Thøger Olesen fortalte om musik
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-05-02 11:06

THØGER OLESEN I STUDIET

Sidder lige og lytter til DR P4 torsdag kl. 10-11. Der er en udsendelse hvor
Thøger Olesen er i studiet, til interwiew om hans mange slagertekster til
dasktopmusik. Udsendelsen var fra 2. august 1969. Sproget var meget sjovt.
Man sagde DE og talte meeeeeget fornemt. Det lød ret skægt og det viste at
magtelite og kulturfilosoffer i de finere kredse også dengang havde
meeeeeeeget imod falkets musik underlødige musik. Man taaaaaler til den
laaaaveste fællesnævner og giver faalk hvad de tror at de vil have. Føjjj
hvor det er skrækkeligt. Hold da op mand hvor det lød. Der blev sgu brugt
mange værdiladede ord. (Hmm. hmm. det gør jeg aldrig selv). Der sad 3
stramme Hellerup-agtige stramme tanter i studiet, som kom med mavesure
opstød om denne skrækkelige musikform som forsumper vores sjæl og hvad de nu
sagde. De lød meeeeget fornærmede og kom med de mærkeligste spørgsmål til
Thøger Olesen. Det var Lise Nørgård, Malin Lindgreen og Nan Henningsen. Prøv
at hør nogle eksempler fra udsendelsen her. Haha, hold da kæft hvor det lød.
Her er lige et par klip: (SP = Spørgsmål / SV = Svar)
__________
SP: " Pigen og hårbåndet hærger det danske land. Hvad synes de selv om den
slags gas. Er den importeret fra et U-land
SV: Nej, den er fra Sverige, hvis de kalder det for et U-land.
___________
SP: Afspejler deres tekster de sentimentale sider af deres væsen, som giver
kasse og skriver de bare det som pladeproducenterne fortæller at de skal,
fordi det giver kasse
___________
SP: De benytter dem også af andre navne, bl.a. Alan Honde og Peter Mynte. Er
det fordi de er flov ved deres tekster
SV: Nej, det er for at skåne sarte sjæle, som tænker at jeg skriver alle
tekster i Danmark
___________
SP: De har udtalt at folk har en latent trang til noget let musik, men i
børnehaverne starter man da ikke dagen med en stor pose lakridskonfekt og
bolsher bare fordi børne har en latent trang til det. Og børnene kan trods
alt få nye tænder hvis deres egne bliver ødelagt , men man kan sørme ikke få
en ny sjæl hvis den er blevet ødelagt af dansktopmusik. Hvad har de at sige
til det Hr. Olesen
(Her blev Thøger Olesen ret sur og sagde)
SV: I bestemte kredse, de ved vist godt hvilke kredse jeg mener, skal al
musik være problematisk, man må ikke lave nemme sange. Sangene skal være i
overensstemmelse med den grå hverdag. Jeg taler om den slags folk som
skriver i aviserne, anmelderne og sådan nogle
____________
SP: Hvorfor skriver de sådan noget banalt som "Tro håb og kærlighed"
SV: Det er sgu ikke banalt, det er ægte realiteter.
___________
SP: De har udtalt at en slager er en stærkt følelsesmæssig sang som rammer
plet og fortæller noget som man ikke selv kan sætte ord på. Hvad mener de
med det. Kan de sammenlignes med den slags folk som skriver
konfirmationssange. De får et par stikord og så skriver de en tekst
SV: Ja, det kan man godt sige
___________

SP: Kan folk ikke selv tale om deres barndomshjem og sætte ord på
SV: Det er ikke alle som kan sætte ord på deres inderste følelser.
___________

Ja, her var et eksempel på at den politisk korrekte elite som dominerede
meningstilgendegivelsen dengang i 1969 og som stadig boltrer sig i bedste
velgående her i nyhedsgruppen, med deres foragt for Danmarks dominerende
musikform. Ret tankevækkende at intet har ændret sig efter 33 år.

