MS Windows
briani 27239
Win XP fylder voldsomt!
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-05-02 10:41

Jeg er af den type, der foretrækker at have delt min harddisk op i flere
partioner:
C til Systemvol - Kun Windows
D til Appvol - Kun programmer.
E til Datavol - kun til data

Da jeg satte min maskine op, tænkte jeg at 10 Gb alene til Windows XP måtte
være rigeligt, men nu knap 4 mdr. efter kan jeg se at, systemet snart har
ædt 8 Gb.
Kan det virkeligt passe?

Jeg er ret hysterisk med ikke at installere unødvendige ting på C-partionen.
Selvfølgelig ved jeg godt, at styresystemet sander til, men så meget har jeg
heller ikke installeret

Jeg har været i gang med regcleaner, diskoprydning og defragmentering, men
det har ikke givet det store.

Er der noget, man kan rydde op i, eller skal Win XP bare fylde så meget?

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Martin K

Dato : 08-05-02 10:46

Jesper Nielsen wrote:
> Er der noget, man kan rydde op i, eller skal Win XP bare fylde så
> meget?

Set i det lys er jeg glad for min Win2000 der med programmer fylder omkring
3,5 Gb Men jeg aner ikke hvad der er rigtigt og forkert i XP, da jeg jo
som sagt bruger 2000!

--
Martin K

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 08-05-02 10:49

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
måtte
> være rigeligt, men nu knap 4 mdr. efter kan jeg se at, systemet snart

Min C: partition, med _både_ XP-pro og et hav af programmer
fylder kun 3.22 Gb !

Så umiddelbart ville jeg sige, nej, det kan ikke passe.

--
Magnus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-05-02 11:36

> [...]
måtte
> være rigeligt, men nu knap 4 mdr. efter kan jeg se at, systemet snart har

Det spøjse er, at går amn igennem mapperne og ser på størrelsen, kommer jeg
ikke engang op på 2 Gb.

der er noget med systemgendannelsesdata. Men Stadig:
Så meget?
--
Jesper Nielsen
aka

Fra : .Kody

Dato : 08-05-02 11:44

Min c:\windows (XP) fylder 1,08GB, 9291 filer
(installeret på en ny maskine for ca. et halvt år siden)

..Kody

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 08-05-02 11:50

Jesper Nielsen wrote:

> [...]
> det har ikke givet det store.
>
> Er der noget, man kan rydde op i, eller skal Win XP bare fylde så meget?

Hvor ligger din swap-fil henne?
Den er jo en systemfil, så måske kan du ikke se den umiddelbart.
Den kan måske være den, der fylder.

Flemming

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-05-02 12:12

> Hvor ligger din swap-fil henne?
> Den er jo en systemfil, så måske kan du ikke se den umiddelbart.
> Den kan måske være den, der fylder.
>
> Flemming

Jeg går ud fra, at det drejer sig om sidefilen eller pagefile.
Den ligger på Cdrevet
C:\pagefile.sys
Plads til sidefil 2,40 Gb.

Den burde jeg nok kunne reducere lidt, især fordi jeg har 4 x 256 Mb
DDR-ram.
Nogen tutorial, om hvordan jeg gør?

Men stadig er Win XP omfangsrigt, selvom sidefilen reduceres.

7,72 Gb - 2,40 Gb = 5,32 Gb

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Klitgaard

Dato : 08-05-02 12:01

"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det virkeligt passe?

Jeg slår jer allesammen: 984 MB fylder min Windows. Har kørt med
installationen godt og vel et halvt år...

--
....Klitgaard

Fra : ASKF

Dato : 08-05-02 12:04

Jesper Nielsen ytrede sig i
<3cd8f2ab$0$11906$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>være rigeligt, men nu knap 4 mdr. efter kan jeg se at, systemet snart har

Nej, ikke hvis XP er sat korrekt op.

> [...]
>det har ikke givet det store.
>
>Er der noget, man kan rydde op i, eller skal Win XP bare fylde så meget?

