discus - hvorfor ?
Fra : Inger Kaya

Dato : 09-05-02 10:30

hvorfor gemmer de sig konstant bag i akvariet så længe der er folk i rummet.
Når de har været alene nogle timer kommer de frem ? (fik dem i
forgårs)......hvad kan / skal vi forvente....?
bliver det ved sådan el. kommer de frem når de har vænnet sig til os ? Og
hvis det sidste er svaret hvor lang tid skal vi forvente der vil gå ?

I håb om hjælp...

/ fam. kaya

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 09-05-02 13:37

Hejsa,

Det er helt normalt at discus i den første periode (der kan vare fra nogle
få dage til nogle uger) er sky og gemmer sig bagerst i akvariet. Der er dog
et par forholdsregler I bør tage i den første periode for at undgå alt for
meget stress:

1) Undgå for hurtige og for vilde bevægelser (børn og husdyr) foran
akvariet.
2) Undgå pludselige ændringer i belysningen i stuen - herunder også at "gå
mellem" akvarie og belysningskilde (lamper, sol etc.) for hurtigt.
3) Lad være med at rode rundt i akvariet - undtaget fodring, naturligvis.
4) Prøv at se, om I ikke kan vende dem til at blive håndfodret. Mine
erfaringer er, at det generelt gør dem mindre sky.

Observér fiskene ved at sidde tæt foran akvariet i en halv til en hel time
om aftenen - specielt at de alle indtager føde når det bliver serveret. På
den måde kan I lettere fange evt. sygdomstegn og fiskene vænner sig til
jeres tilstedeværelse.

Ved hvilken temperatur går jeres discus, hvor mange er der, hvilke andre
fisk går der evt. i akvariet (og hvor stort er det forøvrigt)?

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : hardy

Dato : 09-05-02 23:03

"Inger Kaya" skrev d. 09-05-02 10:30 dette indlæg :
> [...]
Og
> hvis det sidste er svaret hvor lang tid skal vi forvente der vil gå ?

Hej Kaya.
Discus fisk er meget sky fisk og kræver ro-forstået på den måde at der
ikke må hvære for meget rend foran akvariet.
Har selv et par som også gemmer sig,særdeles hvis jeg har besøg og der
sker meget foran akvariet.
Har flere vener der også har dem og de har samme problem.

MVH Hardy.

http://www.kandu.dk/