Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Minolta Dimage s404, demo-billeder hvis no~
Fra : Hans Jørgensen

Dato : 09-05-02 12:19

Hej,

Der var for noget tid siden folk der spurgte til erfaringer
med Minolta Dimage S404.

Jeg har købt et i mandags, som har virket upåklageligt bortset fra at
det er gået ned en enkelt gang.

Det virker meget fornuftigt, og hvis nogle har lyst er mit
fotogallery her:

http://gallery.nathue.dk

Det skal nævnes at de fleste billeder er point-and-shoot med
kameraet på auto, i fuld opløsning og med kvaliteten stillet
til standard.

Det skal også nævnes a Apache::Gallery kører billederne
igennem imlib som forringer kvaliteten en lille smule, men
det er ikke specielt meget det drejer sig om.

Det eneste jeg har bemærket at kameraet er lidt dårligt til,
er billeder i mørke, og billeder i ikke helt mørke med
blitz, men det er vist meget generelt for de fleste
digicams?

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Morten Grouleff

Dato : 09-05-02 14:13

Hans Jørgensen <haj@mostlyharmless.telianisse.org> writes:

> Det virker meget fornuftigt, og hvis nogle har lyst er mit
> fotogallery her:
>
> http://gallery.nathue.dk

Tak for det! Er der luget ud i billederne eller er det den rå
produktion?

Er der ellers nogen erfaringer at dele ud af? F.eks. om det stiller
skarpt hurtigt nok?

> Det skal nævnes at de fleste billeder er point-and-shoot med kameraet
> på auto, i fuld opløsning og med kvaliteten stillet til standard.

[...]

> Det eneste jeg har bemærket at kameraet er lidt dårligt til, er
> billeder i mørke, og billeder i ikke helt mørke med blitz, men det er
> vist meget generelt for de fleste digicams?

Det undrer mig lidt at den bruger ISO 64 til de ret mørke billeder.
(f.eks PICT0159.JPG) På den anden side påstår "faktaboksen" i bunden
også at billedet kun er 1280x960, og det stemmer vel ikke? (f.eks
PICT0111.JPG)

Hvad er der sket med PICT0217.JPG, Jeg kan ikke finde noget, der er
skarpt på det?

Hvordan skal man læse tallene i bunden:

ShutterSpeedValue: 70/10
FocalLength: 441/16

Der er jo ikke tale om 7 sekunders lukketid! Tilsvarende, hvad betyder
"441/16" i forståelige termer, f.eks. noget med blænde og zoomfaktor?

Mvh.
--
Morten Grouleff.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 09-05-02 17:11

Morten Grouleff wrote:
> Er der ellers nogen erfaringer at dele ud af? F.eks. om det stiller
> skarpt hurtigt nok?

Jeg synes det føles rimeligt hurtigt, selvom det ikke er
altid den fanger focus i første forsøg hvis man er lidt tæt
på.

> [...]
> (f.eks PICT0159.JPG) På den anden side påstår "faktaboksen" i bunden
> også at billedet kun er 1280x960, og det stemmer vel ikke? (f.eks

På nogle af billederne er den tvunget til ISO 64, og nogle
få billeder er taget i 1280x960 .. Så den er nok god nok.

Den plejer at vælge ret høj ISO hvis det er mørkt.

> Hvad er der sket med PICT0217.JPG, Jeg kan ikke finde noget, der er
> skarpt på det?

Jeg gætter på auto-focus har misset, jeg har også undret mig
lidt over det...

dpreview.com har forklaret at auto-focus af og til kan
smutte på s404, men det er ikke noget der sker tit.

> [...]
> Der er jo ikke tale om 7 sekunders lukketid! Tilsvarende, hvad betyder
> "441/16" i forståelige termer, f.eks. noget med blænde og zoomfaktor?

Øh, jeg har faktisk ikke forstået dem selv endnu :) jeg bad
den bare om at vise dem i håb om at jeg selv ville kunne
forstå dem på et tidspunkt.

