Raid er det muligt..???
Fra : Peter Mathiesen

Dato : 08-05-02 19:20

Jeg har lige fået fat i en WD IDE 80GB Ultra Dma/100 7200 Rpm Ultra Dma 100
/ 8MB Buffer / 8,9ms / Caviar.

Og en Maxtor IDE 80 GB Ultra Dma/133 7200 Rpm
Ultra Dma 133 / 2MB Cache / <8ms / D740X-6L.

Som jeg kunne tænke at køre Raid på mit nye A7V333 bundkort
er der muligt og hvordan sætter jeg det op bedst muligt.
da Maxtor kører Udma 133, od WD kører Udma 100.

Jeg har allerede installeret Win XP på Maxtoren kan jeg beholde den eller
skal jeg formaterer og starte på en frisk.

På forhånd tak.

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 09-05-02 19:39

> [...]
>
> Jeg har allerede installeret Win XP på Maxtoren kan jeg beholde den eller
> skal jeg formaterer og starte på en frisk.
Hej,

Hovedreglen er at den langsommeste harddiske bestemmer hastigheden i
systemet mht. søgetid og hvis du kører RAID-0, så gange 2 dens overførelses
hastighed.

Du akn godt bruge forskellige harddiske i et RAID-system. Men du bliver
tvunget til at formatere den disk med win xp på for at kunne bruge raid
desværre.. Hvis du vil bruge RAID-0 skal du være opmærksom på at du mister
alle data, hvis bare en af dine harddiske går i stykker, desuden vil du alt
andet lige bruge begge harddiske mere(da de som sagt kører på engang
ligemeget hvad). Derfor vil du gå ned i datasikkerhed, og det er en risiko
som du efter min mening bør overveje i forhold til den ydelsesmæssige
forbedring du måtte få.

Alt andet lige er min holdning, at det kunne være sjovt at se hvor meget
ekstra ydelse man får, men jeg er for meget en kylling til at blive ved med
at køre det, da jeg ikke skal bruge det til noget specielt, og derfor ikke
rigtig har noget ud af den ekstra harddisk ydelse. Desuden er varme også en
vigtig faktor i mit tilfælde. Håber du har fået svar på dine spørgsmål

mvh
Lasse

Fra : Peter Mathiesen

Dato : 09-05-02 20:14

"Lasse Engel Pedersen" <l_ep@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> mvh
> Lasse
>
> hmm takker for dit svar, men vælger så at beholde xp som den
er og så skippe raiden.