Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digetal-camera til smykker ??
Fra : susanne

Dato : 09-05-02 17:14

Hej
Jeg arbejder som smykkekunstner og behøver i den forbindelse et digetal
camera for at tage foto´s af smykkerne - dels til at vise frem, dels til
nettet -
Jeg har lånt et Canon A5, men har haft det problem, at der kommer et
nydeligt aftryk (kopi af Canon´s linse) på det færdige foto, da
metaloverfladerne ofte er store og super blanke og altså virker som et spejl
for cameralinsen.
Jeg har overvejet forskellige muligheder for køb af camera - (kan godt lide
muligheden for at indstille skarpt manuelt som på et spejlrefleks-camera ) -
Hvad kunne være en god løsning? Canon´s G2 - Olympus C-2100 UZ - Nikon´s
Coolpix 5000 - eller måske Sony´s 707 ?? Eller måske noget helt andet...lidt
billigere..
Jeg vil være glad for lidt hjælp.
Mvh
Susanne

Fra : Ghetto Svend

Dato : 09-05-02 18:06

"susanne" <s@lanng.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvad kunne være en god løsning? Canon´s G2 - Olympus C-2100 UZ - Nikon´s
> Coolpix 5000 - eller måske Sony´s 707 ?? Eller måske noget helt

Et digicam burde være lige så godt som et analog kamera til
smykkefotografering.
Jeg har ikke tidligere fotograferet smykker, men akvarier og her er samme
problemstilling med reflekser i forruden.

Et par gode råd der kan reducere reflekser:

1) Tag billederne i et lokale med dæmpet belysning.
2) Sørg for at lyset kommer fra siderne.
3) Brug kombinationen macro/tele for at holde en god afstand til emnet.
4) Brug helst sort kamera, evt. sorte hansker.

Håber disse råd kan hjælpe dig videre.

mvh.

Pæne Svend

Fra : René Sørensen

Dato : 12-05-02 23:04

Jeg havde på et tidspunkt kontakt med en ur forretning som solgte antikke
ure. De havde en lidt interessant metode til at tage billeder af deres ure.
De lagde simpelthen uret direkte på flatbed scanner. Resultatet var iøvrigt
fremragende.

Vh - René

Fra : complex@pc.dk

Dato : 09-05-02 19:17

Jeg har netop købt minolta 404 hos www.kamerahuset.dk
dejligt kamera, og god faglig betjening.

De kan sikkert hjælpe dig med dit problem
der er et fotoproblem og ikke et digital problem
det løses med sorte stykker klæde og lamper ikke blitz

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : susanne

Dato : 09-05-02 20:03

Tak for svar - ja, især kombinationen "makro/tele" har været meget "oppe at
vende" - for hvor mange cm makro og hvordan med telen? Vil en makro på
mindre end ca. 13 cm og en zoom (linse) på 28mm eller 35/38mm være
nødvendig? eller har det betydning, hvor højt tallet er den anden vej (f.eks
28mm og mere end f.eks 100mm) - og cameraets evne til at lave superskarpe
optagelser er jo også vigtig; (jeg kan forstå, at ikke alle linser er lige
gode til det). Jeg indrømmer blankt, at jeg ved meget lidt om
fotografering - det med et analogt camara og smykkefotografering har jeg
prøvet mig med uden held - det har bare været for vanskelig en opgave - det
er utrolig meget nemmere (og billigere) med et digetalt camera.
Susanne

Fra : Per F Andersen

Dato : 09-05-02 21:36

Jeg har selv et Nikon CoolPix 5000, og det er fortrinligt egnet til at tage
makrobilleder. Nærafstand 2 cm.
Med dette kamera (og måske også de andre du nævnte) vil du kunne tage
billder til WWW, som er emre end tilfredsstillende, og kunne levere
papirbilleder i god kvalitet op til A4

mvh Per

Fra : Ghetto Svend

Dato : 10-05-02 01:59

> [...]
> optagelser er jo også vigtig; (jeg kan forstå, at ikke alle linser er lige

Du skal helst have et kamera med min 100 mm tele, det afhænger af hvor små
dine smykker er. De fleste digicams bruger vidvinkelen når der fotograferes
med lille afstand til emnet.

> [...]
det
> er utrolig meget nemmere (og billigere) med et digetalt camera.

Ja, det er meget lettere og billigere med et digicam, især hvis man ikke er
en rutineret fotograf.....

Mht. de forskellige modeller skulle Nikon Coolpix 5000 være fremragende til
makro, makroområdet går fra 2-50 cm. med en 28-85 mm optik. Jeg har netop
bestilt en Canon G2 i sort, makro fra 6-70 cm., 35-102 mm optik, især fordi
den leverer knipskarpe billeder og kan styre ekstern E-TTL blitz. Der findes
helt sikkert andre modeller, der kan løse din opgave, Sony 707, Fuji (6900 &
602) og Olympus (E10 & E20).

