Luftmasser
Fra : Jesper Vels

Dato : 07-05-02 21:04

Hej

Jeg er ved at kigge lidt på noget solstråling. Der beskrives noget om
luftmasser strålerne skal passere. Kan man ikke også sige at det er lag som
strålerne skal passere? Eller hvad skal man forklarer det med?

/Jesper Vels

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 08-05-02 07:57

In <3cd832a6$0$78799$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Jesper Vels" <Jesper@vels.dk> writes:

> [...]

>luftmasser strålerne skal passere. Kan man ikke også sige at det er lag som
>strålerne skal passere? Eller hvad skal man forklarer det med?

Prøv lige igen og forklar os hvilket niveau du vil have en
forklaring på. Afbøjning af lys i atmosfæren er ikke nogen
helt simpel sag, specielt hvis klokken ikke er 12

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 13-05-02 19:54

Kai Birger Nielsen wrote:

> Prøv lige igen og forklar os hvilket niveau du vil have en
> forklaring på. Afbøjning af lys i atmosfæren er ikke nogen
> helt simpel sag, specielt hvis klokken ikke er 12

På visse breddegrader kan solhøjden altså godt være i området omkring
0 grader selv klokken 12 middag

Til spørgeren: Hvis man *meget* primitivt forestiller sig at atmosfæren
var et lag af en vis tykkelse h over en flad Jord, ville den afstand
sollyset skulle passere igennem luften være h/sin(v) hvor v er Solens
højde over horisonten. Det ses ved at tegne en skitse (retvinklet tre-
kant). Hvis der var flere lag over hinanden, ville man stadig få den
samme faktor 1/sin(v).

Det er klart at man ikke bare kan bruge sinus-faktoren når v er tæt
på 0°, for her spiller det jo ind at Jorden ikke er flad.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)