Har du kontroleret din opsætning for System Restore?
Højreklik på My Computer -> Properties -> System Restore -> vælg
Settings for C:
Du vil her kunne indstille hvor meget System Restore må benytte af
plads.

Hvis du ikke benytter Hibernate kan du også slå det fra, da filen fylder
det samme som din RAM mængde.
Højreklik på skrivebordet -> Properties -> Screen Saver -> Power ->
Hibernate -> fjern markering i feltet.

I Explorer beder du den nu om at vise alle filer, check så alle mapper
under Documents & Setting.
Alt hvad der ligger i "Temp" mapper kan slettes, men slettes ikke altid
af diskoprydningsværktøjet.

Hvis der evt. ligger nogen store skjulte systemfiler på C: som du er i
tvivl om du må slette så spørg endelig her, der skal nok være nogen som
kan hjælpe dig, om ikke andet så i en ny tråd med filnavnet i Subject.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : ASKF

Dato : 08-05-02 12:17

ASKF ytrede sig i <ucvhdu4banqlba4ol06h7r2fc903dqsncq@4ax.com> med
dette:

> [...]
>tvivl om du må slette så spørg endelig her, der skal nok være nogen som
>kan hjælpe dig, om ikke andet så i en ny tråd med filnavnet i Subject.

Glemte lige dette:
I C:\Windows kikker du efter mapper der hedder *dump (eks. Minidump),
slet indholdet i disse, da det er info om hvad der lå i hukommelsen i
forb. med et systemfejl, og det er de færreste der har noget at bruge
det til.
Hvis du har en del af sådanne filer, bør du ændre din Win-opsætning til
kun at levere mini-dumps (64kb) eller slet ingen:
System Properties -> Startup & Recovery; Settings -> System Failure ->
vælg efter behov.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-05-02 12:34

"ASKF" <askf@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun at levere mini-dumps (64kb) eller slet ingen:
> System Properties -> Startup & Recovery; Settings -> System Failure ->
Har nu været gang med at følge dine råd og er nu nået ned på 6.38 Gb.
Pagefilen må også kune reduceres!

Den er pt. på 2,4 Gb

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ASKF

Dato : 08-05-02 13:11

Jesper Nielsen ytrede sig i
<3cd90d1a$0$11902$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

>"ASKF" <askf@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Har nu været gang med at følge dine råd og er nu nået ned på 6.38 Gb.
>Pagefilen må også kune reduceres!
>
>Den er pt. på 2,4 Gb
[klippet fra din anden post]
>Den burde jeg nok kunne reducere lidt, især fordi jeg har 4 x 256 Mb
>DDR-ram.
>Nogen tutorial, om hvordan jeg gør?

Igen i System Properties:
-> Advanced -> Preformance -> Advanced -> Change ved Virtual Memory:
Du vil sandsynligvis helt kunne undlade at benytte en pagefile med din
mængde RAM (er selvfølgelig afhængig af hvad du bruger computeren til),
men der er dem som hævder at det kan give problemer ikke at have 2-5mb
allokeret til dette på systemdrevet, så prøv dig frem.

TIPS:
- Har du mere end 1 HD så placer pagefilen på din sekundære disk (evt.
på en dedikeret FAT(32) partition, som er placeret først på drevet.
- Kan du ikke få systemet til at acceptere en reduktion i størelsen på
pagefilen så opret en ny på en anden partition og slet den eksisterende.
Efter genstart kan du så oprette en af passende størelse på C: og slette
den anden (nogle har dette problem på XP, men det er vist ikke et
generelt problem - har ikke selv haft det).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : \(7000\) Dennis

Dato : 08-05-02 16:34

Problmet kan vel også være hvis han har benyttet sig en del af
systemgendannelsen. Har man brugt den en 3-4 gang kan det hurtig ligge nogle
GB som kan frigøres.

Jeg havde brugt den en 3-4 gange og ved at frigøre den fik jeg nogle Gb
frigjort.

