Popup uden windows udseende?
Fra : Nikolaj

Dato : 09-05-02 15:45

Hvordan laves et popup vindue ligesom det man ka se på
www.icemat.dk (altså uden vidueoverskrift osv.)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-05-02 16:13

Thu, 9 May 2002 14:45:02 +0000 (UTC), skrev Nikolaj
<nikolaj_hviid@hotmail.com>:

>Hvordan laves et popup vindue ligesom det man ka se på
>www.icemat.dk (altså uden vidueoverskrift osv.)

Højreklik => vis kilde på den underliggende side

Javascriptet i <head> + <body onload="launch();">

Ellers søg på "chromeless window" på www.google.com.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-02 17:36

Nikolaj wrote in <abe21e$sru$1@sunsite.dk>:
> Hvordan laves et popup vindue ligesom det man ka se på
> www.icemat.dk (altså uden vidueoverskrift osv.)

Det næste spørgsmål er så, "hvordan fjerner jeg den mulighed i min
browser", men det er så ikke lige i denne gruppe det hører hjemme.

Eller sagt på en anden måde: Enhver side som gør min browser handicappet
løber jeg skrigende væk fra. Andre har sikkert samme mening, så jeg vil
anbefale dig at lade være, så godt som uanset din årsag.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 09-05-02 17:49

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> Det næste spørgsmål er så, "hvordan fjerner jeg den mulighed i min
> browser", men det er så ikke lige i denne gruppe det hører hjemme.

ctrl + w
--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk
Ordbog: Formgiver = Person der giver bagerudstyr væk.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-02 19:01

Christian M. Nielsen wrote in
<3cdaa8c9$0$10883$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>:
> ctrl + w

Hvad gør det hos dig, og hvilket program er det?

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-05-02 17:55

Thu, 09 May 2002 18:35:44 +0200, skrev Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk>:

>Eller sagt på en anden måde: Enhver side som gør min browser handicappet
>løber jeg skrigende væk fra. Andre har sikkert samme mening, så jeg vil
>anbefale dig at lade være, så godt som uanset din årsag.

Mener godt, at det kan bruges til noget fornuftigt - en sjælden
gang.

På min hjemmeside, som jeg ikke får gjort noget ved, har jeg et
link, der hedder nye sider og det er faktisk et popupvindue »uden
noget som helst« (i IE).
Jeg synes det er et brug, der godt kan forsvares.

Nu bruger du Linux og kan sikkert ikke se det, som det ser ud i
IE, du får sikkert titlebar med.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-02 19:09

Knud Gert Ellentoft wrote in
<f6alducr30sdt072phvqhjca4b8orp2p7p@dtext.news.tele.dk>:
> På min hjemmeside, som jeg ikke får gjort noget ved, har jeg et
> link, der hedder nye sider og det er faktisk et popupvindue »uden
> noget som helst« (i IE).
> Jeg synes det er et brug, der godt kan forsvares.

Hvad er begrundelsen?

> Nu bruger du Linux og kan sikkert ikke se det, som det ser ud i
> IE, du får sikkert titlebar med.

Jeg fik en hvid firkant frem, som jeg ikke kunne gøre noget som helst ved.
Jeg kunne hverken flytte eller lukke det. Der kom i øvrigt heller ikke
noget indhold frem, ud over en "3d-border".

Nu kan jeg heldigvis pege på ethvert vindue og sige "dø". I Windows skulle
jeg nok bruge CTRL-ALT-DEL, med risiko for at rive hele systemet ned.

Jeg spørger igen: Hvad er begrundelsen for dette?

Da jeg sagde "dø" til vinduet forsvandt vinduet med din hjemmeside også. Og
jeg vendte ikke tilbage. Det samme gælder alle andre sites der udsætter mig
for den slags.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-05-02 19:22

Thu, 09 May 2002 20:08:44 +0200, skrev Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk>:

>Da jeg sagde "dø" til vinduet forsvandt vinduet med din hjemmeside også. Og
>jeg vendte ikke tilbage. Det samme gælder alle andre sites der udsætter mig
>for den slags.

Det er jo ikke meningen, det er bare svært at vide, hvordan ting
opfører sig i alle platforme/browsere, hvilken browser brugte du?

