Scalarer - Æg skimler- Hjælp!!
Fra : Jeppe Madsen

Dato : 08-05-02 10:51

Hej

Jeg har Scalarer i et 325L Akvarie. De har flere gange haft æg på et blad på
en af mine vallisneria planter. Der er dog et problem - de skimler ?

Er der noget man kan gøre for at afhjælpe problemet?

Jeg har læst at man kan flytte bladet til et andet akvarie og så kunstigt
klægge dem ved at lade luftboblerne strømme lige forbi æggene. Det er lidt
kedeligt hvis man ikke kan få forældre-fiskene til at klare det.

Der er rød neon, et par små kribensis + et par nannacare, og div. sugemaller
i akvariet med scalarerne. De kan sagtens holde de andre fisk væk. Dog ser
det ud til at æggene forsvinder om natten hvor lyset er slukket. Man kan jo
ikke lade lyset brænde i døgndrift - er der andet man kan gøre for at hjælpe
de stakkels forældre??

Håber i kan hjælpe!!

Mvh Jeppe

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 08-05-02 21:49

Hej Jeppe
Du skal lige være opmærksom på, at årsagen kan skyldes, at æggene er
ubefrugtede.
Hilsen
Jørgen

Fra : bonden11

Dato : 09-05-02 23:03

http://www.kandu.dk/

Fra : bonden11

Dato : 09-05-02 23:03

http://www.kandu.dk/

Fra : tommy & laila

Dato : 08-05-02 22:15

jeg har haft held med at fjerne dem med en pinsæt og en kanyle de gange jeg
har taget dem fra forelderne og det har virket ok
mvh.......tommy

---

Fra : Christian Gundersen

Dato : 09-05-02 09:11

Her er hvad jeg gør, og det virker hver gang

Ægene bliver i akvariet fra de har lagt dem og indtil lige lyset slukkes om
aftenen (bliver de lagt sent, lader jeg lyset være tændt et par timer mere).
så tager jeg hele bladet af, og lægger det i et "føde-akvarium" her er der
kun varmelegme og en luft-pume til at give lidt cirkulation. Inden da,
hælder jeg lidt svampemedicin ud over ægene for at undgå at de skimler.
Efter et par dage.... Bammm! og så er der masser af nye små-fisk

Med venlig hilsen

Christian Gundersen, dyfo.dk

Fra : tommy & laila

Dato : 09-05-02 12:46

hvordan fodre du dem så op.
det problem har både jeppe og jeg
mvh. tommy
"Christian Gundersen" <cvg@cvg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hælder jeg lidt svampemedicin ud over ægene for at undgå at de skimler.
> Efter et par dage.... Bammm! og så er der masser af nye små-fisk

---

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 10-05-02 13:15

Tak for de mange svar!

Jeg må væbne mig med tålmodighed og håber på at forældrene lærer at passe
bedre på deres æg. Evt forsøge mig med at flytte parret til en anden balje.
Det er jo netop forældrene adfærd i forbindelse med opdrættet der er
spændende og ikke at opfostre ungerne kunstigt ved at fjerne dem fra
forældrene.

Jeppe

Fra : Christian Gundersen

Dato : 11-05-02 07:10

Jeg bruger afskallede atemia.

.. Christian Gundersen

Fra : bonden11

Dato : 09-05-02 23:03

"Jeppe Madsen" skrev d. 08-05-02 10:51 dette indlæg :
> [...]
kan jo
> ikke lade lyset brænde i døgndrift - er der andet man kan gøre for at

Jeg har også haft scalare som har haft unger jeg tog paret fra i et 200l
og så gav jeg dem tid til at lære det at passe æggene.
De første 15 gange skimle de også .
men 16 gang kom der unger der blev kun 15 stk.
men næste gang blev der 115 unger
det ser godt ud når de passer deres unger så det der med at gøre det
kunstigt er jo ingen kunst

m.v.h. jim

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Freving

Dato : 26-05-02 21:17

Hej Jeppe.

Jeg er selv den lykkelige ejer af en Sydamerikansk biotop, Jeg har desværre
kun 250 l. akvarie, men det er stort nok til få unger på mine Scalare. Jeg
har 3 gode par som selv sørger for at pudse æggene, så problemmer med
skimmel har jeg ikke. Men ungerne bliver spist. Men når jeg prøver at klække
æggene i et gydekar har jeg tit problemmerne, men de kan afhjælpes med
Euflavin (staves måske anderledes), som er et svampemiddel man tilsætter
vandet. Det virker.
Dine problemmer med at æggene bliver spist, kan være at dine Scalare er
kannibaler eller at dine maller har fået smag for æg. De kan jo nærme sig
æggene om natten uden at blive opdaget. Håber at jeg har været til hjælp.

Hilsen Kim