Guldfisk......unger
Fra : Trine Piltoft

Dato : 10-05-02 00:44

Hejsa!

Jeg har en relativ nyanlagt dam, med 5 guldfisk i, og i den
forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan
hjælpe mig med.
De 3 af fiskene er nogen jeg har "arvet" fra en kollega som skulle
nedlægge sin dam - disse fisk er ikke rigtigt røde, men nærmere
grålige med et svagt rødt skær. Kan jeg forvente at disse fisk bliver
rigtigt røde med alderen, eller er det fordi de på en eller anden måde
er for "udkrydsede", eller har gået i for dårlige forhold (dammen var
MEGET beskidt)??

De 2 andre fisk er nogen jeg har købt, og de er selvfølgelig rigtigt
røde.
Idag observerede jeg en noget livlig adfærd i min dam. En af de grå
jagtede den ene af de røde rundt i vandet, og blev ved med at svømme
ind i hende med hovedet - efter hvad jeg har læst mig til, må det være
en parring jeg har observeret, og jeg går derfor ud fra at jeg snart
får små "baby" guldfisk i min dam :0)
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvornår æggene ca. bliver udklægget,
og om der er nogen fare på færde for guldfiskeungerne. Spiser guldfisk
sine egne unger, eller kan jeg bare lade dem gå sammen med de voksne
(der er iøvrigt masser af planter de kan gemme sig i/under).

Hvis de grå guldfisk ikke kan forventes at vokse sig til den røde
farve, hvilken farve kan jeg så forvente at ungerne får, når nu de har
en "grå" far og en rød mor?

Skal ungerne have et specielt foder, eller kan de leve af det der er i
dammem + det mad de voksne får?

Håber der er nogen der kan svare på mine spørgsmål.
Med venlig hilsen
Trine

Fra : tommy & laila

Dato : 11-05-02 01:37

jaa pas nu på hvad du ønske dig
ikke for at lyde sur men efter de rygter jeg har hørt smidder de mellem
3-500 unger og så har du et lille problem. de er nemmelig ikke til at komme
af med igen "salg"
og åååå foresten tillykke med din nye dam
er den flot
hilsen tommy

---

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-05-02 12:43

> jaa pas nu på hvad du ønske dig

Jeg ved godt at det ikke er lykken at have FOR mange fisk, men jeg
håber da på at nogle enkelte af "mine egne" unger overlever :0)

> og åååå foresten tillykke med din nye dam
> er den flot

Ja - den er rigtig flot, og har givet haven et helt "nyt liv" -
solsortene bader i dammen, og fiskene svømmer rundt og ser ud til at
trives, så jeg er bestemt godt tilfreds, men er blevet så bidt, at jeg
allerede overvejer en udviddelse af dammen - og har også planer om en
lille bæk (har lige nu et minivandfald).

Hilsen Trine

Fra : tommy & laila

Dato : 11-05-02 13:17

jeg kunne også godt tænke at have en dam men der er sku nok nogen der ville
kigge lidt
hvis jeg begyndte at anlægge et vandfald ned af trappen :0))
men et vandfald i haven eller to er jo noget der kunne fuldende en hver dam
/ sø
mvh tommy :0))

> [...]
> allerede overvejer en udviddelse af dammen - og har også planer om en
> lille bæk (har lige nu et minivandfald).

---

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-05-02 13:44

> jeg kunne også godt tænke at have en dam men der er sku nok nogen der
> ville kigge lidt hvis jeg begyndte at anlægge et vandfald ned af
> trappen :0))

*sss* - har lige haft en del mærkelige billeder i mit hovede af
hvordan det kunne se ud :0)

Hilsen Trine

Fra : TN

Dato : 11-05-02 10:51

Hejsa.

Vi har også en ret nyanlagt dam og startede med 10 fisk. De ynglede HELT
VILDT og 500 unger var der i hvert fald. Hele kanten rundt i bassinet var
fyldt med unger. Desværre overlevede ingen, men i år håber jeg at bassinet
er så "sat" at de overlever.

Med hensyn til farven. Så er det fordi at "guld" farven ikke er fiskens
naturlige farve, men den er frem-elsket eller frem-avlet ved at udvælge de
mest guld-farvede fisk igennem lang tid. Når man så ikke udvælger fisk
længere får de alle de naturlige farver igen. En i familien har haft
have-dam i flere år, og hans fisk er både grå, grå-sølv, sorte, hvide og en
del broget.