Dennis

Fra : ASKF

Dato : 08-05-02 17:10

(7000) Dennis ytrede sig i <abbghs$11eh$1@news.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>GB som kan frigøres.
>
>Jeg havde brugt den en 3-4 gange og ved at frigøre den fik jeg nogle Gb

Så kan du måske have nytte af det råd jeg kom med i
<news:ucvhdu4banqlba4ol06h7r2fc903dqsncq@4ax.com> hvor jeg netop også
forklarede hvordan man styrer den plads den må optage (System Restore =
systemgendannelse; jeg har en US vers af XP Pro og vil ikke forsøge at
gætte hvad det hedder i den danske version).

Du har iøvrigt helt ret i at det er en af de store syndere mht.
pladsforbrug, hvis man blot lader den få frit spil (står vist som
standard til 10% af en partition, ligesom Recycle Bin).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-05-02 19:00

> [...]
> pladsforbrug, hvis man blot lader den få frit spil (står vist som
> standard til 10% af en partition, ligesom Recycle Bin).

Jeg har nu været lidt igang med at tilpasse win XP, og er nu efter de gode
råd nede på, at Win XP med tilbehør fylder 5 Gb.
Jeg har altså reddet mig næsten 2,5 Gb ved jeres hjælp.
Systemgendannelsen har fået lov til at bruge 7% eller 700 Mb
Pagefilen er reduceret til 500 Mb fra 1536 til 3586 Mb

Jeg har jagtet tempmapper, men ikke fundet noget af værdi.

Win Xp må jo kunne blive mindre, men jeg kan godt leve med forbruget af 5,5
Gb

Men kan I anvise yderligere hjælp til at skrumpe styresystemet, tager jeg
det gerne med.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jens S

Dato : 09-05-02 19:57

> Men kan I anvise yderligere hjælp til at skrumpe styresystemet, tager jeg
> [...]

Alt hvad du har liggende i din dokumentmappe fylder jo også. Hvis du fx har
en masse musik liggende i "My Music", ja så er det jo dit windowsdrev det
går ud over (med mindre du flytter mappen - fx med Tweak UI). Prøv at kigge
i Documents and settings -> brugernavn -> My Documents og se hvad der
ligger.

De bedste hilsner
Jens

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-05-02 22:59

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
kigge
> i Documents and settings -> brugernavn -> My Documents og se hvad der

Jeg har ingen løse filer til at flyde på mit Cdrev, heller ikke i
Dokumenter.
Alle mine data - Musik - breve og film er placeret i de respektive mapper,
jeg har oprettet på andre drev E:Datavol>dokumenter>Jesper privat - osv
Musikken er placeret på E-drevet i sine egne foldere.

På Cdrevet har jeg kun hvad WinXP pro pr. default kræver at have liggende på
Cdrevet.
Alle Applikationer og programmer ligger således på D-drevet under
Appvol>WinXP

Men alligevel fylder WinXP pro altså 5,5 Gb selv efter at jeg har reduceret
Pagefilen til 500 Mb
Og slået Hibernate fra. (Med en Gb ram bliver det jo også 1 Gb plads på
harddisken)
Jeg har også reduceret Systemrestore fra 1,2 Gb til 700 Mb

Ved at bruge regcleaner har jeg ryddet lidt op i tomme filstrenge og har
defragmenteret disken.
Jeg har jagtet tempmapper uden det store held.

Men XP vil stadig fylde 5,5 Gb, men det kan jeg også til nød leve med, da
jeg har afsat 10 Gb til det.
Jeg var bare ved at blive lidt nervøs, da der pludseligt kun var 2 Gb fri
diskplads tilbage efter bare 4 måneder.

