Asus a7v333 RAID - lukker ned
Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 09-05-02 19:13

jeg har lige bygget en maskine baseret på et Asus a7v333 RAID

hardware-config er:
AMD Athlon XP 1800+ boxed (altså med køler)
256 MB TwinMOS PC2700 RAM
2 stk Maxtor 60GB HD med IDE133
1 LiteON 40x12x48 CD-RW

Problemet er at maskinen tilsyneladende går i suspendmode, så snart
jeg begynder at partitionere harddiskene.

Når fdisk er 5-10% henne i "Verifying Drive intregity" lyder der tre
korte bip, skærmen bliver sort og powerlampen blinker.

Venter jeg lidt og trykker på mellemrumstasten lyder der et bip og den
arbejder videre i nogle sekunder .... tre bip og det gentager sig.

Jeg fatter ikke, hvad der er galt, og har jo ikke mange muligheder for
at teste temperaturen. Jeg har prøvet at reboote mens den var vågen og
inde i BIOS kigge CPU-temp. 56 grader !! Efter min mening i
overkanten, men køleren er pladseret korrekt. (jeg har monteret kølere
på to andre Athlon XP maskiner uden problemer)

Nogen forslag til problemet årsag ??

mvh Thomas

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 09-05-02 20:59

> [...]
> overkanten, men køleren er pladseret korrekt. (jeg har monteret kølere
> på to andre Athlon XP maskiner uden problemer)

Du har ret i at du har et temperatur problem (tro jeg).
Har du brugt lidt eller meget kølepasta?
Er kabinettet lukket og er der god luftgennemstrømning i det?

Er din strømforsyning 100 % stabil ?

--
Hilsen
Michael Lund Sørensen

Fra : Thomas L. Pilegaard

Dato : 09-05-02 21:10

On Thu, 9 May 2002 21:58:52 +0200, "Michael Lund Sørensen"
<hold-diskussionen-i@nyhedsgruppen-tak.dk> wrote:

--- klip ---

>Du har ret i at du har et temperatur problem (tro jeg).
jeg har nu prøvet at den går i stå, jeg trykker mellemrum og
alt+ctrl+del og går i BIOS --- 53 grader og det burde ikke være et
problem

>Har du brugt lidt eller meget kølepasta?
ingen. Der er en kølepude på den originale køler fra AMD
Har dog prøvet med pasta også. Samme temp. og resultat

>Er kabinettet lukket og er der god luftgennemstrømning i det?
Jeg har prøvet at sætte en 80mm blæser til at blæse luft ind i tet
åbentstående kabinet

>Er din strømforsyning 100 % stabil ?
Aner det ikke .... det er helt ny 300W strømforsyning

Her til aften har jeg prøvet at slå RAID'en fra, Tage CD-RW fra og
sætte en lille 3GB harddisk på. Samme symptomer. Kan nogen gange ikke
nå at loade med en winME startdiskette

har prøvet at skifte grafikkort. Hjalp heller ikke

Dvs. det er CPU/køler, bundkort, RAM eller strømforsyning der
driller. Personlig tror jeg efterhånden det er Asus's CPU Overheat
Protection der er "kuk" i, så den slår fra for tidligt

mvh Thomas

Fra : Fam. Johansson

Dato : 09-05-02 22:05

> [...]
> driller. Personlig tror jeg efterhånden det er Asus's CPU Overheat
> Protection der er "kuk" i, så den slår fra for tidligt

Hej.
Jeg tror du er inde på noget. Sidste uge købte jeg et lign. system, dog
XP2100+. Jeg havde samme problem, 1-2 min. og skidtet døede.

Nu har jeg ikke så store n..... at jeg turde selv sætte køler på, så det
havde jeg SHG.dk til. Hjem og samle dyret og starte op.
Den gik selv i BIOS og der kom en menu hvor jeg kunne vælge hastighed. Jeg
valgte selvfølgelig 1733mHz hvilket medførte død .
Start igen valgte 1300mHz så kunne den lidt, 2-3 min. og så død.
En tur til SHG.dk igen løste problemet. De sagde de havde køleren af og på
igen og nu kører den bare.
Tror nu de havde glemt kølepasta, men hvem ved???

Den er dog stadig meget varm, men jeg arbejder på sagen v.hj.a. filnke folk
på dk.edb.hardware.overclocking )
Idle temp: 57-59°C og fuldload: 62-64°C, så det er lige nog med en Vulcano7+
køler.

Håber du kan bruge dette til noget.
Mvh. Kimmo

Fra : Kim S. Poulsen

Dato : 09-05-02 22:20

On Thu, 09 May 2002 22:10:06 +0200, Thomas L. Pilegaard
<dundee@worldonline.dk> wrote:

>Dvs. det er CPU/køler, bundkort, RAM eller strømforsyning der
>driller. Personlig tror jeg efterhånden det er Asus's CPU Overheat
>Protection der er "kuk" i, så den slår fra for tidligt

Jeg har lige hjulpet en bekendt med at samle et tilsvarende system (-
Raid) . Samme temp. ca. 55C-65C, med den medfølgende køler og
'køle-pad' afh. af belastning på cpu'en.
Systemet er helt stabilt, men køleren kunne sikkert godt være bedre.
Jeg har ledt i manualen efter noget om 'Asus's CPU Overheat
Protection', er det noget man selv kan indstille, jeg har ikke fundet
noget i BIOS.
Mvh. Kim S. Poulsen