RAID
Fra : \(2791\) Peder

Dato : 08-05-02 17:56

Hej
Lidt "newbee" Hvad betyder det når et bundkort er med Raid ? Og hvad bruger
man det til?

--
Med venlig hilsen/With best regards
Peder Hansen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 09-05-02 18:04

"\(2791\) Peder" <peder.hansen@tdcadsl.dk> wrote in

> Hej
> Lidt "newbee" Hvad betyder det når et bundkort er med Raid ? Og
> hvad bruger man det til?

RAID bruges til at få flere harddiske til at arbejde sammen.

Der er flere modes og de understøttes ikke alle af bundkortets
controller - så det må du tjekke op på med dit bundkorts
manual/hjemmeside.

Der er disse modes:
Lineær: De to harddiske sættes sammen til én stor - filerne lægges
først på disk 1 og når den er fuld tages disk 2 i anvendelse. Denne
mode kræver ikke at harddiskene er af samme størrelse. Der er ingen
redundans i denne løsning, så det er ikke muligt at gendanne mistede
filer ved nedbrud.

RAID 0 (Striping): Denne mode minder lidt om lineær, men læse og skrive
operationer udføres parallelt. På den måde opnår man en bedre
hastighed, men til gengæld vil en fil blive delt så noget af den er på
den ene disk, og resten på den anden disk. Så hvis den ene HD går ned,
så mister du alt - eller rettere du har en hulens masse halve filer at
gøre godt med. Hvis ikke harddiskene er samme størrelse, så vil den
samlede lagerplads være lig med 2x den mindste af dem. Der er ingen
redundans i de gemte data, så hvis det går galt så går det rigtigt galt
ligesom med lineær mode - til gengæld er det meget hurtigt.

RAID 1: Denne mode laver en såkaldt spejling. Al data på disk 1 er også
på disk 2. Den samlede lagerplads er det samme som størrelse på den
mindste disk i dette system. Skrive og læseoperationer er langsomme
idet der skal skrives til to eller flere diske, men til gengæld er
datasikkerheden stor idet der er redundans, så man let kan få sine data
frem trods nedbrud.

RAID 4: Dette er en lidt speciel mode. Jeg tror ikke dit bundkort
understøtter denne - men i større RAID systemer fungerer det ved at man
reserverer 1 disk til paritetsinformationer og de øvrige diske kører
RAID 0. Hvis 1 disk (ikke paritetsdisken) går ned, så kan man ved hjælp
af paritetsdisken gendanne de mistede data. Hvis to diske går ned,
mister man alt. Derudover er det typisk en meget langsom RAID mode idet
at hver gang man skriver til én disk, så skal man samtidig skrive
partitionsdata til partitionsdisken. RAID 4 bruges typisk ved 3 eller
flere diske. Den samlede tilgængelige lagerplads er Antallet af diske -
1 (paritetsdisken) ganget med størrelsen på den mindste disk - Altså
(Antal-1)*MB.

RAID 5: Denne mode er ligeledes næppe på dit bundkort, men her er en
lille beskrivelse af den. Det virker lidt på samme måde som RAID 4 hvor
man anvender paritetsinformation til at gendanne data. Men i RAID 5
distribuerer man paritetsinformationen jævnt mellem diskene i stedet
for at have alle paritetsinformationer på et drev. RAID 5 kan ligesom
RAID 4 holde til at én disk går ned, men hvis to eller flere går ned er
alle data mistet. RAID 5 bruges typisk ved 3 eller flere diske og den
samlede lagerplads er ligesom i RAID 4 (Antal - 1)*MB.

I de to sidste løsninger har man typisk ekstra diske monteret således
at hvis der sker fejl, så overføres restorerede data automatisk til en
af reservediskene, således at der er mindst mulig afbrydelse.

Håber det hjalp lidt på forståelsen af RAID.
I Linux er der noget der kaldes software RAID, så det er ikke
nødvendigt at det findes på dit bundkort for at du kan bruge RAID. Jeg
er dog ikke særlig meget inde i om Windows også har disse faciliteter.
Men uanset hvad vil en hardware RAID controller kunne bruges med både
Linux og Windows.

Mvh
Flemming

Fra : \(2791\) Peder

Dato : 09-05-02 18:22

Hej Flemming!
Tusind tak for dit svar!
det gav mig just svaret på mit spørgsmål -det er fordi jeg skal til at bygge
en pc for min kammerats søn og han har set på et bundkort med RAID , men det
får han ikke brug for , så jeg tror vi køber et uden!
Tak for din hjælp !