Men jeg vil da gerne reducere omfanget yderligere, hvis det kan lade sig
gøre.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens S

Dato : 09-05-02 23:23

> [...]
> diskplads tilbage efter bare 4 måneder.
>
> Men jeg vil da gerne reducere omfanget yderligere, hvis det kan lade sig

Det lyder mystisk. Min 6 mdr. gamle windows fylder mindre end 3 GB og det er
incl. en 600 MB sidefil og en del programmer. Har du prøvet at lave en
søgning på drevet, hvor du kun søger på filer over fx 100MB og se hvad det
giver?

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-05-02 11:38

> [...]
> incl. en 600 MB sidefil og en del programmer. Har du prøvet at lave en
> søgning på drevet, hvor du kun søger på filer over fx 100MB og se hvad det

He,he,
Det var en god ide, der kom der

Jeg fandt en Avi fil med tilhørende bin-fil på i alt 1 Gb.
Den har sneget sig over på C-drevet, da jeg har forsøgt mig med et nyt
encoderprogram.

Så nu er jeg nede på 4,5 Gb i størrelse
Det bliver bedre og bedre

Når jeg søger på skjulte filer, finder jeg en, der hedder "san_test.tmp"
helt ude i roden på C:\ på ikke mindre end 1572032 KB

Hvad er det for en fætter

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-05-02 12:06

> [...]
>
> Når jeg søger på skjulte filer, finder jeg en, der hedder "san_test.tmp"
> helt ude i roden på C:\ på ikke mindre end 1572032 KB

Kan der være tale om noget fra Sisoft Sandra?
Jeg har på et tidspunkt installeret programmet og kørt det.
Kan det der være en efterladenskab fra dette prog?

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-05-02 12:09

> Kan der være tale om noget fra Sisoft Sandra?
> Jeg har på et tidspunkt installeret programmet og kørt det.
> Kan det der være en efterladenskab fra dette prog?

Kigger jeg under egenskaber for filen, står der at filen er ukendt!
Kan jeg så bare myrde den?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ASKF

Dato : 11-05-02 17:28

Jesper Nielsen ytrede sig i <abiu4o$qhl$1@sunsite.dk> med dette:

>"Jesper Nielsen" <Jni@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

En midlertidig fil som et eller andet program ikke har slettet efter
brug.

Sagtens

>Kigger jeg under egenskaber for filen, står der at filen er ukendt!
>Kan jeg så bare myrde den?

Gør det endelig, hvis der et et program der har brug for det oprettes
den normalt igen, normalt har programmer ikke brug for deres temp filer
ved næste kørsel.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 11-05-02 18:57

> Gør det endelig, hvis der et et program der har brug for det oprettes
> den normalt igen, normalt har programmer ikke brug for deres temp filer
> ved næste kørsel.
> --

Og Voila!

Nu er min Windows XP nede under de berømte 3 Gb, mere præcist 2.988.806.144
byte eller 2,78 Gb

Tusind tak for hjælpen

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ASKF

Dato : 11-05-02 23:01

Jesper Nielsen ytrede sig i
<3cdd5b69$0$18597$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

>Og Voila!
>
>Nu er min Windows XP nede under de berømte 3 Gb, mere præcist 2.988.806.144
>byte eller 2,78 Gb
>
>Tusind tak for hjælpen

Velbekomme.

Det lyder som en fornuftig størrelse hvis du har inkluderet pagefile +
system restore filerne (2,78GB-(500+700)MB = 1,61GB).

Egentligt pudsigt at det tog så lang tid inden der var en (Jens S) som
foreslog at du skulle søge på filstørrelser - det plejer at være noget
af det første jeg selv foretager mig og jeg antager det også gælder
mange andre. Jeg antager derfor at vi må have forventet at du at du
allerede havde foretaget søgningen, da det en en meget selvfølgelig ting
at gøre.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : N/A

Dato : 12-05-02 10:38

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 12-05-02 10:38

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan søger man ud fra en filstørrelse i WinMe?
>
> Søren C

Fandt selv ud af det...

Hygge

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 11-05-02 17:17

Sat, 11 May 2002 13:09:08 +0200, skrev "Jesper Nielsen"
<Jni@tdcadsl.dk>:

>Kan jeg så bare myrde den?