Den dominerende musikform i danmark er stadig dansktopmusik - og visse folk
brokker sig

Hilsen Åge

Fra : Troels

Dato : 09-05-02 13:14

> Ret tankevækkende at intet har ændret sig efter 33 år.

Er det Dansktoppen du tænker på her?

/Troels

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-05-02 14:25

Troels <lundlaursen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:abdp5o$1t4$1@sunsite.dk...

> Er det Dansktoppen du tænker på her?
>
> /Troels
_______

Århh altså Troels, er det dig eller mig som plejer at være sjov her, hihi. -

Jeg mener at der stadig, efter 33 år, kommer disse mavesure opstød om
dansktopmusik fra den musikpolitisk korrekte belæste elite og fornærmede
forstads-tanter. At musikken forsumper vores sjæl - Har har haaarrr - for
satan da, hvor alvorligt kan man tage det, når nogen lukker sådan noget
pladderværk ud. Denne skrææææækkelige musik som fordærver vores ungdom,
smadrer vores følelseslig og fører landet direkte til afgrundens rand eller
lige direkte op i helvede. Jaaamen altså. Prøv lige at se hvordan en
overskrift til dettte radioprogram kunne se ud.

DANSKTOPMUSIKKEN FORDÆRVER VORES UNGE

DANSKTOPMUSIKKEN FØRER OS I FORDÆRV

Tihi.

Fra : Troels

Dato : 09-05-02 14:37

> Århh altså Troels, er det dig eller mig som plejer at være sjov her,
hihi. -

Mener du plejer eller prøver?

/Troels

Fra : Lars B.

Dato : 09-05-02 14:41

In article <3cda7813$0$97298$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...
> Jeg mener at der stadig, efter 33 år, kommer disse mavesure opstød om
> dansktopmusik fra den musikpolitisk korrekte belæste elite og fornærmede
> forstads-tanter.

Ikke fordi at jeg vil påstå at kende diverse skribenter's
uddannelsesmæssige og boligmæssige situation, men!! At kalde de kritikere
af dansktop du støder på på diverse NG'er for ovenstående, er vist at
skyde fra langt fra mål.

> [...]
> lige direkte op i helvede. Jaaamen altså. Prøv lige at se hvordan en
> overskrift til dettte radioprogram kunne se ud.

jamen det har den da gjort.. bare se på dig og de andre
dansktopdisciple...

I rest my case !!!

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 09-05-02 15:12

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> [...]

Utvivlsomt!

> Århh altså Troels, er det dig eller mig som plejer at være sjov
> her, hihi. -

I deler vel lige: Troel plejer at være sjov - du prøver...

--
B-)

Ting til salg: http://www.go.to/salg
Stop den urimelige afgift på IT-udstyr! http://www.stopcopydan.dk

Fra : Robert Eriksen

Dato : 09-05-02 13:21

"Åge Halldorsson" wrote:

> Og børnene kan trods
> alt få nye tænder hvis deres egne bliver ødelagt , men man kan sørme ikke få
> en ny sjæl hvis den er blevet ødelagt af dansktopmusik.

hehe

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 09-05-02 18:27

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> THØGER OLESEN I STUDIET

Jeg hørte også udsendelsen. Den var ganske interessant og afspejlede på
glimrende vis den snobbethed som kultureliten i Danmark udviste - ikke alene
i 1969 - men både før og i særdeleshed også op igennem 70'erne og langt op i
80'erne. Det var kvalmende at høre bedrevidende og elitære typer som de tre
(i hvert fald i denne sammenhæng) fæhoveder i studiet (Lise Nørgård, Malin
Lindgreen og Nan Henningsen).

Unge i dag - født i slutningen af 70'erne og derefter - er ikke i samme grad
vokset op med dette kultur-formynderi, men har oplevet et helt andet DR end
vi, der er over 40.

På DR i 60'erne, 70'erne og første halvdel af 80'erne var AL slags pop-musik
andenrangs-musik, der kun blev spillet i ny og næ og i nogle ganske få
specialprogrammer.

