MS Windows
briani 27239
Slå page fil fra...
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-05-02 07:13

Hej,

Jeg har 1GB RAM og har længe haft lyst til at prøve at arbejde uden
pagefil. Men når jeg er inde for at slå den fra står der advarsler og
lyn og torden fra M$...

Er der noget "farligt" i at prøve. Hvis det går galt kan man vel bare
slå en til igen?! Jeg har set mine peak værdier i task manager, og
der ser det ud til at jeg selv under hårdt press har god luft m.h.t.
hukommelse..

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 09-05-02 08:09

"Palle Hans Jensen" <diesel@pokerface.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> der ser det ud til at jeg selv under hårdt press har god luft

Du kan godt slå den helt fra - men Windows vil gerne have bare en
lille sidefil at skrive til, du kan jo sætte den til at være på
2mb.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-05-02 08:17

Johnny Nielsen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.system.ms-windows:

> Du kan godt slå den helt fra - men Windows vil gerne have bare en
> lille sidefil at skrive til, du kan jo sætte den til at være på
> 2mb.

Hvad skal jeg så sætte:

Initial : 2 MB

Maximum : 2 MB

?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-05-02 08:57

"Palle Hans Jensen" <diesel@pokerface.dk> wrote in message
> Hvad skal jeg så sætte:
> Initial : 2 MB
> Maximum : 2 MB

Ja. Får den brug for mere spør' den om det er ok...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Brian Madsen

Dato : 09-05-02 14:19

Hvad så med 512 MB - kan det gå an?

Hvis man sætter pagefile til at være så lille (2 MB) kan man så forvente, at
der bliver en masse trafik/skrivning til den?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-05-02 16:09

"Brian Madsen" <brisen98@civil.auc.dk> wrote in message
> Hvad så med 512 MB - kan det gå an?

Sæt den ikke over 128 MB.

> Hvis man sætter pagefile til at være så lille (2 MB) kan man så forvente,
at
> der bliver en masse trafik/skrivning til den?

Ikke hvis der er RAM nok...

Fra : Brian Madsen

Dato : 10-05-02 07:40

> Sæt den ikke over 128 MB.

Nej, jeg mener at hvis man har 512 MB RAM, kan det så gå an at sætte
pagefile til f.eks. 2MB?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-05-02 11:37

> Nej, jeg mener at hvis man har 512 MB RAM, kan det så gå an at sætte
> pagefile til f.eks. 2MB?

Jeg har sat den til 128MB, men prøv ad. Hvis den udvider filen, så kan du
selv den størrelsen den skulle ha' været...

Fra : Christian Catu

Dato : 09-05-02 18:39

> [...]
> slå en til igen?! Jeg har set mine peak værdier i task manager, og
> der ser det ud til at jeg selv under hårdt press har god luft m.h.t.

Du kan roligt prøve. Jeg har selv anvendt det (har også 1 GB ram), men Adobe
Photoshop 7 ville sgu ikke køre uden, så jeg sat den til igen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-05-02 20:52

Christian Catu, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.system.ms-windows:

> Du kan roligt prøve. Jeg har selv anvendt det (har også 1 GB
> ram), men Adobe Photoshop 7 ville sgu ikke køre uden, så jeg sat
> den til igen

Ha ha.... Opdagede lige det samme..

Men jeg kan ikke huske hvad der stod før.

Jeg kan se på en af mine andre maskiner at den sætter grænserne til
RAMx1,5 --> RAMx3

Det giver jo for 1GB RAM's vedkommende: 1500MB --> 3000MB pagingfile.

Er det korrekt? Jeg har stadigt aldrig fattet hvorfor Man har brug
for mere paging jo mere RAM man har?

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 21:14

Palle Hans Jensen skrev:

> Ha ha.... Opdagede lige det samme..

I teorien er det faktisk underligt hvorfor Photoshop opfører sig sådan,
for den har sin helt egen sidefil (scratchdisk) og bruger ikke styre-
systemets sidefil i lige så stort omfang som mange andre programmer
gør. Jeg kan dog heller ikke forstå at I siger at I ikke kan starte
Photoshop 7, for det har jeg ingen problemer med. Den kommer blot med
en meddelelse om at der ingen sidefil er i Windows og om man ønsker at
fortsætte. Svarer man ja til det så starter programmet. Photoshop 6.01
derimod nægter at starte her hos mig hvis der ingen sidefil er i
Windows. Den kommer med nogenlunde samme skilt som Photoshop 7, men
lukker når man klikker på OK.

