Effekt
Fra : Jesper Villadsen

Dato : 08-05-02 16:06

Hej NG
Kan man ved hjælp af fysiske formler opstille et udtryk for
hvor meget effekt der skal bruges til at opnå et ønsket tryk i en komprssor?
Jeg har selv rodet lidt med formlen Lm =R*T*ln(p1/p2), men i den formel jeg
har
bliver R delt med 24!? og det kan jeg overhovedet ikke forstå.
Det skal siges at i det eksempel jeg har kigget på skal jeg have et tryk fra
1,013 til 25 bar, er det derfra de 24 stammer?
Resultatet skal jeg have i kW, og jeg får 3,25kw hvis der skal laves et tryk
på 7 bar, det kan
da ikke passe?
Håber i kan hjælpe mig.
--
_____________________________________
Hilsen

villadsen@dafdaf.dk
jesperv@mobilixnet.dk
monsterknepper@dafdaf.dk
jespervilladsen@mail1.stofanet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-05-02 19:04

Jesper Villadsen <jespervilladsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> 1,013 til 25 bar, er det derfra de 24 stammer?
> Resultatet skal jeg have i kW, og jeg får 3,25kw hvis der skal laves et

Det kan jeg desværre vist ikke.
Men rent umiddelbart tror jeg ikke det kan gøres uden der indgår
data fra kompressoren ( virkningsgrad, luftens hastighed - laminar eller
turbulent strømning m.v. Jeg går ud fra at R står for Reynolds tal?).

Per A. Hansen

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 09-05-02 12:37

Jesper Villadsen wrote:
> Kan man ved hjælp af fysiske formler opstille et udtryk for
> hvor meget effekt der skal bruges til at opnå et ønsket tryk i en komprssor?
> Jeg har selv rodet lidt med formlen Lm =R*T*ln(p1/p2),
Den formel giver det arbejde 1 mol ideal gas udfører under isoterm
(samme temperatur) kompression fra trykket p1 til p2.
Altså skal du tilføre -Lm (hvad L så end står for) energi for at
komprimere 1 mol gas.

Man kan ikke rigtig tale om hvor stor effekt der skal bruges, da effekt
udtrykker energi pr. tidsendhed.

Hvis du derimod kender nyttevirkning og kompressorens effektforbrug kan
du udregne hvor lang tid kompressionen tager..

- Martin

Fra : Jesper Villadsen

Dato : 09-05-02 15:26

Jamen i Lm formlen får du et rasultat i kJ/m^3
det sætter du så ind i Pisoterm=(Lm/t) og her får du så kW
eller er den helt gal???

Fra : Martin C. Petersen

Dato : 09-05-02 16:04

Jesper Villadsen wrote:
> Jamen i Lm formlen får du et rasultat i kJ/m^3
> det sætter du så ind i Pisoterm=(Lm/t) og her får du så kW
> eller er den helt gal???
Hvad står L for? (arbejde skriver man normalt W)
R har enheden J/mol·K, så Lm har enheden J/mol.

Du kender altså den tid kompressionen tager?

- Martin

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 13-05-02 08:10

"Jesper Villadsen" <jespervilladsen@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> har
> bliver R delt med 24!? og det kan jeg overhovedet ikke forstå.

Heller ikke jeg umiddelbart, men en kompression kan teoretisk antages
at være en isentropisk proces og at luften er en idealgas, hvorved
arbejdet der tilføres er: W_12=1/(kappa-1)*(p2*v2-p1*v1) [kJ/kg]

For en isentrop er p2*v2^kappa=p1*v1^kappa, som kan indsættes i
udtrykket for arbejdet.

Hvis man indsætter trykket i bar skal der ganges med 10^5 for at få
enhederne korrekte.

varmefyldeforholdet, kappa, er for luft 1.4, mens det specifikke
volumen er 1/1.29 m^3/kg.

Du kan så gange med en massestrøm en en masse af luft for at få hhv kW
og kJ.

Desværre er det ikke en særlig god tilnærmelse at regne processen som
isentropisk, hvorfor du sikkert får et alt for lavt tal, sammelignet
med hvad du vil få i en reel kompressor.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug