Bios batteri
Fra : K E Nielsen

Dato : 08-05-02 11:02

Hvad er symptonerne på et fladt bios batteri?
Jeg har to AT bundkort hvor den eneste reaktion
ved opstart er at CPU køleren kører.

Fra : [5250] Jens

Dato : 08-05-02 11:24

K E Nielsen wrote:
> Hvad er symptonerne på et fladt bios batteri?

At BIOS-indstillingerne går tilbage til default når du har haft slukket
comp'en. Den burde starte selv om der ikke er batteri i.

> Jeg har to AT bundkort hvor den eneste reaktion
> ved opstart er at CPU køleren kører.

På AT-bundkort starter køleren altid.

Fra : K E Nielsen

Dato : 08-05-02 12:37

Takker.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-05-02 22:53

"[5250] Jens" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> At BIOS-indstillingerne går tilbage til default når du har haft slukket
> comp'en. Den burde starte selv om der ikke er batteri i.

Det er da vist ikke standard. På de pc.er jeg har set med fladt batteri,
stopper den under boot og melder et eller andet med fejl i cmos, idet den
netop ikke kan holde oplysningerne i bios, når batteriet er fladt. Dernæst
får man muligheden for enten at gå i bios og sætte den f.eks. til default
eller få indlæst default værdier ved at trykke på en bestemt tast. Det
afhænger åbenbart lidt af motherboardet.

Kurt

Fra : [5250] Jens

Dato : 09-05-02 11:58

Kurt B. Andersen wrote:
> [...]
> eller få indlæst default værdier ved at trykke på en bestemt tast. Det
> afhænger åbenbart lidt af motherboardet.

Der gemmes en checksum af bios'en sammen med indstillingerne, så når man
fjerner batteriet forsvinder den checksum også.
Så skal man naturligvis gemme indstillinger så den rigtige checksum er
på plads igen.