> [...]
> RAMx1,5 --> RAMx3
>
> Det giver jo for 1GB RAM's vedkommende: 1500MB --> 3000MB pagingfile.

Ja.
Win2000/XP tjekket antallet af fysisk ram installeret og ganger det
tal med 1.5. Det tal bliver så sat ind som minimumsstørrelse.

> Jeg har stadigt aldrig fattet hvorfor Man har brug for mere paging
> jo mere RAM man har?

Jeg tænker det er fordi at Win2000/XP kan stilles til at lave et
såkaldt memorydump af alt hvad der ligger i hukommelsen, hvis systemet
går ned. Indholdet af ram'en bliver gemt i sidefilen og det kræver jo
så at sidefilen mindst har den samme størrelse som antallet af ram
installeret i systemet. Standardindstillingen er dog at det kun er 64
KB af hukommelsen der bliver gemt, men ikke desto mindre så kan man
ændre det til fuldt memorydump hvis man skulle få lyst til det.

http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q314482

Madsen.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-05-02 22:53

Madsen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> sådan, for den har sin helt egen sidefil (scratchdisk) og bruger
> ikke styre- systemets sidefil i lige så stort omfang som mange

- Undrede også mig.. Har selv sat okationen til netop denne scratch
disk.

> Jeg kan dog heller ikke forstå at I siger
> at I ikke kan starte Photoshop 7,

- Det passer heller ikke helt.. PS kommer bare med "advarslen". Men
det irriterer mig at skulle klikke "ja" hver gang..

> Jeg tænker det er fordi at Win2000/XP kan stilles til at lave et
> såkaldt memorydump af alt... Snip

- Lyder meget sandsynligt! Den køber jeg!

> http://support.microsoft.com/search/preview.aspx?scid=kb;en-us;Q3
> 14482

- Takker! Godt link... Tror jeg skal rode lidt med en paging
partition

Fra : Madsen

Dato : 09-05-02 23:08

Palle Hans Jensen skrev:

> - Takker! Godt link... Tror jeg skal rode lidt med en paging
> partition

Det har jeg også valgt at gøre.
Jeg har en harddisk til rod, fis og ballade og på den har jeg flyttet
Win2000 og XP' sidefil over på (Win2000 og XP deler den samme sidefil).
Desuden har jeg ladet en lille sidefil på 2 MB. blive liggende på
systemdisken så Win200 og XP kan lave det memorydump hvis de går ned en
dag.
Jeg har også stillet Win2000 og XP til at de så vidt mulig skal bruge
hele hukommelsen inden de begynder at swappe til disk, og det kan godt
mærkes på ydelsen efter min mening. Hvordan du kan gøre det er
beskrevet her:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=2034&SegmentID=5793
(DisablePagingExecutive).

Hvis du går helt vildt op i at få stillet din sidefil til en størrelse
som hverken er for meget eller for lidt, så prøv evt. at tjekke dette
link: http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=2494

Madsen.

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 09-05-02 23:35

> [...]

> Hvis du går helt vildt op i at få stillet din sidefil til en
> størrelse som hverken er for meget eller for lidt, så prøv evt.

Tak. Vil kigge på det... Men nu er jeg ved at løbe tør for kræfter i
mine øjenlåg... Now must sleep...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-05-02 11:38

"Christian Catu" <catu@NOSPAMworldwidenerds.dk> wrote in message
> Du kan roligt prøve. Jeg har selv anvendt det (har også 1 GB ram), men
Adobe
> Photoshop 7 ville sgu ikke køre uden, så jeg sat den til igen

Skift til GIMP

Fra : Madsen

Dato : 10-05-02 16:23

Jesper G. Poulsen skrev:

> Skift til GIMP

LOL.

Madsen.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 10-05-02 21:13

Madsen wrote:

> LOL.

Vidste du at GIMP findes i en windows version?

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 10-05-02 22:35