Netscape 6.2 - for og imod?
Fra : Jacob Twisttmann

Dato : 07-05-02 13:17

Jeg har længe kørt med Netscape Communicator 4.73 som min normale browser,
mest fordi jeg er vænnet til Netscape og i øvrigt også bruger Netscape
Messenger som mailprogram. Desværre er der flere og flere sider, som jeg
ikke kan se med min gamle browser, så derfor overvejer jeg at skifte til
Netscape 6.2 ( IE som default-browser bliver over min afsjælede krop). I den
forbindelse har jeg et par spørgsmål, som en eller anden venlig sjæl med
erfaring med 6.2 forhåbentlig kan svare på:

1. Jeg har en PC med 233 Mhz processor, 96 Mb RAM, Windows 98 SE. Vil det
køre laaangsomt, hvis jeg bruger Netscape 6.2? Nogen der har prøvet med
tilsvarende hardware? Jeg overvejer forøge hukommelsen til 128.

2. Min go'e gamle Communicator kan ikke det der med skift af identiteter ved
e-mail vs. indlæg i nyhedsgrupper, derfor bruger jeg OE til nyhedsgrupper,
Netscape til almindelig mail. Har Netscape 6.2 lært, at det er rart at kunne
skifte identiteter?

3. En anden hovedanke mod at bruge Netscape 4.73 til at læse nyhedsgrupper
er, at filtreringsmulighederne er så ringe så ringe. Har 6.2 fået det
forbedret? Kan man eventuelt bortfiltrere indlæg krydsposteret til mere end
x antal nyhedsgrupper?

4. Noget andet, jeg bør være opmærksom på?

Nogle af disse spørgsmål kunne for så vidt høre bedre hjemme i
dk.edb...mail+news, men da de i min optik hører ind under
"browser-helheden", har jeg først og fremmest valgt at belemre denne gruppe.

Jacob

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 07-05-02 13:36

"Jacob Twisttmann" <Jacoben@luukku.com> writes:

> 1. Jeg har en PC med 233 Mhz processor, 96 Mb RAM, Windows 98 SE. Vil det
> køre laaangsomt, hvis jeg bruger Netscape 6.2? Nogen der har prøvet med
> tilsvarende hardware? Jeg overvejer forøge hukommelsen til 128.

Jeg kører 300MHz, 128 Mb ram og win 98SE uden problemer (i hvert fald
ikke med Netscape/Mozilla)

> Netscape til almindelig mail. Har Netscape 6.2 lært, at det er rart at kunne
> skifte identiteter?

ja.

> 4. Noget andet, jeg bør være opmærksom på?

Ja, at netscape er et snapshot af mozilla 0.95 eller der
omkring. Netscape har været version 6.2 i et halvt år, mens mozilla
har nu er på næsten-1.0. Samtidig fylder mozilla mindre og har ikke
netscapes reklameting med sig. Alt i alt en lækker browser-mailer.

Hent den på http://mozilla.org

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.rk-speed.dk http://fiduso.dk http://sunsite.auc.dk/dk-tug

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 08-05-02 19:36

Jacob Twisttmann wrote:

> Jeg har længe kørt med Netscape Communicator 4.73 som min normale browser,
> mest fordi jeg er vænnet til Netscape og i øvrigt også bruger Netscape

Klip
Jeg har samme "problem" som du, med IE. Jeg er midt i at overveje at skifte
helt. Har begge installeret. Som min PC fint kan køre med.
(600MHz AMD, såvidt jeg husker.) Compaq 5862.

Såvidt jeg kan se, er 6.2 noget hurtigere end 4.7. Til at hente sider fra
Internettet.
(Jeg har et "gammeldags" 56 k modem.)
På den anden side kan man ikke se billleder i binær nyhedsgrupper "online". Dvs.
man skal vente til billedet er indlæst før det vises.
Og: Jeg har indtryk af at nogle af de problemer vi har fordi "alle" sider er
optimeret til IE, reduceres med 6.2 i forhold til 4.7.
Men helt godt er det ikke og bliver vist aldrig.
(Jeg har desuden et program der spærrer for reklamer, cookies o.l. Det gør jo
ikke sagen bedre.)

For mon ikke IE ender med et totalt monopol.??
Det er både godt og ondt. Godt fordi så kan SW designerne måske få forbedret
kvaliteten, når der kun skal optimeres til 1 standard, istedet for flere.
Dårligt, på den anden side da man vel skulle være istand til at lave noget
generelt SW.

Jeg håber bestemt ikke at IE får monopol.
Men sålænge at vi er i af et samfund hvor markedskræfter styrer tingene, og de
"bedste" reklamefolk vinder det store flertal af kunderne, er der ikke meget at
gøre for os der ikke er meget for alternativerne.!

--
Mvh. Jørgen
Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Morten Jes Lehrmann

Dato : 09-05-02 09:19

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> writes:
> For mon ikke IE ender med et totalt monopol.??

Det er jeg nu ikke så sikker på. IE dominerer Windows og Mac platformene -
og vil nok gøre det LÆNGE endnu. Men Opera kører en strategi med at komme
præinstalleret på del andre platforme, fx PDA'er og TV-bokse. Og mon ikke
også snart en del Linux distributioner?

Præinstallering var nok den primære grund til at Windows vandt over OS/2, da
vel omkring 80% aldrig ville overveje at skifte program, når man nu har et,
der virker.

Jeg synes det er rart at kunne køre Opera på både Windows og Linux.

Men lad os se, hvordan det går...

