Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ikke så kendte mærker?
Fra : MicJen

Dato : 07-05-02 13:09

Hej!

Ja, som det fremgår af mit første indlæg, så skal jeg have mig et kompakt
kamera med zoom, og i den forbindelse søger jeg nogle erfaringer...

Hvad med Samsung?
Så et kamera i Bilka, som kostede 1700,- og havde bedre(større) zoom, nemlig
op til 140mm, det havde også de samme funktioner som de mere kendte
fotomærker, men også flere. Det hed Samsung Fino 140 S. Det er ikke lykkes
mig at finde nogle oplysninger om det på nettet.

Hvad med Rollei (tysk)?
Så dette fabrikat hos en fotohandler. Det var som om at det var lidt
billigere end de kendte mærker (Canon, Olympus etc.), og kunne egentlig det
samme, men hvad med kvaliteten!?! Der står at selve kameraerne er udført i
metal (det skulle vel være en fordel mht. robusthed, eller?) Men hvad med
optikken?!? Priserne lå her fra 1.500,- til 2.500.-

Andre alternativer i 2.000,- klassen modtages med kyshånd!

Mvh
Michael

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 07-05-02 13:37

Fra : Psyman

Dato : 07-05-02 23:06

"Thomas Heide Clausen" <voop@cs.auc.dk> wrote in message
snip..
> Rollei er en af de gamle travere i kamerabranchen. De har igennem tiden
> lavet legendarisk udstyr. Jeg kender ikke til kvaliteten af deres
> kompaktkameraer, men deres mellemformatudstyr er der ikke noget at udsætte
> på (Jo, det er tungt og stort - som alt mellemformatudstyr *gg*)

Rollei laver også digitalkameraer.... Den model jeg har set (d41 com) vil
jeg godt anbefale folk at gå i en stor bue udenom, hvis de ser den!

Fra : jera

Dato : 07-05-02 23:42

Psyman wrote:
> Rollei laver også digitalkameraer.... Den model jeg har set (d41 com)
> vil jeg godt anbefale folk at gå i en stor bue udenom, hvis de ser
> den!

Det ser ud til, at flere af Rolleis digitalkameraer er identiske med det
Medion-kamera som Aldi og Electric City sælger
(http://www.digitalkamera.de/Info/News/10/63-de.htm).

Jesper

Fra : Niels H. S. Nielsen

Dato : 07-05-02 15:33

Hej Michael,
Glem alt om at "større er bedre" når det gælder zoom i kompakt kameraer. Du
vil næppe være istand til at lave et fornuftigt skarp billede med en 140
mm -undtagen måske på en dag med høj solskin og med kameraet fokuseret på
uendeligt.
Dine spørgsmåls formulering tyder på at du har meget begrænset erfaring og
derfor vil jeg foreslå dig at købe enten et Olympus Mju II (uden zoom til
ca. 1000 kr.) som du vil kunne tage fremragende billeder med -forudsat du
peger det mod noget fornuftigt, eller -hvis du død og pine skal have zoom-
et Nikon F60 med 28-80 mm Zoom -det er ikke et kompakt kamera, men den har
en Zoom som faktisk kan bruges og den er lige så let at betjene.
Grunden til at jeg lige anbefaler F60 som er nyligt udgået af produktion, er
at Photografica i københavn ligger inde med et restlager de sælger for
2495,- (www.photografica.com).
Nikon F65 eller Canon Eos 300 er også udemærkede valg, men så skal du nok
forvente at lægge 1000 kr mere på bordet.

Mvh
Niels

Fra : Per Einar Forberg

Dato : 07-05-02 15:31

Samsung kjenner jeg ikke særlig, de har aldri utmerket seg for å ha spesielt
gode kameraer.

Rollei derimot er fabelaktig.
Kjøper du Rollei kamera kan du forvisse deg om at du har kjøpt et kamera med
topp optikk.
Alt ut i fra prisen du betaler selvsagt!
Selv abbonerer jeg på mailinglisten: Rollei User Groupo ghar lest mange
lovord om Rolleis
kompaktkameraer. Selv har jeg flere eldre helmekaniske kompaktkameraer fra
Rollei.