Alle der er under 25 år (og det er nok en god del i denne gruppe) kender kun
et DR, hvor der spilles masser af pop-musik. I dag har DR dedikeret TO
kanaler, der døgnet rundt udsender hitlistemusik, popmusik osv osv. For
25-30 år siden var der under en time dagligt - af den type musik - på DR.

Det var ikke alene dansktop-musik, der blev set skævt til tidligere i DR.
Det var AL slags pop-musik. Husk på, at P3 til langt op i 80'erne blev
styret af nogle gamle idioter, hvis musikalske udvikling gik i stå engang i
40'erne, og derfor blev der det meste af dagen spillet jazz-musik på P3 -
bortset lige fra f.eks. kl. 11-12 og 13.30-14.00, hvor der blev spillet
klassisk musik (på både P1, P2 og P3 for en sikkerheds skyld, således at man
RIGTIGT kunne opdrage befolkningen med seriøs musik).

Jeg er så lidt irriteret over at Åge afsporer et ellers spændende emne, med
det evindelige ævl om dansktop-musik, og begår en total misforståelse -
nemlig at sammenligne tidligere tiders kultursnobberi indenfor
musikformidlingen i DR med den udbredte holdning til musik i denne
nyhedsgruppe. De to har INTET med hinanden at gøre.

Åge - prøv nu at forstå, at Dansktop musik i dag er en musikgenre, der kun
tiltaler en lille del af befolkningen, og kun nyder en vis popularitet i
nogle dele af landet (bl.a. Midt- & Vestjylland, Nordjylland og det vestlige
Sjælland, så vidt jeg husker).

Rendyrket dansktop-musik (som f.eks. Kandis og Vikingarne) er der omkring 22
% af befolkningen der synes godt om eller virkeligt godt om. Mens omkring 53
% af befolkningen synes dårligt om eller meget dårligt om Kandis og
Vikingarne.

Mens der er 60-70 % af befolkningen der kan li' at lytte til dansk pop,
dansk rock og almindelig pop (George Michael, Michael Jackson osv), så er
der 26 % der kan normalt ka' li' at lytte til dansktopmusik. I
befolkningengruppen under 40 år er der meget, meget få, der kan li'
dansktopmusik.

Så Åge, - al ære og respekt for at du og mange andre på Fur og omegn ka' li
dansktop musik - men det ville klæ' dig gevaldigt at holde op med det
sludder om at dansktop musik, skulle være den mest dominerende eller
populæreste musikgenre. Det er det IKKE. Udover dansk pop/rock, dansk pop og
pop er flg. musikgenrer mere populære end dansktop: rock'n'roll, reggae,
musical, rock, underholdning, dance, soul/R&B, blues rock, AC, klassisk,
country, folk og selv jazz-musik er mere populært end dansktop.

Så knyt sylten, Åge ... Det er fint at du reklamerer for dansktopmusik,
men pas på den ikke kammer over ved at du hævder at du taler på et flertals
vegne - og lad nu være med at nedgøre andre musikgenrer i dit korstog for
dansktoppen!!

mvh
Stig Hartvig Nielsen

PS!
Forresten skal det lige med, at Thøger Olesen skrev mange, mange tekster
udenfor den egentlige dansktop-genre.

Fra : John K

Dato : 09-05-02 18:35

> Husk på, at P3 til langt op i 80'erne blev
> styret af nogle gamle idioter, hvis musikalske udvikling gik i stå engang
> 40'erne...

Så har Åge alligevel været ansat på P3. Jeg tænkte nok det skyldtes gammelt
nag

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-05-02 18:44

Stig Hartvig Nielsen wrote:

[snip]

Tak for et langt, veldokumenteret, og først og fremmest sagligt indlæg.

/Nikolaj

Fra : Kasper Aae

Dato : 09-05-02 21:16

On Thu, 9 May 2002 19:43:39 +0200, "nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk>
wrote:

>[snip]
>
>Tak for et langt, veldokumenteret, og først og fremmest sagligt indlæg.