Mvh
Morten

----
-o)
SuSE 7.2 Linux /\
_\_v

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 08-05-02 21:48

Jacob Twisttmann wrote:

Til at starte med vil jeg lige sige at jeg er enig Brian i at du bør hente Mozilla 1.0 RC 1 (eller nyeere)
fra www.mozilla.org i stedet for Netscape 6.2. Den er både mindre resource krævende, den har flere features, og
færre bugs. Alle mine svar er basseret på Mozilla 1.0 RC-1 som jeg selv benytter til web og mail+news

> [...]
Netscape 6.2? Nogen der har prøvet med tilsvarende hardware? Jeg overvejer forøge

Det burde sagtens kunne køre

> [...]
derfor bruger jeg OE til nyhedsgrupper, Netscape til almindelig mail. Har Netscape
> 6.2 lært, at det er rart at kunne skifte identiteter?

Det er intet problem. Flere mail konti (også pop-3) og flere news servere hver med deres opsætning
og identitet.

> [...]
så ringe så ringe. Har 6.2 fået det forbedret? Kan man eventuelt bortfiltrere indlæg
> krydsposteret til mere end x antal nyhedsgrupper?

desværre ikke endnu. Mozilla har desværre kun filtre på mails

> 4. Noget andet, jeg bør være opmærksom på?

Jeg bør nok nævne nogle af de andre fede features i mozilla

Cookie manager: langt bedre styring af cookies.

Tabbed browsering: I stedet for at åbne et link i et nyt vindue kan du også åbne det i et nyt faneblad i samme vindue.
Du kan også bookmarke en helt sæt faneblade som en bookmark gruppe.

DOM inspektor: hvis du er udvikler til web er den rigtigt god, du kan bladre ned gennem DOM træet, og når du
klikker på et elemet blinker det på websiden, så du kan se hvor det er. Du kan også se og rette egenskaberne
for det enkelte element

Billede håndtering: Det er muligt at blokere for billeder fra enkelte server (f.eks. ad.doubleclick.com) så man
slipper for reklamer

Javascript kontrol: det er muligt at blokke for visse irriterende javascripts, f.eks. popup vinduer du ikke selv har startet,
ændre status baren og ligende. Hvis de muligheder du har i brugergrænsefladen ikke er nok, så kan den fuldt ud customizes
via en config fil http://www.mozilla.org/projects/security/components/ConfigPolicy.html

der er mange andre små lækkerrier som jeg nok burde nævne, men så bliver listen så dejligt lang

mvh
henrik

--
email: admin@mozillatranslator.org
ICQ: 17703084

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-05-02 23:57

Henrik Lynggaard wrote:

> Du kan også bookmarke en helt sæt faneblade som en bookmark gruppe.

Hvordan gør du det?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Henrik Lynggaard

Dato : 08-05-02 23:23

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvordan gør du det?

1. åben de faneblade du vil bookmarke

2. Vælg "File As bookmark" (her er det ligegyldigt hvilket faneblad du står i)

3. Når dialogboksen fremkommer, så sæt et hak i "file as Group"

4. Giv gruppen en titel og placering og tryk ok

Hvis du nu vælger din gruppe fra bookmarkslisten vil alle fanebladene blive åbnet.

mvh
Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-05-02 01:49

Henrik Lynggaard wrote:

> 2. Vælg "File As bookmark" (her er det ligegyldigt hvilket faneblad du
> står i)

Den havde jeg totalt overset, tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 09-05-02 08:10

"Henrik Lynggaard" <lynggaard@netscape.net> wrote in message

nyhedsgrupper er, at filtreringsmulighederne er
> så ringe så ringe. Har 6.2 fået det forbedret? Kan man eventuelt
bortfiltrere indlæg

> desværre ikke endnu. Mozilla har desværre kun filtre på mails

Jeg har lige installeret Netscape 6.2. og set på filtreringsmulighederne, og
jeg er ikke imponeret. Enhver, der har prøvet at læse en soc-gruppe, vil
vide, hvor rart det er at kunne lave et killfilter... Jeg vil overveje at
bruge Netscape eller Mozilla som ny defaultbrowser, men for så vidt
nyhedsgrupper bliver jeg i mangel af bedre indtil videre ved OE. Ingen
newsreader uden et gedigent PLONK.

Men tak for svarene.

Jacob

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-05-02 10:37

Hej Jacob

Jacob Twisttmann Jørgensen wrote:
> [...]
> bruge Netscape eller Mozilla som ny defaultbrowser, men for så vidt
> nyhedsgrupper bliver jeg i mangel af bedre indtil videre ved OE. Ingen

Det er en fremragende webbrowser, men nyhedslæseren er ikke så avanceret
som man kunne ønske. Men hvem siger også at man skal bruge det samme
program som browser og nyhedslæser ?

Du bør i øvrigt (som en anden også har foreslået) prøve Mozilla version
1.0 Release Candidate 1 fremfor Netscape 6.2. Eller evt. vente nogle få
dage og prøve den kommende Release Candidate 2. Du skal bare være
opmærksom på at Mozilla og Netscape 6.2 ikke må dele profil (så
risikerer du underlige problemer er min erfaring).

Mvh. Stig
stig*rockland.dk
* Bedre (D)HTML ?! --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 09-05-02 10:56

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> wrote in message

> Det er en fremragende webbrowser, men nyhedslæseren er ikke så avanceret
> som man kunne ønske. Men hvem siger også at man skal bruge det samme
> program som browser og nyhedslæser ?

Det er der selvfølgelig heller ingen der siger, men det ville være rart at
kunne gøre det, når man som jeg i forvejen synes ganske godt om Netscape som
både browser og e-mail-program. Netscapes nyhedslæser har endda nogle
kvaliteter, som OE ikke har, men ikke nok til, at jeg vælger OE fra.

Jacob