Per Einar Forberg

"MicJen" <2216901m001@mail1.stofanet.dk> skrev i melding

Fra : JTN

Dato : 07-05-02 17:26

Generelt har jeg ikke stor tiltro til noget som helst fra Samsung. Jeg har
dog aldrig ejet et kamera fra dem. Men da jeg købte mit Olympus mju-II hos
Phototeam fortalte de mig, at de var holdt op med at føre Samsung, da de
simpelthen fik for mange kameraer tilbage med fejl.
Rollei derimod har et rigtig godt ry.
En anden mulighed inden for kompaktkameraer er Yashica. Mit gamle Yashica
lommekamera tager afsindigt skarpe billeder, og firmaet har nogle
lommekameraer i klassen fra ca. 1500 kr og opefter, der får særdeles
positive anmeldelser.

Med mindre du virkelig har brug for en zoom på et lommekamera, vil jeg
anbefale at købe et med fast brændvidde, f.eks. 35 mm, da de små
zoomobjektiver på ALLE lommekameraer er MEGET lyssvage.

Bedste hilsener

Jens

Fra : Niels J Larsen

Dato : 08-05-02 12:17

"JTN" <hoenen@mail.dk> wrote in

> "MicJen" <2216901m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> nemlig

> det

som en hvis kone har et kompaktkamera (og som selv bruger SLR) vil jeg gå
lidt mod strømmen og sige, at har du lyst til en stor zoom, så køb den. Min
kones kamera er et Pentax med 35-140mm, som tager gode billeder. Vi har
ikke lavet fantastisk store forstørrelser fra det, men op til A4 går
udmærket (traditionel film, ikke APS/APX eller hvad kodaks sidste påfund
nu hedder). Jeg tror ikke der er den store forskel mellem dette og
tilsvarende Minolta, Canon eller Nikon i kvalitet (jeg kender ikke Samsung
eller Rollei). Der kan være forskel i betjeningen (er der en eller 2
knapper til zoomen, hvor let har DIN finger ved at nå udløseren eller
rammer du en anden knap i stedet, osv) som gør at du foretrækker den ene
eller den anden. Det er rigtigt at et sådant kamera ikke er verdens mest
lysstærke, men ved almindeligt brug er en 200 ASA film OK. Min oplevelse er
at zoomen bliver brugt, og at min kones fornøjelse ved at fotografere med
dette kamera er større end med det tidligere (et Olympus med fast optik
(50mm?)).

Hvis du vil videre end peg og klik fotografering, så er en spejlrefleks at
foretrække, og der er det tilbud på en Nikon F60 som er nævnt sikkert et
godt tilbud.
--
Niels Jørgen

spamTRAP in operation - please remove when answering

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-05-02 00:21

Fra : Psyman

Dato : 08-05-02 22:48

vil

> Aha? Jeg har ikke erfaring med Rollei digicam's - kun med deres MF. Kan du
> evt. uddybe hvad det er du ikke er tilfreds med ved d41'eren?

Nu skal jeg lige starte med at sige at jeg kun har haft kameraet i hænderne
i ca. ½ time under rimelige dårlige lysforhold (lige før tusmørket slog til
på en overskyet forårsdag)! Mine erfaringer er dog:

1. Kameraet er forholdsvist langsomt (der er lang tid fra "tænd" til "klar
til skydning" og det er langsomt til at gemme billederne). Desuden var
kameraet ofte lang til om at fokusere (ca. 2½ sek. men det kan være pga.
lysforholdene)
2. LCD'en virker til at være i dårlig kvalitet.
3. Billedkvaliteten lå et godt stykke under middel set i forhold til andre
4Mpixel kameraer (dette kan igen skyldes lysforholdene).

Desuden er det ikke muligt at opdrive en ordentlig anmeldelse af kameraet på
nettet, hvilket nok har sine årsager