Antenneproblem- signal ??
Fra : Kurt Bjerretoft Esp~

Dato : 06-02-01 13:55

Min søn bor til leje i et stort kælderværelse med meget dårlige
modtageforhold for hans telefon.-

Kan man monterer en form for rudeantenne på den udvendige side af
ruden ( lim ) repiater- antenne eller??

Venlig hilsen

Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 06-02-01 14:58

Kurt Bjerretoft Espersen wrote:

> [...]
> modtageforhold for hans telefon.-
>
> Kan man monterer en form for rudeantenne på den udvendige side af

Hej!
Repeater antenner er ikke meget bevendt, medmindre telefonen er helt tæt
på antennen. En langt bedre løsning er et billigt car-kit med 'ekstern'
antenne. Det er også sundere at bruge!

Husk dog at for at få bedst ydelse, skal car-kit antennen have en form for
ground-plane. (Måske bare et par vandrette antenner eller tre - spørg ad
dér hvor du evt. køber det).

Mvh Thomas.

Fra : John R. Jensen

Dato : 09-02-01 12:11

Hej Kurt og andre...

Man kan ikke anvende en "glasantenne" på en termorude. Hvis du gør det,
ændre du på antennen. De to plader (dem man klister fast på hver side af
ruden) er en del af antennen. Det er afstanden mellem de 2 plader der er
afgørende. I en bil er ruden måske 2-4 mm tyk, hvor en termorude i et hus
vel er omkring 1½-2 cm.

Derudover skal der, som der også skrives i et andet indlæg, være et
stelplan. I en bil er det taget (hvis det da ellers er af metal).

Jeg vil foreslå en antenne der er beregnet til montering på fx. en
campingvogn, et godt kabel (kan købes hvor du køber antennen, følger med til
nogle antenner), og så enten et billigt håndfri set hvor der kan tilsluttes
en antenne, eller en adaptor, hvor antennen kan tilsluttes telefonen. Jeg
håber ikke din søn har en telefon, med en indbygget antenne, der kan for det
meste ikke tilslutte extern antenne. Skulle dette være tilfældet kan det
løses ved at sætte 2 ens antenne i hver ende at kalbet. Så har du lavet de
egen "repeater-antenne". Hvor godt det virker vil jeg ikke ligge hovet på
blokken. For rigtig at se en virkning skal der nok være absolut radiodødt i
rummet, men så vil man også kunne se en forskel (signal/ingen signal). Det
er nok også derfor man ikke kan se den store forskel på de der glasrepeater
antenner. Der fiser signalet jo bare gennem ruden i stedet for...

Et godt bud på et sted, hvor du kan købe det hele er www.thansen.dk

Held og lykke med projektet...

--
Best Regards/Med venlig hilsen