Bortset fra det, der er ikke blevet sorteret voldsomt i
billederne, men der er naturligvis nogle jeg har slettet før
allerede efter jeg tog dem, fordi de var fjollede.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Morten Grouleff

Dato : 11-05-02 20:48

Morten Grouleff <morten-nospam020509@grouleff.com> writes:

[...]

> [...]
>
> Der er jo ikke tale om 7 sekunders lukketid! Tilsvarende, hvad betyder
> "441/16" i forståelige termer, f.eks. noget med blænde og zoomfaktor?

Jeg fandt
<http://www.ba.wakwak.com/~tsuruzoh/Computer/Digicams/exif-e.html> som
giver lidt information. Men jeg ved ikke om det passer.

> ShutterSpeedValue
>
> signed rational
>
> Shutter speed by APEX value. To convert this value to ordinary 'Shutter
> Speed'; calculate this value's power of 2, then reciprocal. For example,
> if the ShutterSpeedValue is '4', shutter speed is 1/(24)=1/16 second.

Så 70/10 må betyde 1/(2^7) = 1/128.

> FocalLength
>
> unsigned rational
>
> Focal length of lens used to take image. Unit is millimeter.

Og 441/16 må betyde 27mm.

Eller tager jeg fejl?

Der er da forresten ikke meget information S404 putter i filerne?
Eller er det sådan alle kameraer gør?
--
Morten Grouleff.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 12-05-02 14:19

Morten Grouleff wrote:
> Så 70/10 må betyde 1/(2^7) = 1/128.
> Og 441/16 må betyde 27mm.
> Eller tager jeg fejl?

Det lyder meget rigtigt i følge det man kan se i Minolta's
image viewer.

> Der er da forresten ikke meget information S404 putter i filerne?

Det er rigtigt .. det kunne fx. være smart om FNumber og
ExposureTime var med .. :o/

> Eller er det sådan alle kameraer gør?

Jeg ved ikke lige hvor meget andre kamera's får med..

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 10-05-02 03:13

Tillykke med det nye cam.
Er der problemer med de røde farver, eller er det bare et tilfælde.
Har du taget så nær som muligt -billeder ?

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 10-05-02 09:05

Niels Svendsen wrote:
> Tillykke med det nye cam.
> Er der problemer med de røde farver, eller er det bare et tilfælde.
> Har du taget så nær som muligt -billeder ?

Jeg har ikke bemærket fejl i røde farver? på hvilket
billede(r) ser du dem?

Følgende billeder er meget tæt på hvor tæt man kan gå:
http://gallery.nathue.dk/09-05-02%20-%20Marked%20paa%20Bellahoej/PICT0291.JPG
http://gallery.nathue.dk/08-05-02%20-%20More%20playing/PICT0231.JPG
(bemærk at hænderne tilhører en 14års pige, så de er ikke så
store:)

Iøvrigt, zoom er desværre slået fra når man bruger
makro-funktionen, det er sådan lidt dumt, men det er da til
at leve med (ihvertfald for mig)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 10-05-02 12:32

Angående rødt, 232, 175, og de tre nimbusbilleder der er meget forskelligt
røde.
Men mit spørgsmål var nok også farvet af de testbilleder jeg har set hos
Steve, på hans billed af kontorbygningen var mursten og tegl lidt morsomme i
farven.
Er mælkekartonen optaget i macro-indstilling?

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 21:20

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 10-05-02 21:20

Hans Jørgensen wrote:
> http://gallery.nathue.dk/10-05-02%20-%20Telia%2C%20The%20TacoShop%2C%20og%20lidt%20test

Siden har ikke virket, da jeg desværre var kommet til at
sætte permissions forkert på Apache::Gallery's cache-dir ..
:o/

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Morten Grouleff

Dato : 11-05-02 09:37

Hans Jørgensen <haj@mostlyharmless.telianisse.org> writes:

[...]

> Jeg har lavet en lille test på hvor tæt jeg kan gå, og det
> ligner en ca. 10cm, billedet er af et AA-batteri, så det
> burde være muligt for de fleste at fornemme størrelsen :)
>
> De er taget med auto-focus og i fine-kvalitet.
>
> http://gallery.nathue.dk/10-05-02%20-%20Telia%2C%20The%20TacoShop%2C%20og%20lidt%20test

Jeg synes batteriet er temmelig uskarpt, specielt på 349, 350. Til
gengæld er baggrunden fin :/
--
Morten Grouleff.