Enig. Men hvad er chancen for at Åge svarer på de gode argumenter,
uden at styre det hele fuldstændig ud af kurs?

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-05-02 21:37

Kasper Aae <nospam@for.me> skrev i en
nyhedsmeddelelse:c4mlduocfp50dtp8fol0hpccmkq99nrbuj@4ax.com...

> uden at styre det hele fuldstændig ud af kurs?

SVAR: Jeg forstår godt at du har dine tvivl hvis du har været her i
nyhedsgruppen længe. Det er utroligt mange som fornøjer sig med at bringe
trådene helt ud af kurs. Den politik benytter jeg mig personligt aldrig af.
Jeg kunne godt fortælle dig nogle navne på dem som bringer trånede ud af
kurs, men det finder du nok selv ud af med tiden. Jeg vil ikke hænge nogen
ud.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-05-02 21:59

"nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk>
> Tak for et langt, veldokumenteret, og først og fremmest sagligt indlæg.

Veldokumenteret bliver det da først, når Stig fortæller, hvor han
har sine tal fra, for den oplysning finder jeg ingen steder.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 09-05-02 22:10

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> wrote in message
> "nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk>
>
> Veldokumenteret bliver det da først, når Stig fortæller, hvor han
> har sine tal fra, for den oplysning finder jeg ingen steder.

Det er fra en stor musikundersøgelse som DR gennemførte for et par år siden.
Jeg sad dengang i DR Radios chefredaktion og var redaktør for P4.

mvh
Stig

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-05-02 23:00

vi venter på at se undersøgelsen. Først derefter bliver det veldokumenteret.

__________________________________

Stig Hartvig Nielsen <hartvig@wmr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdae593$0$199$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-05-02 22:43

"Stig Hartvig Nielsen" <hartvig@wmr.dk> wrote in message

> Det er fra en stor musikundersøgelse som DR gennemførte for et par år
siden.
> Jeg sad dengang i DR Radios chefredaktion og var redaktør for P4.

Har det været en stor undersøgelse til rent intern brug, eller er den
monstro også tilgængelig for offentligheden?

/Nikolaj

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 09-05-02 22:50

> [...]

siden.
> Jeg sad dengang i DR Radios chefredaktion og var redaktør for P4.
_____

Nej nej Stig. Den går ikke. Det er for nemt.
Jeg har selv tidligere fremlagt nogle tal om Dansktoppens lyttertal og
det dokumenterede jeg ved at lægge en direkte kopi af hele undesøgelsens tal
ud i nyhedsgruppen og med kildeangivelse "DR-medieforskningen".
Det bør du også gøre. Man kan ikke bare komme med sådan nogle tal uden at
lægge HELE den nøjagtige undersøgelse ud. Hvordan er den lavet og hvordan
har man spurgt, det aner vi ikke.
Så kan jeg lige så godt slynge ud at 125 % af befolkningen foretrækker
punkrock.

Hilsen ham som driver korstog for Dansktoppen, hehe

Fra : Stig Hartvig Nielsen

Dato : 10-05-02 09:44

> [...]

> har man spurgt, det aner vi ikke.
> Så kan jeg lige så godt slynge ud at 125 % af befolkningen foretrækker

Undersøgelsen er foretaget for DR af AIM i 2000 og med 2.300 respondenter.
Det er en helt igennem seriøs og meget omfattende undersøgelse, som jeg -
der både kan li' dansktop, punkrock, reggae, alternativ rock, pop, rock osv.
osv. - ikke kan sætte en finger på.

Der blev spurgt: "Hvilke musikgenrer kan De normalt lide at lytte til?", og
her blev der så nævnt godt 20 forskellige genrer.

Det tilkommer ikke mig at offentliggøre DR's egne undersøgelser. Jeg tror
også at den kun var til internt brug.

Hvis du, Åge, så ikke vil acceptere de tal fra den, som jeg har nævnt - er
der jo så ikke så meget at gøre ved. Jeg ved bare at de tal jeg har nævnt er
objektivt mere rigtige end de subjektive opfattelser som du - eller jeg -
selv måtte nå frem til igennem vores færden.

mvh
Stig

Fra : N/A

Dato : 10-05-02 13:34

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-05-02 13:34

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:o3cgba.o1n.ln@news.4952.dk...

