MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvor er al min frie hukommelse?
Fra : søren Christensen \(~

Dato : 10-05-02 10:20

Hej Ng.

I starten da jeg havde installeret Win me havde jeg 110mb fri fysisk
hukommelse til rådighed af ialt 256mb. Nu har jeg kun 28mb fysisk
hukommelse til rådighed.
Hvor er al den anden blevet af. Det eneste jeg har kørende som faste
programmer er Dumeter, norman antivirus, sygate firewall, messenger og et
lille launch program til mit intel dsl modem samt inCd til cdrw skiver. De
programmer kan da vel ikke æde så mange megabyte? Eller kan de?
På Xp havde jeg de samme programmer installeret og da havde jeg stadig ca
90mb til rådighed. Hva kan det skyldes?
Har iøvrigt også lige rydet op med ad aware så de burde ikke kunne gøre det.

På forhånd tak.

Søren Christensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-02 10:26

"søren Christensen (4200)" scribbled:

> [...]
> kan de? På Xp havde jeg de samme programmer installeret og da havde
> jeg stadig ca 90mb til rådighed. Hva kan det skyldes?

Noget du ikke har forudset ... Men du kan da se hvad der bruger
hukommelse når du lister processerne (Alt-Ctrl-Del). Hvis der er et tal
der ser lidt for stort ud, så kan du lige fortælle os det, så vi kan
analysere os frem til dit problem.

> Har iøvrigt også lige rydet op med ad aware så de burde ikke kunne
> gøre det.

Har du også brugt den nyeste version (5.81) med de nyeste reference
files (fra i går)?
--
PeKaJe

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 10-05-02 10:46

"Peter Jensen" <pekaje_at_gmx_dot_net@read.my.address.out.loud.abcdef.dk>
skrev i >
> [...]
> analysere os frem til dit problem.

> Har du også brugt den nyeste version (5.81) med de nyeste reference

Jeg har brugt version 5.80.
Hvis jeg trykker (Alt-Ctrl-Del). får jeg ikke nogle informationer om hvor
meget de enkelte programmer bruger. Men jeg har følgende i denne liste:
Dumeter, Msmsgs, loadqm, nymse, systray, incd, prodsl, zlh, qttask

Søren C

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-05-02 12:15

"søren Christensen (4200)" scribbled:

> Jeg har brugt version 5.80.

Ja, så er det nok ikke det ...

> [...]
> hvor meget de enkelte programmer bruger. Men jeg har følgende i denne
> liste: Dumeter, Msmsgs, loadqm, nymse, systray, incd, prodsl, zlh,

Jeg mente ellers at ME viser informationerne på samme måde som NT og
2000, men jeg tager åbenbart fejl ...

Men ellers ser de programmer ikke ud til at skulle tage for meget RAM.
Har du prøvet at lukke dem en efter en, for at se hvad der tager mest?
Ellers kan du disable deres opstart en efter en. Det er nok en bedre
metode.

Der er også en anden mulighed. Der kan være et program der skjuler sig
godt (nogle vira og orme). Har du oppdateret til den absolut nyeste
virusscanner og definitionsfiler? Hvis noget er ældre end en uge, kan en
virus/orm/trojan sagtens snige sig ind.
--
PeKaJe

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-05-02 12:47

skrev i en meddelelse news:abga3q$ols$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> godt (nogle vira og orme). Har du oppdateret til den absolut nyeste
> virusscanner og definitionsfiler? Hvis noget er ældre end en uge, kan en
Og hvis det ikke er det!
Så prøv cacheman programmet. Det er freeware og godt til at befri
systemresourcer fra ikke aktive programmer.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 10-05-02 13:43

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis det ikke er det!
> Så prøv cacheman programmet. Det er freeware og godt til at befri
> systemresourcer fra ikke aktive programmer.
>
> Mvh
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
>

>Hej nu har jeg fundet og prøvet cacheman og den har frigjort så meget
hukommelse at jeg har 147mb fri fysisk hukommelse... !! Hvor ialverdenen
finder den dog al den hukommelse og hva bruger al den hukommelse uden det
åbenbart er nødvendigt...?