Meningen med vinduet er, at der kommer en liste med over de
sidste 5 - 6 nye sider og så kan klikke på linket og denne side
åbner så i mainvinduet.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-05-02 21:12

<udfldu0nlos9rgdn4lm13gmmuqt1f0dsp9@dtext.news.tele.dk>:
> Det er jo ikke meningen, det er bare svært at vide, hvordan ting
> opfører sig i alle platforme/browsere,

Så vidt jeg har forstået, så har du selv valgt at gøre den popup
handicappet. Så kan det vel ikke overraske dig når det sker?

> hvilken browser brugte du?

Konqueror

> Meningen med vinduet er, at der kommer en liste med over de
> sidste 5 - 6 nye sider og så kan klikke på linket og denne side
> åbner så i mainvinduet.

Det havde jeg gættet. Men hvorfor fjerne al funktionalitet fra den popup?
Jeg kan ikke engang flytte vinduet til et passende sted!

Jeg kan gå med til at fjerne menuer, toolbars, sidebars og alt det pjat.
Men lad dog rammen, titel-linjen osv. være tilbage!

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-05-02 21:29

Thu, 09 May 2002 22:11:30 +0200, skrev Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk>:

>Det havde jeg gættet. Men hvorfor fjerne al funktionalitet fra den popup?

Den sædvanlige dødsyge undskyldning, at det så smart ud og så
ligner det ikke et popupvindue i IE (og der er en lukkefunktion i
vinduet).

Men jeg går og spekulerer på, at lave det hele om, men jeg får
ikke taget mig tid til det.

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-05-02 21:47

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Jeg kan gå med til at fjerne menuer, toolbars, sidebars og alt det
> pjat. Men lad dog rammen, titel-linjen osv. være tilbage!

Jeg er helt enig med dig Niels - Knuds menu bør fungere i alle browsere,
hvor smart den end måtte være.

Det er da fint nok med et eksempel på "chromeless window", men hvis det
ikke fungerer over det hele (og så til navigation) bør det ikke anvendes.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-05-02 22:55

Thu, 9 May 2002 22:46:35 +0200, skrev "Allan Vebel"
<nospam@vebel.dk>:

>Jeg er helt enig med dig Niels - Knuds menu bør fungere i alle browsere,
>hvor smart den end måtte være.

Jep - og den har fungeret i alle de Windowsbrowsere, jeg har
prøvet den i og er ikke uenig i nogen af betragtningerne.

Men det er svært at afprøve det på alle platforme/browsere, som
jeg ikke har adgang til og der er ikke nogen før, der har været
så venlig at fortælle mig det.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-05-02 20:26

<uurldu8e5t3otl8n97h490ggv38b1e04vs@dtext.news.tele.dk>:
> Men det er svært at afprøve det på alle platforme/browsere, som
> jeg ikke har adgang til og der er ikke nogen før, der har været
> så venlig at fortælle mig det.

Når jeg laver den slags, så tester jeg det ikke engang på alle de browsere
jeg har til rådighed på min egen maskine.

Jeg laver noget, jeg mener at kunne forvente vil virke i alle "ordentlige"
browsere. Det synes jeg ikke man kan forvente, når man fjerner
funktionalitet fra browseren, og forsøger at implementere den selv.

Problemet hos mig skyldtes i øvrigt nok en overbelastet forbindelse. Når
den er overbelastet sker det, at sider ikke kommer frem. Så prøver man bare
igen. Men reload-knappen var jo væk...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-05-02 23:29

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Når jeg laver den slags, så tester jeg det ikke engang på alle de
> browsere jeg har til rådighed på min egen maskine.

Det burde du gøre - mest for din egen skyld - så er der ingen der
vil klandre dig for noget.

> Jeg laver noget, jeg mener at kunne forvente vil virke i alle
> "ordentlige" browsere.

Så længe du ikke laver noget der er browserspecifikt og i øvrigt
overholder html-standarden er det i orden.

> når man fjerner funktionalitet fra browseren

Det er også det værste jeg ved.

> Problemet hos mig skyldtes i øvrigt nok en overbelastet forbindelse.
> Når den er overbelastet sker det, at sider ikke kommer frem. Så
> prøver man bare igen. Men reload-knappen var jo væk...

Hos mig fungerer F5 som reload, også når reload-knappen er væk -
fungerer det ikke for dig?

--
Allan

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-05-02 22:00

Allan Vebel wrote in <uRXC8.1228$ni.3500@news.get2net.dk>:
> Det burde du gøre - mest for din egen skyld - så er der ingen der
> vil klandre dig for noget.