Go fornøjelse med dammen

Thomas

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-05-02 12:48

Hejsa.

> [...]
> bassinet var fyldt med unger. Desværre overlevede ingen, men i år
> håber jeg at bassinet er så "sat" at de overlever.

Det var da synd at ikke en eneste overlevede - men det var jo så netop
et af mine spørgsmål - spiser de voksne guldfisk ungerne, eller er det
af andre årsager at de ikke overlever?

> [...]
> igen. En i familien har haft have-dam i flere år, og hans fisk er
> både grå, grå-sølv, sorte, hvide og en del broget.

Jamen så bliver det jo spændende at se hvad farve ungerne får, hvis
altså de overlever.
Hvor gammel mon en guldfisk skal være, før man kan regne med at den
farve de har er den blivende farve, for de er vel allesammen født
grå??

> Go fornøjelse med dammen

Tak skal du have :0)

Hilsen Trine

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-05-02 13:00

Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdd04d4$0$18621$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hejsa.

> Det var da synd at ikke en eneste overlevede - men det var jo så netop
> et af mine spørgsmål - spiser de voksne guldfisk ungerne, eller er det
> af andre årsager at de ikke overlever?

Det kan være både forældrene og andre dyr, f.eks guldsmedelarver og
vandkalve larver.
Forældrene har intet forældre instinkt, og tager lige så gerne en af
deres egne unger som en dafnie.

Hvis du får fat i noget tornfrøet hornblad, vandpest eler for den sag
skyld trådalger, som ungerne kan gemme sig i
forøges deres overlevelses chance markant.
Du kan jo da også tage og fiske så mange unger op som du kan finde, og
placere dem i et akvarie eller lignende.
Hvordan det ser ud er ganske ligegyldigt blot skal det være tæt. I
beholderen kan du lettere fodre ungerne op,
og sortere de flotteste fra til dig selv og give resten væk.

Carsten

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-05-02 13:42

> Hvis du får fat i noget tornfrøet hornblad, vandpest eler for den
> sag skyld trådalger, som ungerne kan gemme sig i
> forøges deres overlevelses chance markant.

Har både hornblad, vandpest, vandspir, Salvena, Hornnød :0)
og.......lidt trådalger :0(

> [...]
> beholderen kan du lettere fodre ungerne op,
> og sortere de flotteste fra til dig selv og give resten væk.

Mon en udendørs murbalje kan gøre det, eller får de så for lidt ilt?
Ideen med at beholde de flotteste selv og forære resten væk, er nok
lidt egoistisk, men fuld brugbar for mig :0)

For lige at vende tilbage til mine farvespøgsmål - hvormår kan man så
regne med at en farve er blivende - altså hvor gammel er en guldfisk
når den har fået sin "voksen" farve?

Hilsen Trine

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-05-02 16:43

Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdd118a$0$18629$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Mon en udendørs murbalje kan gøre det, eller får de så for lidt ilt?
> Ideen med at beholde de flotteste selv og forære resten væk, er nok
> lidt egoistisk, men fuld brugbar for mig :0)

Som skrevet, bare den er ren og tæt, så er udseende ganske ligegyldigt.
Hvis der er mange unger, så sæt en lille luftpumpe til så der kommer
lidt cirkulation i vandet.
Baljen skal ikke sættes i solen!

> For lige at vende tilbage til mine farvespøgsmål - hvormår kan man så
> regne med at en farve er blivende - altså hvor gammel er en guldfisk
> når den har fået sin "voksen" farve?

Det bliver jeg dig svar skyldig på, men de skal vist nok ikke være mere
end 2-3 cm.

Carsten

Fra : Trine Piltoft

Dato : 11-05-02 21:00

> [...]
> ligegyldigt.
> Hvis der er mange unger, så sæt en lille luftpumpe til så der

Ja, så bliver det straks sværere - der er sol i min have en meget stor
del af dagen - men så må jeg jo tage dem indenfor.

> Det bliver jeg dig svar skyldig på, men de skal vist nok ikke være
> mere end 2-3 cm.

Jamen så må jeg jo bare se tiden an og se hvad der sker :0)

Hilsen Trine

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-05-02 23:44

Trine Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdd7859$0$68612$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, så bliver det straks sværere - der er sol i min have en meget stor
> del af dagen - men så må jeg jo tage dem indenfor.

Er der virkeligt ikke et sted hvor der er noget skygge,
om ikke hele tiden, så den meste af tiden?? Har I ikke nogen træer eller
buske?

Carsten