ja, så ret timeout til 0, så får du ikke bootmenuen, men har
ikke »helbredt« mbr (motherboard record), kun skjult symptomerne,
men i praksis gør det ikke den store forskel.

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 11-05-02 09:47

> Hvordan er startmenuen, er win 98 default styresystem i den?

Desværre er det den fejlende win2000 installation der er default.

Jeg burde kunne boote fra en cd.

Men *er* det filen boot.ini jeg skal pille i? Så kan jeg jo bare forsøge mig
med en texteditor...

Med venlig hilsen
Christian

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-02 17:20

Sat, 11 May 2002 10:47:20 +0200, skrev "Christian Liljedahl"
<chrlilje@kfumscout.dk.dk>:

>Jeg burde kunne boote fra en cd.
>
>Men *er* det filen boot.ini jeg skal pille i? Så kan jeg jo bare forsøge mig
>med en texteditor...

Hvis du kan boote fra cd, så ville jeg køre
fdisk /mbr og bagefter sys c:, så er boot.ini væk og du har fået
oprettet den rigtige mbr til dit sytem.

Fra : Henrik

Dato : 12-05-02 08:36

begge metoder kan bruges. hvis du vil redigerer manuelt, kan du også her
sætte default boot os og antal sekunder den skal forsinke booten. Dvs du
rimeligt ubesværet slipper for at se boot menuen, og skal du bruge den igen,
kan du jo bare ændre forsinkelsen i menuen og evt ændre defalut boot system.
Den anden måde er også rigtig, men kræver at du finder din disk.
Og med al den diskussion om dette emne, kan du have nået begge metoder 15
gange..