Det skulle der ikke være noget i vejen for.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jens S

Dato : 11-05-02 12:02

> He,he,
> Det var en god ide, der kom der

Glæder mig at det kunne bruges til noget

> Når jeg søger på skjulte filer, finder jeg en, der hedder "san_test.tmp"
> helt ude i roden på C:\ på ikke mindre end 1572032 KB
>
> Hvad er det for en fætter

En søgning på Google gav ikke noget entydigt svar, men det lader til at det
har noget med et program fra "Sisoft Sandra" at gøre. Siden den hedder tmp
til efternavn er det nok en ligegyldig fil. smid den over i "recycle bin" og
lad den ligge der i et par dage inden du smider den ud. Så kan du se om
systemet kører som det skal, uden den. Det vil jeg næsten æde min gamle hat
på at det vil

Hvis filen er for stor til at være i "recycle bin", så flyt den over i en ny
mappe og omdøb den. Når du så vil slette den, skal du bare holde shift nede
mens du trykker delete. Så ryger den direkte ud, uden om "recycle bin"

De bedste hilsner
Jens

Fra : ASKF

Dato : 09-05-02 23:43

Jens S ytrede sig i <dEzC8.237$4E1.313664@rdr1.wms.teleglobe.net> med
dette:

> [...]
>går ud over (med mindre du flytter mappen - fx med Tweak UI). Prøv at kigge
>i Documents and settings -> brugernavn -> My Documents og se hvad der

I IE kan du også flytte og justere størelsen på mappen med temp filer:
Tools -> Internet Options -> Settings for Temp Internet Files

Da du bruger Outlook Express kan du også på samme vis vælge at flytte
mappen til mails+news (ganske passende at have på din Data partition til
at lette backups).

Afinstaller uønskede/ubrugte Windows elementer/programmer:

* åbn filen c:\winnt\inf\sysoc.inf (tilpas stien til dit eget system)
* i tredje sektion i filen står overskriften "old base components", hvor
du skal fjerne ordet HIDE i de nedenstående punkter. Kun ordet HIDE, så
der kommer til at stå noget der ligner blablabla,,tal - altså med to
kommaer efter hinanden
* åbn tilføj/fjern programmer og vælg "tilføj/fjern windowskomponenter"
* der er nu et punkt der hedder "tilbehør og funktioner", som giver
mulighed for at fjerne eksempelvis hjælp til handicappede.

Der er sikkert mere du kan gøre men jeg kan ikke lige komme på det lige
nu, men skal gerne følge op på det senere hvis jeg kommer i tanker om
mere.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Ole C

Dato : 08-05-02 16:50

> [...]

måtte
> være rigeligt, men nu knap 4 mdr. efter kan jeg se at, systemet snart

Nej, - noget er helt galt!!!

Først: din pagefile.sys bliver af Windows sat til 1,5 gange din RAM - og
det er som regel alt for meget. 500 Mb burde i de fleste tilfælde være
mere end rigeligt.
Men jeg tror ikke det er den der er skurken.

Prøv at hente "Folder Size" på http://space.dolphin.free.fr/ Det er en
shell-udvidelse, som virker på den måde, at når du efter instalationen
højreklikker på dit c-drev, får du en ekstra fane der hedder "Size".
Klik på den - og når programmet har læst disken, kan du se nøjagtigt
hvor meget hver enkelt mappe på drevet fylder.

Jeg kører i øvrigt med en fire måneder gammel XP-installation på mit
c-drev, hvor også stort alle mine programmer ligger - og der er mange:
Word, Excel, Norton Antivirus, Norton Utilities osv. osv.
Ikke desto mindre bliver det kun til 495 Mb.
På hele disken ligger der pt. 2,78 Gb (med aktiv System Restore) - og
heraf står selve Windows XP for 1,62 Gb.

vh
Ole C
Spil bør