Svend

Fra : U. Pedersen

Dato : 09-05-02 21:32

On Thu, 9 May 2002 18:14:26 +0200, "susanne" <s@lanng.dk> wroti:

> [...]
>Coolpix 5000 - eller måske Sony´s 707 ?? Eller måske noget helt andet...lidt

Et polfilter ville nok tage de værste spejlinger af din smykker

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Rune Baess

Dato : 09-05-02 22:59

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote :

> Et polfilter ville nok tage de værste spejlinger af din smykker

Polfiltre virker ikke på metal

Rune

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 09-05-02 22:17

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-05-02 00:15

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 14:29

Fra : U. Pedersen

Dato : 10-05-02 14:29

On Fri, 10 May 2002 13:18:48 +0200, "Rune Baess"
<rune@(ingenspamtak)baess.dk> wroti:

>"Thomas Heide Clausen" <voop@cs.auc.dk> wrote in message

>(http://www.agfanet.com/en/cafe/photocourse/classiccourse/9804/cont_polarizing
>.php3)
>
>Det gør det jo ikke mere sandt....
>
>Rune

Når jeg så læser sidste linje hos Agfa
>Use of a polarizing filter reduces the effective speed of a film by approx. 1½ - 2 EV.

Kan jeg så forstå det på den måde, at jeg skal eller kan bruge +2EV
når jeg har et polfilter på ??

Fra : Rune Baess

Dato : 10-05-02 20:39

---
> Kan jeg så forstå det på den måde, at jeg skal eller kan bruge +2EV
> når jeg har et polfilter på ??

Nej, blot at du mister noget lys, da et polfilter virker lidt som en
solbrille.
- lad blot lysmåleren gøre sit arbejde som normalt.

Rune

Fra : Niels Svendsen

Dato : 10-05-02 02:16

Så mange pixels som muligt og en god linse, se ind på en god site med tests
af kameraer og bedøm selv. Det med de mange pixels og den gode linse, er
fordi du har brug for de små detaljer i smykkerne.
Prøv med en tele, for at få linsen så langt væk fra object som muligt
(mindre linse at afspejle). Brug blødt lys, gerne lyskasse, da det jo
egentlig er det meget lys fra front, der giver spejlingerne. Hvis du i
lyskassen har mulighed for at lægge smykkerne på en matglas/plexiglasplade
med lidt lys nedefra, kan du helt undgå skygger. Slå blitz fra og brug et
stativ. Brug manuelle indstillinger, gerne den mindste blænde, da det vil
give den største dybdeskarphed. Lav f.eks. et stykke hvidt pap med et hul
til linsen, så du i det mindste ikke får afspejling af selve cam og
hånd/hoved.
Hvis alt dette ikke virker, kommer du til at finde en form for spray, der
kan gøre objectet mat. Har i gammel fotobog set at man kan andvende
salisyltalg der påføres med en bommuldsklud, eller kemisk rent modellervoks.
God fornøjelse.
--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : susanne

Dato : 10-05-02 07:32

Tak for alle jeres svar - lige et sidste spørgsmål:
Jeg kunne vældig godt tænke mig at købe Olympus 2100 UZ (det er vist stadig
muligt at opstøve et eksemplar) - har I nogen kommentarer til dette
apperat - vil det kunne løse opgaven? Er der nogen der har erfaring med
dette camera?- og hvordan er skarpheden? - (jeg bruger aldrig blitz, når jeg
fotograferer smykker). -
En bekendt nævnte igår, at et polfilter kan være en god ide, men det tager
noget af skarpheden?
På forhånd tusind tak for hjælpen.

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 10-05-02 15:58

ANG: polfilter
I princippet forringer ethvert filter den optiske ydeevne, i praksis vil et
godt filter ikke give en synlig forringelse. Et godt polfilter er dyrt og
det kan være fristende at gå på kompromis med kvaliteten -lad være med det!
Et polfilter kan mindske reflekser men ikke spejlinger. Det kan være svært
at afgøre hvad der er hvad -prøv om du ikke kan låne et så du kan afgøre om
det kan hjælpe dig i din situation.
(Disclaimer: Jeg har ikke erfaring m. brug af polarisationsfilter på et
digital kamera)
Mvh
Niels
Niels H. S. Nielsen
http://www.forloren.dk

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 15:24

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 15:24

Fra : susanne

Dato : 10-05-02 15:24

Ja, ganske vist er cameraet udgået, men jeg har fundet et hos Merlin til
4999.- incl. 64mb kort, - der findes endnu et par stykker ved merlin.
Dejligt at høre, at det et super camera - jeg har faktisk bestilt et idag...
Susanne

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 10-05-02 22:35

Fra : Thomas Heide Clausen