Mvh Søren C

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-05-02 15:21

> hukommelse at jeg har 147mb fri fysisk hukommelse... !! Hvor ialverdenen
> finder den dog al den hukommelse og hva bruger al den hukommelse uden det
> åbenbart er nødvendigt...?

Windows 9x- ME er ikke ret gode til at slippe systemresourcerne igen, når de
først engang har fået lov til at bruge dem. Resourcerne ligger simpelthen
idle i døde programtråde.
Cacheman er rigftigt god til at frigøre ledige resourcer.

Glad for at det også virker hos dig!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-05-02 15:09

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev

> I starten da jeg havde installeret Win me havde jeg 110mb fri fysisk
> hukommelse til rådighed af ialt 256mb. Nu har jeg kun 28mb fysisk
> hukommelse til rådighed.

lad mig gætte... din ME står og kører i flere dage, ikke sandt? Jeg har selv
oplevet det samme, og gætter på at svaret er dårlig kode: inden for f.eks. C
programmering skal man reservere noget hukommelse til at udføre en process,
når denne er udført, så frigiver man hukommelsen igen. Tror en af Windows
drengene har glemt den sidste del(min var en clean instalation). En genstart
giver dig garanteret al din hukommelse igen, og efter et par dage er den
spist igen...

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-05-02 15:25

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> skrev i en
meddelelse news:MvQC8.93$4f4.11307@news000.worldonline.dk...

> [...]
genstart
> giver dig garanteret al din hukommelse igen, og efter et par dage er den

Og her hjælper Cacheman!
Den frigør systemresourcer for hver 20 minut!

Et rigtigt godt lille program

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-05-02 15:38

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk>

> Og her hjælper Cacheman!
> Den frigør systemresourcer for hver 20 minut!
>
> Et rigtigt godt lille program

hmm... siger du at jeg skal give ME en chance mere? Den fik en uge for 1½ år
siden. Jeg skal nu bruge en win98, bare til at spille en gang imellem, det
virker ikke så godt på win2k Pro

Fra : Snip

Dato : 10-05-02 22:29

Cacheman:

http://www.outertech.com/

Hilsen fra snip@post8.tele.dkNOSPAME

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 10-05-02 22:56

"Snip" <snip@post8.tele.dkNOSPAME> skrev i en meddelelse
> Cacheman:
>
> http://www.outertech.com/
>

> Hilsen fra snip@post8.tele.dkNOSPAME

Jeg har siddet og læst lidt ang cacheman og windows me.
I skriver at ME ikke er ret god til at slippe resourcerne igen.
Men cacheman løser dette problem. Så vidt jeg kan forstå så det eneste
cacheman gør at ligge de knap så brugte resourcer ned på harddisken istedet
for at de ligger og fylder i rammen. Vil det så sige det bare kommer til at
ligge og fylde på min HD i stedet for rammen? Burde alt det ubrugeligt
ragelse der fylder i rammen ikke bare blive slettet?

Mvh
Søren C

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 10-05-02 23:24

> [...]
> ligge og fylde på min HD i stedet for rammen? Burde alt det ubrugeligt
> ragelse der fylder i rammen ikke bare blive slettet?

Jamen, det er jo ikke ubrugeligt ragelse!
Det er nødvenddige dele af systemet.
Win9x er bare ikke god til at lægge dem på plads igen efter brug.
Det er det, Cacheman hjælper med.
Det er ikke noget, du kan undvære, eller som vil fylde din harddisk op til
ingen nytte.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 11-05-02 14:38

Cacheman har intet med systemresourcer at gøre og hævder da heller
ikke noget sådant. Hvad den gør er at tvinge Windows til ar swappe til
harddisk tidligere end windows selv ville gøre.
Hvis man så loader et stort program vil det gå lidt hurtigere at loade
det. Bagdelen er så selvfølgelig at hvis man kører store programmer
vil det gå ud over deres performance mens de kører da Cacheman jo
sørger for at der altid er en stor del af den fysiske RAM der ikke kan
bruges til noget. Hvilket medfører en forøget swapning til HD og da
denne jo er mange gange langsommere end RAM går det væsentligt
langsommere.
Det er ganske normalt at Windows bruger det meste af den fysiske RAM.
Den bruger det til fil cache og frigiver det når et program spørger
efter det.