Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt billede uge 19
Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 09-05-02 08:10

Hej

Jeg begynder fundere over om vi ikke i aalle fald skulle ha delt
gruppen i en digital og en analog. Den analoge fotografi har nästen
totalt forsvundet fra gruppen.

For eksempel har ingen, absolut ingen, kommenterat de seneste ugers
billeder, ikke engang fotografen har sagt en ord om at han har et
billede til bedömning.

Ikke engang Erland Pilegårds seneste billede her kommenterets. OK det
er måske ikke et af hans bedste, men det er absolut heller ikke blandt
de värste som har presenterets i denne serie.

I denne uge er det Lars Preuss Hedlund som har et billede til
bedömning på

http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Det forestiller en lodsbåd som er ved at sätte lodsen ombord eller
hente samme fra et skib.

Billedet er ikke perfekt, bl.a er baggrunden overbelyst og horisonten
skäv. Men trods disse åbenbare mangler syntes jeg billedet er godt.

Det har liv og bevägelse, der sker noget i billedet og det er faktisk
nok så viktigt.

Så når alt kommer til alt syntes jeg godt Lars kan väre tilfreds med
sit billede.

mvh Hans Peter Larsson
Visby, Sverige

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 09-05-02 08:52

Hans Peter Larsson wrote:

> Hej
>
> Jeg begynder fundere over om vi ikke i aalle fald skulle ha delt
> gruppen i en digital og en analog. Den analoge fotografi har nästen
> totalt forsvundet fra gruppen.

Idéen kunne måske være, at lave en gruppe til "råd om køb af kamera"
eller noget i den retning.
Så alle de der gerne vil have råd til køb af kamera kommer et andet sted
hen, og teknik, billeder, fotografering mv. bliver i denne gruppe. Ikke
en decideret opdeling mellem analog og digital fotografering, men
snarere typen af emner der diskuteres.
Jeg må da også indrømme jeg er ved at være træt af alle de tråde omkring
ditalekameraer og deres specifikationer, og savner noget mere tips til
fotografering, gode idéer mv.

Pia

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 09-05-02 08:53

> [...]
> nok så viktigt.
>
> Så når alt kommer til alt syntes jeg godt Lars kan väre tilfreds med

Jeg tilslutter mig ovenstående, og vil tilføje, at jeg godt kunne have
tænkt mig at se noget mere af skibet, så det bliver mere tydeligt, at
det er en lods på vej på arbejde...

Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-05-02 11:44

Hans Peter Larsson wrote:

> Jeg begynder fundere over om vi ikke i aalle fald skulle ha delt
> gruppen i en digital og en analog. Den analoge fotografi har nästen
> totalt forsvundet fra gruppen.

Der er nok nogen som er blevet små-fornærmet over at gruppen ikke blev
opdelt, men det er under alle omstændighedder deres egen sag, og det er
helt op til de analoge fotografer, om de vil være aktive og præge
indholdet i denne gruppe.

Og ret beset så flød gruppen jo ikke ligefrem over, med indlæg om analog
fotografering, før afstemningen om en opdeling. Det er måske også for
meget at forvente, at der i en hel uge kan tærkes langhalm på et enkelt
billede, det ville nok være mere dynamisk, hvis dem der dyrker
billedkritik, havde et system, hvor der er et nyt billede hver dag.

Du må heller ikke overse, at meget af den billed-snak der tidligere var
her i gruppen, måske er rykket over i www.billedkritik.dk, om det så er
godt eller dårligt, kan jo diskuteres.

Jeg er ikke uenig i, at mængden af tråde om køb af isenkram, fylder en
go' sjat, men da trådens subject i næsten alle tilfælde afslører, hvad
de handler om, så er det da ikke så svært at vælge ignorer tråd.

Og hvis de analoge fotografer var bare en lille smule smarte, så kunne
de jo hurtigt indarbejde et system, hvor de starter subject med
[Analog], på den måde ku' de hurtigt og nemt udskille deres tråde.

Dette emne er iøvrigt off-topic her i gruppen, så jeg sætter FUT til
news:dk.admin, men forvent ikke, at der kan skabes grundlag for en
opsplitning, det er immervæk under et halvt år siden det sidst blev
debatteret ret grundigt.

FUT: news:dk.admin

Fra : Per F Andersen

Dato : 09-05-02 19:47

> Du må heller ikke overse, at meget af den billed-snak der tidligere var
> her i gruppen, måske er rykket over i www.billedkritik.dk, om det så er
> godt eller dårligt, kan jo diskuteres.

Du mener nok www.fotokritik.dk

mvh Per

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-05-02 22:30

Per F Andersen wrote:

> Du mener nok www.fotokritik.dk

Ja det var en "bøf", tak for rettelsen...:)

Fra : John

Dato : 09-05-02 14:14

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> skrev i en meddelelse
> bedömning på

Jeg plejer altid at gå i rette med andre, som er nådesløe i kritikken af
andre, så jeg må jo hellere passe lidt på, når jeg skal bedømme dette
billede.
Der er nemlig ikke så meget ved det jeg kan li'.
Så lad os prøve og se hvad man kunne have gjort bedre:
Jeg har ikke så meget forstand på digitale kameraer, så jeg ved ikke hvad
han kunne have gjort for at forbedre dynamikken, men jeg mangler detaljer i
både højlys og skygge. Én af delene burde have været i orden.
Der burde have været mere med af skibet til højre, subsidiært burde det være
skåret helt væk, enten eller...
Det burde være et dramatisk billede, men der mangler alligevel action. Mere
søgang? En mand der er ved at kravle ombord?
Og så er billedet tydeligt "pixileret" (kan man sige det?). Det ses
tydeligst ved rækværket, og stiverne ved den lille mast.

Bedre held næste gang...

--
MVH
John K Hansen