Det ville jeg nok også gøre, hvis det var noget jeg fik (nok) penge for,
eller det på anden måde var noget vigtigt.
Men i praksis er det så sjældent, at jeg finder flere fejl ved det, at jeg
ikke gider. :)

> Hos mig fungerer F5 som reload, også når reload-knappen er væk -
> fungerer det ikke for dig?

Tjoh, det gør det vel... :)
Jeg kan ikke huske om jeg prøvede. :)

De fleste brugere kender dog ikke den genvejs-tast, vil jeg tro.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-05-02 22:22

Sun, 12 May 2002 22:59:49 +0200, skrev Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk>:

>De fleste brugere kender dog ikke den genvejs-tast, vil jeg tro.

Men eller kan man vel højreklikke?
Det kan i hvertfald i Windows.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-05-02 23:00

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Det ville jeg nok også gøre, hvis det var noget jeg fik (nok) penge
> for, eller det på anden måde var noget vigtigt.

Alt hvad du hælder ud på nettet er vel vigtigt på en eller anden led -
der er vel en grund til at du lægger det ud - og så er det jo meget
rart at det fungerer i andet end IE?

> De fleste brugere kender dog ikke den genvejs-tast, vil jeg tro.

Jeg kender ingen brugere som ikke kender F5 som reload - og jeg
kender mange brugere.

--
Allan

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-05-02 23:40

Allan Vebel wrote in <_BBD8.109$w_1.3930@news.get2net.dk>:
> Alt hvad du hælder ud på nettet er vel vigtigt på en eller anden led -
> der er vel en grund til at du lægger det ud

Heh. :)
Det meste af det, jeg laver for tiden, er ikke vigtigere, end at andre folk
gerne må finde fejl. :)
Desuden er det højest kosmetiske fejl, når man holder sig så tæt op til
standarden som jeg gør. :)

> - og så er det jo meget
> rart at det fungerer i andet end IE?

IE er en af de browsere jeg normalt ikke tester i. Ikke før jeg
tilfældigvis kommer forbi en Windows-maskine og har god tid.
Siden jeg er begyndt på det, har jeg ikke opdaget fejl på den måde. Det har
bare virket.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-05-02 23:20

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Jep - og den har fungeret i alle de Windowsbrowsere, jeg har
> prøvet den i og er ikke uenig i nogen af betragtningerne.

Jo, jo - den fungerer da også i både NN4 og NN6 - dog ikke som
cromeless.

> Men det er svært at afprøve det på alle platforme/browsere, som
> jeg ikke har adgang til

Det kan jeg godt forstå. Jeg har heller ikke adgang til alle platforme,
og derfor undlader jeg som regel kode jeg ikke er sikker på fungerer
på disse.

På en testside som din kan det være fløjtende ligegyldigt - men nu har
jeg lige været rundt på ejendomsmæglersider (jeg søger landejendom
på Sydfyn) og de fleste var så tilscriptede og med så dårlig kode at det
garanteret ikke vil fungere på alle platforme.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-05-02 23:55

Sat, 11 May 2002 00:20:28 +0200, skrev "Allan Vebel"
<nospam@vebel.dk>:

>Jo, jo - den fungerer da også i både NN4 og NN6 - dog ikke som
>cromeless.

Det ved jeg godt - du har forøvrigt i sin tid hjulpet med den...

>På en testside som din kan det være fløjtende ligegyldigt

Hvis det havde været en firmaside eller lign., så ville jeg
heller ikke have brugt det uden at sikre mig, at det fungerede
generelt.

Det var jo mest for at have et sted, hvor nogle af mine svar her
i grupperne kunne findes og henvise til dem, når folk spurgte om
et eller andet.

Men jeg får bare aldrig lavet et ordentlig websted ud af det, der
er så meget, der også trækker.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-05-02 00:03

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev:

> Det ved jeg godt - du har forøvrigt i sin tid hjulpet med den...

Ja - så vidt jeg husker var det noget med æ, ø og å - her skal bruges
specialkoder før der virker.

> Hvis det havde været en firmaside eller lign., så ville jeg
> heller ikke have brugt det uden at sikre mig, at det fungerede
> generelt.

Jamen, jeg synes at det er et fint eksempel på noget browserspecifikt,
der dog fungerer andre steder.

> Men jeg får bare aldrig lavet et ordentlig websted ud af det, der
> er så meget, der også trækker.

Det kender jeg alt for godt - det er skomagerens børn der trækker!

--
Allan