> Årh ja - den falder vel meget godt i tråd med den opfattelse af
> fordelingen, som denne gruppes hovedpart synes at have.
_____

DOKUMENTATIONEN - SKIDT DA MED DEN

århhh ja. Skidt da med dokumentationen, når tallene går til den side. Ak ak.

Fra : John K

Dato : 10-05-02 15:01

HVAD HELVEDE MED OM DU KOM MED NOGET DOKUMENTATION FOR NOGET AF ALT DET BAVL
DU LUKKER UD

- gid din græsplæne må blive fyldt med mos

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-05-02 16:00

John K <sydfynsfm_sletdette@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cdbd2d3$0$3777$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> HVAD HELVEDE

SVAR: Du godeste

> - gid din græsplæne må blive fyldt med mos

SVAR: Dit ønske er hermed opfyldt. Det blev det faktisk for mange år siden.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 11-05-02 07:12

> _____
>
> DOKUMENTATIONEN - SKIDT DA MED DEN

Har du kastet op i dit keyboard?

> århhh ja. Skidt da med dokumentationen, når tallene går til den
> side. Ak ak.

Jeg har ingen problemer med at have tillid til de nævnte tal, dels
fordi de synes at komme fra en seriøs og pålidelig kilde, dels
fordi tallene passer meget godt med fordelingen af musikgenrer i fx
plade-/CD-butikker og lignende. Hvis alt dit (i øvrigt så at sige
altid UDOKUMENTEREDE) ævl passede, ville Merlin, Fona, GUF osv.
være fyldt på med dansktop. Sådan er det heldigvis ikke.

Fra : nikolaj borg

Dato : 09-05-02 22:37

> "nikolaj borg" <nikol@jSbPoArMg.dk>
>
> Veldokumenteret bliver det da først, når Stig fortæller, hvor han
> har sine tal fra, for den oplysning finder jeg ingen steder.

Enig. Jeg kom faktisk til at spekulere på det, lidt efter at jeg havde
trykket afsend. Tak for korrektionen

/Nikolaj

Fra : Torben Larsen

Dato : 09-05-02 19:19

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> wrote in message
> THØGER OLESEN I STUDIET

[snip - Åges sædvanlige dundertale]

> SP: " Pigen og hårbåndet hærger det danske land. Hvad synes de selv om den
> slags gas. Er den importeret fra et U-land
> SV: Nej, den er fra Sverige, hvis de kalder det for et U-land.

Åge altså, jeg troede du var gammel nok til at vide at man skriver De med
stort d..... ;)
Al respekt for din musiksmag, men lad være med at prøve at omvende os
andre - vi er gamle nok, og _har_ valgt dansktop genren fra. Stig's indlæg
bør kunne sætte en dæmper på dine udgydelser her i gruppen så du kan svare
når du ved noget eller har noget på hjerte, der kan bringe en diskussion
videre.
Og ja, det var også åndssvagt den gang for 40 år siden at kritisere andre
musikgenrer, men det er også fristende i dag, når dansktop-elskerne hævder
at deres musik er den mest populære i hele verden
bastapunktumkanaldrigslettesigenikkeengangmedslettelak.....
--
Torben
http://www.petitiononline.com/warcrime/

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 10-05-02 02:06

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Sidder lige og lytter til DR P4 torsdag kl. 10-11. Der er en
> udsendelse hvor Thøger Olesen er i studiet, til interwiew om
> hans mange slagertekster til dasktopmusik.

Ja, det var ikke for ingenting han gik under betegnelsen "Friture-
Olesen".

Det skal dog med, at ud over disse kvalmende dansktop-tekster, som
han vel lavede for at få smør på brødet, lavede han også rimeligt
seriøse tekster, ligesom han har hjulpet en del vise- og
folkesangere i gang.