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 11-05-02 09:54

Morten Grouleff wrote:
> Jeg synes batteriet er temmelig uskarpt, specielt på 349, 350. Til
> gengæld er baggrunden fin :/

Det er rigtigt, batteriet er kun (rimeligt) skarpt på 348, så det er
vist det tætteste man kan gå ..

Vi kan vist godt blive enige om at det ikke lige er
makro-billeder s404 er god til ;)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Ole Rosted

Dato : 11-05-02 11:16

On 11 May 2002 08:54:04 GMT, Hans Jørgensen
<haj@mostlyharmless.telianisse.org> wrote:

Hej,

>Vi kan vist godt blive enige om at det ikke lige er
>makro-billeder s404 er god til ;)

Det er CoolPix derimod!
Hvis der er nogen, der er interesserede i at se tre af mine billeder
sammen med en andens tre billeder kan det ske på

   http://home4.inet.tele.dk/rosted

Siderne (2 stk) blev til under en diskission i en NG om digital
fotografering af modeltog. Den ovenfor omtalte "anden" er åbenbart
expert på området, men mine henvendelser til ham vedrørende metode,
udstyr osv. har ikke givet resultat. Ved andres hjælp har jeg dog
fundet ud af at hans biilleder formentlig ikke er digitale og ikke
taget med tele - som jeg gættede på. Samtidig fandt jeg ud af, at jeg
- hvis jeg selv skal lave magen til - må øve mig lidt mere.

Er der nogen her, der har et bud på, hvordan de flotte (=ikke mine)
billeder er blevet til - eller kommentarer iøvrigt??

vh. Ole Rosted

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 11-05-02 13:10

Hans Jørgensen wrote:
> Vi kan vist godt blive enige om at det ikke lige er
> makro-billeder s404 er god til ;)

Og så igen, det kan godt lade sig gøre med lidt tålmodighed.

Understående billed er det bedste af en række shots, og er
USB-stikket på kablet til Minolta'en ..

Hvis man ser det i højeste opløsning kan man se at der rent
faktisk kommer ganske mange detaljer med, og billedet er
pænt skarpt.

http://gallery.nathue.dk/Junk/PICT0367.JPG

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : JS

Dato : 10-05-02 15:16

"Hans Jørgensen" <haj@mostlyharmless.telianisse.org> wrote in message
> [...]
> det er gået ned en enkelt gang.
>
> Det virker meget fornuftigt, og hvis nogle har lyst er mit

Bruger du colorspace direkte fra kameraet eller er det konverteret til sRGB
?
Læs mere her :
http://www.dpreview.com/reviews/minoltas404/page10.asp
http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7/page13.asp

mvh/JS

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 10-05-02 21:19

JS wrote:
> Bruger du colorspace direkte fra kameraet eller er det konverteret til sRGB
> ?

Jeg bruger det konverterede... kører alle billeder igennem
Minolta's viewer.

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk

Fra : Niels Svendsen

Dato : 10-05-02 21:34

Tak for alle testfotos du har lagt ud, det er virkelig godt, at der er nogen
der gør sådan med et nyt cam. Det vil da være til stor hjælp for kommende
købere.
MVH
--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Flemming

Dato : 12-05-02 07:43

tak for de mange fotos.

jeg er selv temmelig hooket på d404,
men ved ikke rigtig om jeg tør satse på topvision,
som stedet hvor jeg køber mit kamera

hygge

Fra : Hans Jørgensen

Dato : 12-05-02 09:48

Flemming wrote:
> tak for de mange fotos.
> jeg er selv temmelig hooket på d404,
> men ved ikke rigtig om jeg tør satse på topvision,
> som stedet hvor jeg køber mit kamera

Jeg købte mit hos en lokal foto-handler..

Men, ellers har jeg set at el-giganten har det, og det er jo
et herligt firma (mest fordi man sikkert kan få
total-garanti på det hvis man køber dér)

--
Hans Joergensen, http://www.nathue.dk